Privatleasing af elektrisk Renault 5 fra 2.995 kr.
Den lille elektriske Renault 5 E-Tech Electric med rækkevidde op til 410 kilometer fås på privatleasing fra 2.995 kr. Alle varianter er med i privatleasingvarianter, og engangsydelsen er 4.995 kr.
TEKST Jacob Dalby FOTO Claus Møller og PR
Det her, mine damer og herrer, er den nye, elektriske Rolls Royce Spectre. Det er lidt af en sensation, for det er den første elbil fra Rolls Royce og den viser, hvordan fremtiden ser ud for mærket.
I særlig høj grad hos Rolls Royce er det kunderne, som dikterer fremtiden, og Spectre er svaret på kundernes ønske om en elektrisk model. Hvis kunderne tillader det, vil alle nye Rolls Royce-modeller være elektriske fra 2030. Produktionen af Rolls Royce vil være klar, men det samme skal kunderne være.
Rolls Royce er essensen af luksus og billedet på den absolutte overklasse i bilverdenen. Og når man tænker over det, giver det faktisk rigtig fin mening med en Rolls Royce på strøm.
Luksusklassen handler om at komme lydløst og komfortabelt fra A til B, og det er her elbilen har sin styrke. Den siger ikke noget, har ingen vibrationer fra motoren, og du kan placere den tunge vægt lavt i karrosseriet.
Spectre er placeret mellem SUV’en Cullinan og flagskibsmodellen Phantom. Men specifikt for Danmark bliver Spectre faktisk den billigste model på programmet takket være vores afgiftssystem, der er gunstigt for elbilerne.
Prisen er dog stadig høj – meget høj. Men til sammenligning starter Spectre ved 3.840.000 kr. hvor en Rolls Royce Cullinan starter ved 6.480.000 kr. Og selvom du har den slags penge, kan Spectre først blive din fra starten af 2026 på grund af relativt høj efterspørgsel.
LÆS OGSÅ | Elektrificeret BMW M5 har 727 hk
Om du skal overveje en Spectre eller ej, kan du blive klogere på her. Vi har nemlig kørt første tur nord for København. Lad mig tage dig med på tur i den absolutte overklasse for de ultrarige.
Første gang jeg ser Spectre i levende live, slår det mig igen, hvor ekstraordinær en fremtoning Rolls Royce har – Spectre ingen undtagelse. Med sine 5,5 meter i længden og den bredeste kølergrill nogensinde monteret på en Rolls Royce, er det svært ikke at blive en smule paf.
Indstigningen til førersædet foregår gennem de helt enorme, baghængslede døre, der altså åbner op modsat, og som lukker automatisk, så snart du træder på bremsen eller ved tryk på en knap i kabinen. Herfra kan du også lukke passagerdøren.
Ude på vejene viser samme billede sig fra de forbipasserende. Folk stopper simpelthen op for at se efter bilen og ikke mindst, hvem der kører den. Modsat Porsche, der nærmest er blevet allemandseje, og kører du Ferrari, kigger folk ikke, fordi “han skal dælme ikke tro, han er noget”. Eller også kigger de og ligner nogen, der ikke har meget tilovers.
Det er en helt anden aura, der følger med Rolls Royce. En mandlig gående lavede endda et lille buk, da vi svæver forbi. Det er virkelig en ganske særlig oplevelse at mærke, hvordan folk opfører sig omkring en Rolls Royce.
Er du interesseret i at vide det, er den officielle rækkevidde på 530 km. Vægten rammer 2,9 ton og effekten er på 584 hk og 900 Nm. Så du kan ramme 100 km/t på 4,5 sekunder, hvis du vil. Men husk på, en ægte Rolls-ejer, kunne aldrig drømme om at give den gas i lyskrydsdueller.
Som Rolls Royce ynder at sige det, er der altid kræfter nok i en Rolls Royce. Og det er der med sikkerhed også her. Med det sagt, er det første gang jeg kører en Rolls Royce, hvor jeg har lyst til at prøve det af. Trykke den lidt på maven.
Jeg har lyst til at mærke, hvor hurtig den egentlig er og lyst til at presse den igennem nogle små sving for at finde ud af, hvordan den opfører sig. Meget atypisk Rolls Royce. Om det er på grund af det elektriske aspekt, kan jeg ikke sige, men allerede efter en enkelt acceleration og en enkelt svingkombination, vender jeg tilbage.
LÆS OGSÅ | Test: Med M for Magt i BMW i7 M70
Med visheden om at der er kræfter nok og bekræftelsen af, at Rolls Royce ikke er bygget til sving, falder pulsen til hvilepuls og jeg kan nyde, hvad Spectre i virkeligheden handler om. Fremfærd i absolut luksus så yndefuldt og lydløst som overhovedet muligt.
Det er her, at Spectre virkelig brillerer. Måden undervognen opfører sig på er ulig nogen anden bilmodel – ingen anden bil svæver over underlaget og ingen anden bil tilbyder samme niveau af lyddæmpning. Det er lidt som at blive suget ind i et vakuum af stilhed. Og husk på, at testbilen her kører på 23” hjul.
Den lydløse og vibrationsfri kørsel er godt hjulpet på vej af den elektriske drivlinje og selvom de 530 km rækkevidde ikke er banebrydende, er det mere end rigeligt for de fleste ejere. Den gennemsnitlige Rolls Royce kører nemlig kun omkring 5.100 km om året – det betyder, at du skal lade omkring 10 gange om året.
Måden en Rolls Royce elegant svæver over underlaget er for mig det mest spektakulære, men samlekvaliteten, materialerne og fornemmelsen af luksus i kabinen følger lige efter. Og heldigvis føles kabinen ligesom enhver anden Rolls Royce. I testbilen her med en noget speciel farvekombination. Den kan selvfølgelig fås helt efter eget ønske.
Her er ingen kæmpestore futuristiske skærme, ingen genbrugsmaterialer og absolut ingen som helst plastik. Her er til gengæld overflod af den tykkeste læder med håndsyede syninger, ægte metal, ægte træ og de tykkeste tæpper (i lammeuld!), du kan forestille dig. Jeg får, helt ærligt, lyst til at smide sko og sokker og mærke tæppet mellem tæerne.
Infotainmentskærmen er lånt fra BMW og betjenes enten med touch eller drejeknappen på midterkonsollen. Apple Car Play er standard, men det er som om, at det ikke rigtig passer ind i en Rolls Royce.
Testbilen er samtidig udstyret med den såkaldte stjernehimmel. Et utal af små dioder lyser loftet op i mørke og fortsætter ned på dørsiderne. Hertil skal nævnes, at dioderne aldrig vil være placeret ens i nogen Rolls Royce, hvilket også betyder, at hver og en Rolls Royce er unik. Og det unikke er netop en af årsagerne til, at de ultrarige vælger Rolls Royce.
Her gik jeg og troede, at en Rolls Royce på strøm ville blive uægte, steril og mangle den stille snurren fra 12 rolige cylindre. Men hvor tog jeg fejl. Spectre er så tæt på perfekt, som nogen elbil kan blive. Elektriciteten komplimenterer Rolls Royce til perfektion og Spectre er præcist lige så varm, omsluttende og i den grad luksuriøs som enhver anden Rolls Royce.
Fremtiden for Rolls Royce er elektrisk og Spectre er beviset på, at fremtiden i den grad ser lys ud.
SPECIFIKATIONER
Rolls Royce Spectre
Motor: Elmotorer
Ydelse: 584 hk / 900 Nm
0-100 km/t: 4,5 sekunder
Tophastighed: N/A
Forbrug: 22,2 kWh/100 kilometer
Batterikapacitet: 102 kWh
Rækkevidde: 530 kilometer
Ladekapacitet: Op til 195 kW
Mål (L/B/H): 548/214/157 cm
Køreklar vægt: 2.890 kilo
Trækvægt: N/A
Bagagerumsvolumen: N/A
Pris: 3.840.000 kr.
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): N/A
Beskatningsgrundlag, firmabil: N/A
Den lille elektriske Renault 5 E-Tech Electric med rækkevidde op til 410 kilometer fås på privatleasing fra 2.995 kr. Alle varianter er med i privatleasingvarianter, og engangsydelsen er 4.995 kr.
Den elektriske Ford Explorer har høstet ros for at udnytte det fulde potentiale af den VW-platform, den er bygget på. Spørgsmålet er bare, om det er nok til at hamle op med en stærkt prissat Renault Scenic E-Tech Electric?
2025 er skudt i gang og vi tager et kig ind i fremtiden for elbiler. Udviklingen er rødglødende, så du skal holde fast for at følge med.
Kia EV3 er Årets Bil i Danmark 2025, og Bilbasens første test af basismodellen til 269.999 kr. viser, at den kompakte elbil gør det fremragende.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.