Kia EV3 bliver billigere end forventet
Sammen med priser på flere EV3-modeller kommer også nyheden om, at Kia sælger versionen med den store batteripakke 5.000 kr. billigere end forventet.
TEKST Peter Engels Ryming, inputmag.dk FOTO PR
Bilbasen var inviteret til Sverige af Volkswagen Danmark.
To elmotorer, firehjulstræk og 340 hk er opskriften på den nye VW ID.7 Tourer i GTX-trim. Det er den kraftigste og hurtigste ID.7 Tourer du kan få, men det er langt fra den med den længste rækkevidde på en opladning.
Bilbasen tager første tur i den nye ID.7 Tourer GTX på landevejene omkring Stockholm. De små, snoede veje, omgivet af granit, vand og idylliske rødmalede træhuse burde nemlig egne sig fortrinligt til at afprøve den adaptive undervogn, der automatisk kan tilpasse bilens undervogn til de bedste køreforhold. En luksus, der fås til alle ID.7 Tourer-varianter, men som kun er standardudstyr i GTX-modellen.
Udover den adaptive undervogn, en stor 86 kWh batteripakke og masser af fræk styling, byder GTX-varianten også på en ekstra motor, så den har firehjulstræk. Baghjulene drives af den samme motor med 286 heste som de øvrige ID.7 modeller, men på forreste aksel er der monteret yderligere en 109 hestes motor.
Bilen kan accelerere fra 0-100 km/t på 5,4 sekunder og har en elektronisk begrænset topfart på 180 km/t. Det lyder måske ikke vanvittigt imponerende i forhold til visse andre elbiler, men med et drejningsmoment på dejlige 545 Nm givere det alligevel en skøn køreoplevelse med en fint ramt balance mellem muskler og komfort.
Nu er det jo også sjældent, at en stationcar skal bruges til racerløb, men bare rolig, der er ingen problemer med at accelerere, hvis du har behov for det.
De ekstra 54 hk er også en lille nyhed til dem, der vil have noget på krogen. ID.7 GTX Tourer må nemlig trække 1.400 kilo – de øvrige varianter af ID.7 og ID.7 Tourer maxer ud på 1.200 kilo. Ja, ja, lidt har også ret.
De to motorer suger strøm fra Volkswagens hidtil største batteripakke på 86 kWh netto. Det store batteri kan også fås i den almindelige ID.7 Tourer, men i GTX bliver strømmen i det store batteri slugt af de to elmotorer og rækkevidden er derfor på 576 kilometer.
I de øvrige varianter af ID.7 Tourer med det store batteri er rækkevidden hele 680 kilometer på en opladning. Det er værd at bemærke.
Til gengæld har Volkswagen skruet op for ladeeffekten på det store batteri, så de højere antal kWh ikke veksles til længere ventetid ved ladestanderen. Med en maksimal effekt på 200 kW DC tager det de vanlige 26 minutter at lade krabaten fra 10-80 procent. VW oplyser også, at man kan kan fylde batteriet med op til 200 kilometer på 10 minutter.
Volkswagen har naturligvis sørget for, at alle kan se, at man kører rundt i en GTX. Ikke mindst skiller den markante kofanger med bikube-formet gitter sig ud. Personligt er jeg dog ret pjattet med bagenden, der virkelig er ramt godt. Det er jo heldigt, for det er jo nok den, de fleste ser. Samtidig er flere detaljer udført i højglanssort – heriblandt sideskørter og sidespejle.
Indenfor er der også smurt GTX-lækkerier ud over det hele. Man sidder behageligt i de specielle sæder med perforerede GTX-bogstaver i ryglænene, mens hænderne hviler på et læderbeklædt GTX-multifunktionsrat med dekorative røde syninger.
Der er naturligvis også røde syninger på dørbeklædningen og på instrumentbordet. Apropos sidstnævnte, har ID.7 GTX Tourer en 15-tommer stor central skærm til at styre underholdningen på turen og bilens grundlæggende indstillinger. Et head-up display viser alle relevante køreinformationer direkte på forruden foran chaufføren.
Her vises der naturligvis også informationer om den adaptive fartpilot og de andre assistentfunktioner. Jeg vil ikke gå nærmere ind i dem her, men bare understrege, at Volkswagen i den grad har fået lavet et system, der kan levere.
Jeg kørte adskillige kilometer på de snoede svenske landeveje og forcerede endda rundkørsler og t-kryds uden at bruge hverken speeder eller bremse. Bilen sørger selv for at tilpasse hastigheden til både trafik og vejforhold. Og den gør det overbevisende. Systemet bliver simpelthen mærkbart bedre for hver gang, jeg kører en ID-model.
Samtidig er bilen, ligesom det er tilfældet med sedan-udgaven af ID.7, imponerende støjsvag. Hverken dæk- eller vindstøj kan genere samtaler på tværs af sæderækkerne.
Som alle, der har prøvet en ID.7, ved, så er plads heller ikke noget, man skal bekymre sig synderligt om, hvis man er gennemsnitlig dansk familie med to voksne og to børn. Heller ikke selvom man har feriekufferterne med.
Selvom bagsædet er oppe, kan der smides 605 liter bagerst i bilen. Efterlades ungerne hjemme, kan den rumme over 1.700 liter, når bagsæderne lægges ned.
Der er ingen tvivl om, at ID.7 GTX Tourer er en lækker bil og et rigtig interessant bud til dem, der har midlerne til luksus. Selv ville jeg elske at køre lange stræk i bilen, der på ingen måde skuffer. Den føles præcis i styringen i de små sving og opfører sig som en “flyder” når assistentsystemerne overtager på motorvejen.
Jeg vil dog anbefale de mere økonomisk bevidste at overveje Pro S varianten i stedet. Den har godt nok “kun” baghjulstræk, færre hestekræfter og knapt så fræk styling. Men den har samme 86 kWh store batteri som GTX, hvilket giver Pro S en rækkevidde på helt op til 686 WLTP-kilometer. Altså mere end 100 kilometer mere end GTX.
Samtidig er Pro S Tourer hele 120.000 kr. billigere end GTX-varianten. Penge man eventuelt kan bruge på opgraderinger – eksempelvis Eksteriørpakke Plus-pakken, der inkluderer den adaptive undervogn og styretøj med progressiv udveksling. Så smager det da lidt af GTX.
Pakken står i knapt 50.000 kroner, og så er der stadig en god skilling at lege med, hvis man vil have yderligere udstyr. Eller bruge pengene på en lang køreferie med hele familien i den nye bil.
VW ID.7 Tourer GTX Max
Motor: Elmotor (for og bag)
Ydelse: 340 hk / 545 Nm
0-100 km/t: 5,4 sekunder
Tophastighed: 180 km/t
Forbrug: 16,8 kWh per 100 km
Batterikapacitet: 86 kWh
Rækkevidde: 576 kilometer
Ladekapacitet: Op til 200 kW
Mål (L/B/H): 496/186/155 cm
Køreklar vægt: 2.387 kilo
Trækvægt: 1.400 kilo
Bagagerumsvolumen: 605 liter
Pris: 586.995 kr. (ID.7 Tourer fås fra 446.995 kr.)
Privatleasing 36 mdr., 15.000 km/år (engangsydelse/mnd. ydelse): 30.000/6.945 kr.
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst
Sammen med priser på flere EV3-modeller kommer også nyheden om, at Kia sælger versionen med den store batteripakke 5.000 kr. billigere end forventet.
En af de bedste elbiler i den dyre ende af skalaen er lige blevet endnu bedre. Mød BMW i5 Touring, der som stationcar giver endnu mere mening.
Engang var det nemt at pege den koksgrå VW Passat med synlige dioder ud i mængden. I dag råder politiet dog over flere modeller, og så har de taget nye tricks i brug. Kan du stadig spotte civilbilen?
GTX-betegnelsen pryder hele VW’s program af nyere elbiler, men her i den mindste af slagsen føles den særlig sportslig.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.