maj 1, 2023

Første tur: Jeep Grand Cherokee 4XE taber kampen mod udledningen

I Danmark er der kun små modeller fra Jeep, som den nye elbil Avenger, men andre steder i Europa får de også den nye Grand Cherokee. En kæmpe plug-in hybrid, der kæmper forgæves for at være “grøn”.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Bilbasen var inviteret til Spanien af Jeep

I opskriften står der 50 gram sukker til kagen, men nu har jeg vejet 68 gram af. Hmm, det gør ikke den store forskel – så i med de ekstra 18 gram. Hvem vil ikke gerne have en lidt sødere kage?

De fleste, tror jeg, når de alligevel er i gang med at hælde kalorierne ombord. Men ingen vil have en plug-in hybrid, der udleder 68 gram for hver eneste kilometer, når man kan få en, der udleder under 50 gram på samme strækning.

LÆS OGSÅ | Jeep Avenger er Årets Bil i Europa 2023

I virkeligheden er forskellen mellem en model med 68 gram CO2 for hver kilometer og 49 gram for hver kilometer meget hypotetisk og, skal vi sige, bøjelig. Men i Danmark, hvor plug-in hybrider under 50 gram er “lav-emissions-biler”, gør de 18 gram en stor forskel.

Den nye Jeep Grand Cherokee 4XE, den første Grand Cherokee med el i blodet, har en WLTP-beregnet CO2-udledning på 68 gram for hver kilometer, så importøren får ikke rabat, fradrag eller andre gaver ved at tage den til Danmark. Den ville blive meget dyr, siger Jeep, så i Danmark må vi undvære den store SUV.

Grand Cherokee er kun en mellemstor Jeep

Hvis ikke jeg tilfældigvis var i Spanien for at prøve den mindste Jeep nogensinde, den lille elektriker Avenger, var jeg nok aldrig kommet til at prøve Grand Cherokee 4XE. Men det er mit held, for den helt nye og meget amerikanske Grand Cherokee er på tur med sin nye europæiske lillebror.

Grand Cherokee får ikke bare Avenger til at stå rigtig meget i skygge, når de står sammen. Den store amerikaner, næsten 2 meter bred, syner også større end sine europæiske klassekammerater, kumpanerne Audi Q7 og BMW X5. Det er helt uamerikansk, at den så i virkeligheden slet ikke helt så stor som de to tyske biler.

LÆS OGSÅ | Første tur/video: Jeeps Avenger er stor charme i en lille pakke

I USA gør det ikke noget, at den er “lille”. Der er Grand Cherokee ikke længere den største Jeep. Før den nye Grand Cherokee blev lanceret i USA lancerede Jeep en ny Grand Cherokee L med syv sæder. L for meget lang – 520 cm lang, som er næsten 30 cm mere end Grand Cherokee. Men vent, der er mere: Den nye kæmpe-SUV Wagoneer. Den fås i en kort version på 545 cm og i en L-version på 576 cm. Det er en bil, jeg gerne ville se ved siden af Avenger.

Farvel til Mercedes-Benz, goddag til Alfa Romeo

Sidst jeg har prøvet Jeep Grand Cherokee var for tre år siden, hvor jeg fik den som udlejningsbil på Hawaii. Grand Cherokee var ved at være træt efter 10 på markedet, og her i 2023 ville interiøret og køreegenskaberne virkelig være sakket bagud.

Den gamle Grand Cherokee var udviklet i DaimlerChrysler-regi, så den delte meget med sin søstermodel Mercedes-Benz ML fra 2011. De var lige uinteressante at køre i, lige tunge at danse med.

Når jeg nu fortæller, at den nye Grand Cherokee gemmer på Giorgio-platformen fra FiatChrysler-perioden, så vi har med en slægtning til Alfa Romeo Stelvio at gøre, er det lige før, man kan se en amerikansk Porsche Cayenne for sig. Adræt, smidig, let. Hold bare op med at prøve at skabe en underlig Grand-Cherokee-Cayenne-klon for dine øjne, for Grand Cherokee er lige så adræt og tung som en af de gule, amerikanske skolebusser.

LÆS OGSÅ | Test: Strømført Jeep Wrangler 4xe er svær at forsvare

Jeep har pakket stål, mekanik til mekanisk firehjulstræk, elmotor og batteri i sin første Grand Cherokee plug-in hybrid (den eneste udgave, der kommer til Europa), så den vejer det samme som en elbil i samme størrelsesklasse. En 2-liters turbomotor, en el-motor, et batteri på 17,3 kWh og differentialer, fordi en stor Jeep SKAL have et avanceret firehjulstræk, gør Grand Cherokee til en overvægtig amerikaner, som kun spiser salat, fordi det lille grønne blad er alt for svært at pille ud af burgeren.

2.435 kilo er køreklar standardvægt for Grand Cherokee med laveste udstyrsniveau, så luksus-luksus-udgaven Summit Reserve, som jeg maser vejene med, og terrænudgaven Trailhawk vil veje mere endnu. Den lige så overvægtige Audi Q7 TFSI E 55 Quattro vejer cirka det samme, men den har en større 3-liters V6’er og et længere karrosseri.

Den skal holdes godt fast mellem hænderne

Det der gør Audi Q7 som plug-in hybrid interessant i afgiftssystemets øjne er, at den kan levere ned til 45 gram CO2 i udledning for hver kilometer. I forbrugerens øjne er det interessante, at Q7 er stor og stærk – og ikke kører på fuld afgift.

Grand Cherokee 4XE har, trods sin højere CO2-udledning, præcis den samme elektriske rækkevidde som Q7: 44-48 kilometer – alt efter udstyrsvariant og ekstraudstyr. Og selv om den mangler et par cylindre og noget slagvolumen, er systemydelsen kun 1 hk ringere end i Q7, mens drejningsmomentet er lidt større: 637 Nm mod 600 Nm.

2-liters motoren i Jeeps store SUV yder 272 hk og har dermed langt mindre at stille med end 3-liters motoren i Q7 med 340 hk. Men der er større elektrisk muskelmasse i Grand Cherokee, og jeg tvivler ikke et sekund på systemydelsen på 380 hk. Den massive Jeep har massive kræfter fra stående start.

LÆS OGSÅ | Cadillac på krigsstien i Europa. Igen

Q7 har den europæiske tilgang til Den Store SUV. Den føles stor at køre, men ikke helt så stor, som den er, og den er meget nem at manøvrere med. Jeep Grand Cherokee flyder komfortabelt på den amerikanske måde. På motorvejen leger den mere Range Rover end Q7, og jeg er aldrig i tvivl om, at det her er en stor, høj bil.

Affjedringskomforten er moderne og en stor forbedring fra tidligere – luftaffjedring er standard i de fleste versioner – og styretøjet er både let og langsomt. Q7 kører om hjørner med den, men Grand Cherokee vil man kunne komme meget længere med, hvis man kører væk fra asfalten og ud i mudder og terræn.

Jeep har endelig knækket koden til luksus

Jeg får det måske til at lyde som om, den nye Grand Cherokee ikke er velkørende. Det er den måske ikke i direkte sammenligning med europæiske biler i samme klasse, men der er noget tilbagelænet og mindre stressende ved at køre den. Jeg ved, den er stor, at den føles stor, og det er mere en konstatering end et kritikpunkt.

Grand Cherokee 4XE har den luksus og de lækre detaljer, som ingen Grand Cherokee nogensinde før har haft. Den er ikke længere 5-10 år efter europæerne, og bare et eksempel er nok: Man kan få den med 10” skærm til forsædepassageren, som kan have sin egen underholdning foran sig. Det kan man endnu ikke i Q7, X5 eller GLE.

LÆS OGSÅ | Facelift til BMW X5: PHEV med 490 hk

Panelerne i topmodellen Summit Reserve er i ægte træ, og det ser også ægte ud. Der er ventilation i bagsædet, og den anerkendte hifi-producent McIntosh har lavet sit første lydanlæg til den nye Jeep. Nogle knapper i Grand Cherokee stammer desværre fra den gamle model, men helt overordnet er samlekvalitet, siddestilling og materialer langt bedre end før.

Jeep-importøren i Danmark går ikke glip af lange køer foran forhandlerne, når de vælger ikke at tage Grand Cherokee 4XE til landet. Men enkelte kunder på udkig efter noget andet end en Mercedes-Benz eller Audi går glip af muligheden for at købe en komfortabel, luksuriøs, hurtig og charmerende stor SUV, så måske Jeep alligevel skulle sætte den på prislisten i Danmark.


SPECIFIKATIONER

Jeep Grand Cherokee 2,0 4XE Summit Reserve 

Motor: R4, 1.995 cm3 + elmotor
Ydelse: 380 hk/637 Nm
0-100 km/t: 6,3 sekunder
Tophastighed: 210 km/t
Forbrug: 15,9 kWh/100 kilometer
CO2-udledning: 60-68 gram/kilometer
Batteristørrelse: 17,3 kWh
Rækkevidde på strøm: 44-48 kilometer
Mål (L/B/H): 491/197/186 cm
Køreklar vægt: 2.435 kilo
Trækvægt: 2.215-2.332 kilo
Bagagerumsvolumen: 533 liter

Pris: Ingen dansk pris
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ingen dansk pris
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ingen dansk pris


Brugte Jeep Grand Cherokee til salg på Bilbasen

Se flere brugte Jeep Grand Cherokee til salg på Bilbasen

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS