Har du råd? – Priserne i top 10 udelukker mange
Gennemsnitsprisen på de 10 mest populære biler i 2024 i Danmark er langt over, hvad mange har råd til. Måske derfor er salget af nye personbiler i Danmark lavt lige nu.
Tekst: Bilbasen Blog / Foto: PR
Har du også prøvet at vente meget længe på din håndværker? Eller på dine pakker fra PostNord? Eller på indkøbene fra Nemlig.com? Måske er det simpelthen bilen, der er problemet. I så fald er Ford klar med et bud på en varevogn, som får en Formel 1-racer til at virke en anelse sløv.
LÆS OGSÅ | Nu til salg: Sjælden Bugatti med plads til hele familien
Ford Pro Electric SuperVan blev præsenteret i forbindelse med Goodwood Festival of Speed og ligner en peppet udgave af den kommende varevogn, E-Transit Custom. Det er den fjerde i rækken af vanvittige kreationer fra Fords varevognsafdeling. Men hvor de oprindelige SuperVans var benzinslubrende, V8-motoriserede varianter af fortidens Transit, er den seneste fuldt elektrisk.
En varevogn med elmotor lyder måske kedeligt i ørerne på en håndværker, som godt kan lide at sætte tingene på plads i en lyskrydsduel. Men netop dén slags discipliner er faktisk præcis, hvad den seneste SuperVan er født til. Takket være 2.000 elektriske hestekræfter fordelt på fire trækkende hjul – jeps, det er 500 hypper per dæk – skal du stå meget tidligt op for at følge med dette bæst af en varevogn.
LÆS OGSÅ | Skal du eje verdens mest berømte Porsche 911 Turbo?
Ford vil ikke selv ud med, præcist hvor hurtigt deres Pro Electric SuperVan flytter sig. Men de oplyser dog, at 0-100-tiden er under to sekunder. Det betyder med andre ord, at der ikke er nogen undskyldning for at komme for sent.
Med mindre, du kører den tør for strøm, naturligvis. For selv med en lynlader tager det 45 minutter at tanke det blot 50 kWh store batteri op igen. Men det er vel okay for en elektrisk varevogn, der slagter en Ferrari SF90 Stradale i lige linje.
En SuperVan er den slags vanvidsprojekter, som ingeniørerne elsker. Og i dette tilfælde har de fået frit løb med kreative påfund. Derfor rummer SuperVan en række småskøre funktioner som et Drift-køreprogram, hvis du får trang til at tage den sidelæns gennem krydset.
Eller et Rally-program, som skulle gøre SuperVan mere effektiv på løst underlag. Der er også launch-control, en pitlane-speed-begrænser (!) og en E-Boost-knap, hvis du af en eller anden årsag synes, det går for langsomt.
De praktiske egenskaber hæmmes dog at et varerum, som størrelsesmæssigt virker en anelse beskedent. Men når du først kommer bag rattet i en SuperVan har du nok ikke noget imod at køre frem og tilbage et par gange.
Det er ikke første gang, Ford præsenterer en pumpet varevogn. Det er nemlig blevet en tradition, som går mere end 40 år tilbage.
Den første Ford SuperVan var en gimmick, som på en alternativ måde skulle markedsføre den dengang helt nye Transit. Bortset fra de brede skærme var der egentlig ikke meget, som afslørede, at der i varerummet bag kabinen lå en 400-hestes V8 fra Le Mans-vinderen Ford GT40. Topfart? 240 km/t.
Anden udgave af den brutale varevogn var udstyret med et karrosseri i glasfiber, så den igen lignede en Ford Transit – nu i 80’er-udgaven. Med sine store luftindtag og hækvingen havde denne udgave af SuperVan dog sværere ved at skjule sine superkræfter. Motoren var nu en Cosworth-V8 udviklet til Formel 1 – og køretøjet klokkede nemt 280 km/t på Silverstone.
En helt ny Ford Transit blev sendt på markedet i 1994, og for at skabe opmærksomhed, blev der igen bygget en ny SuperVan. Nu mere drabelig end nogensinde, takket være en 3,5-liters V8 med hele 650 hk snuppet direkte fra en Benetton Formel 1’er – og kombineret med undervognen fra en Gruppe C-racer.
Gennemsnitsprisen på de 10 mest populære biler i 2024 i Danmark er langt over, hvad mange har råd til. Måske derfor er salget af nye personbiler i Danmark lavt lige nu.
Her er tre biler, der ved første øjekast ligner noget, der er skabt til børnebefordring og indkøbsture – men lad dig ikke narre! Bag det afdæmpede ydre gemmer der sig kræfter nok til at gøre selv den mest selvsikre GTI-ejer nervøs.
Den lille elektriske Renault 5 E-Tech Electric med rækkevidde op til 410 kilometer fås på privatleasing fra 2.995 kr. Alle varianter er med i privatleasingvarianter, og engangsydelsen er 4.995 kr.
Den elektriske Ford Explorer har høstet ros for at udnytte det fulde potentiale af den VW-platform, den er bygget på. Spørgsmålet er bare, om det er nok til at hamle op med en stærkt prissat Renault Scenic E-Tech Electric?
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.