juli 5, 2024

Første tur: Nu kan du få ID. Buzz med syv sæder

Udover en ekstra sæderække er den lange udgave af VW ID. Buzz forbedret på vigtige parametre. Vi kører første tur i VW ID. Buzz Lang.

TEKST Peter Engels Ryming, inputmag.dk
FOTO PR

Bilbasen var inviteret til Tyskland af VW Danmark.

Pladsproblemer har aldrig været en udfordring i ID. Buzz. Læg bagsæderne ned og balsalen åbner sig. Til gengæld har der manglet sæder. Hidtil har maks fem personer kunne rejse i den samme ID. Buzz, men med den nye, lange udgave, er der plads til syv.

Når den lange udgave af ID.Buzz kommer til landet senere på sommeren, bliver det endda til en pris, der ligger under prisen for den nuværende korte udgave. Det på trods af, at den er forbedret på en lang række punkter. Ja, faktisk er alt vokset, lige på nær prisen. Heldigvis, hvis du bestiller din ID. Buzz fra idag, kommer den korte ID. Buzz med samme forbedringspunkter.

Den opdaterede ID. Buzz har væsentlig flere muskler, længere rækkevidde og hurtigere opladning. Selv skærmen i bilen er større. Og så koster den lange udgave, som er 25 cm længere, 10.000 kroner mindre end den nuværende korte udgave.

Den lange ID. Buzz kommer til landet i to udstyrsniveauer; Life og Style. De deler drivlinje – altså batteri og motorkraft – men adskiller sig på ekstraudstyr. Life-versionen fås fra 419.995 kroner, mens Style-versionen koster fra 499.995 kroner.

Imponerende meget plads

I området omkring Hannover i Tyskland, har vi mulighed for at piske den lange udgave af ID. Buzz igennem både motor-, by- og snørklede landeveje. Og det er overordnet set en rigtig god oplevelse.

Med en længde på 496 centimeter er ID. Buzz Lang en kvart meter længere end 5-sæders udgaven. Men man bemærker det stort set ikke, når man ser bilen udefra.

Det mærkes til gengæld tydeligt indenfor. Selv med syv sæder er der imponerende meget plads til alle passagerer. Bevares, komforten på den bagerste af de tre sæderækker er ikke i top, men fødderne har rigeligt med plads. Også selv om anden sæderække køres helt tilbage – de kører nemlig på skinner, så de kan justeres op til 20 centimeter frem og tilbage. I øvrigt er sæderne på anden række med armlæn og lige så komfortable som forsæderne.

Smidig indretning

Den lange Buzz har som udgangspunkt tre sæder på anden række og to på tredje række. Den tredje række kan afmonteres og tages ud, hvis man har brug for bagageplads. Med alle syv sæder rummer den 310 liter bagage, men lægger man sæderne ned, får man pludselig 2.469 liter at gøre godt med.

Læg dertil, at den lange Buzz må have 1,2 ton på krogen. Og op til 1,8 ton, når den firehjulstrukne GTX-udgave kommer senere på året.

Er der ikke brug for syv sæder kommer Buzz også i en konfiguration med seks sæder (2-2-2), der giver endnu bedre plads indenfor. Man kan snildt gå mellem de to sæder på anden række, for at komme ned til de bagerste.

Længere rækkevidde og hurtigere opladning

Vi kører både den “almindelige” lange variant af ID. Buzz med 286 hk og GTX-varianten, der topper med 340 hk, og de ekstra heste i stalden kunne naturligvis mærkes. Men selv med 286 hk er den nye, lange Buzz væsentlig mere potent og responsiv end den nuværende 5-personers udgave, der kun har 204 hk. Den føles på ingen måde blodfattig, men samtidig bider den godt ned i asfalten og giver en let og behagelig køreoplevelse, der er som skabt til langture.

Apropos langture, så er et af de helt store kritikpunkter ved den første ID. Buzz netop rækkevidden. Den kritik har Volkswagen taget ved hornene ved at installere en mere effektiv batteripakke, der har fire kWh mere at suge på. Sammen med andre forbedringer i drivlinjen giver det den lange Buzz en WLTP-rækkevidde på op til 485 km. Det er 69 km længere end den tidligere.

Dertil har Volkswagen givet den lange Buzz en væsentlig hurtigere ladeeffekt på 200 kW mod 170 kW tidligere. Så ikke alene kører den længere på en opladning, man kommer også hurtigere afsted fra ladestanderen. 

Større skærm – men samme kabine

Ærgerligt nok har Volkswagen ikke gjort meget nyt for kabinen, der er tæt på identisk med den gamle. Det vil sige hård plast på steder, der ikke burde være det. Eksempelvis på dørene og andre steder, man ofte har fysisk kontakt med. Der er fortsat også rigeligt med pianolak.

På et punkt er der dog sket en væsentlig opdatering i kabinen: Skærmen. Den nye lange Buzz har fået samme skærm som VW ID.7, nemlig en 12,9 tommer stor sag med – halleluja – baggrundsbelyste fysiske knapper. Så slipper vi for at indstille klimaanlægget eller musikvolumen i blinde, når mørket falder på.

Skærmen gemmer også på anden opdatering, nemlig Software 5.0, der blandt andet byder på forvarmning af batteriet ved lynladning og Travel Assist 2.5 med automatisk vognbaneskifte.

I det hele taget har Volkswagen fået langt bedre styr på softwaren og det nyder den lange ID. Buzz godt af, når der skal manøvreres rundt i menuerne. Det foregår gelinde og uden lange ventetider, præcis som på VW ID.7. Desuden har den personlige assistent fået integration med ChatGPT, så man kan spørge den om mere generelle spørgsmål, der hentes via den kunstige intelligens. Hvis man har brug for det.

Nu med head-up display

Volkswagen har også udstyret den lange ID. Buzz med et head-up display, der viser alle væsentlige informationer direkte på ruden foran føreren. Den står skarpt og klar og fungerer lige efter bogen. Den er dog kun standard på den dyrere Style-variant.

Af andre forbedringer kan nævnes et lille vindue, der kan åbnes, på anden sæderække. Det var savnet i den første udgave af ID. Buzz. Desværre er det ikke standard, men derimod ekstraudstyr, der skal tilkøbes.

Det samme skal en eventuel varmepumpe, der heller ikke er standard. Det må dog siges at være en forbedring alligevel, da den første udgave af ID. Buzz slet ikke kan fås med varmepumpe.

VW er ved at realisere potentialet

Som det forhåbentlig fornemmes i ovenstående, er den nye lange ID.Buzz en forbedring på alle punkter i forhold til den første udgave. Det føles som om tyskerne endelig er ved at realisere potentialet i den charmerende bus. Og så endda til en lavere pris end forgængeren. What’s not to like?

Nu mangler vi bare, at VW får produceret en California-udgave med sengepladser og køkken.


SPECIFIKATIONER

ID. Buzz Lang 7-sæders
Style

Motor: Elmotor
Ydelse: 286 hk / 560 Nm
0-100 km/t: 7,9 sekunder
Tophastighed: 160 km/t
Forbrug: 21 kWh/100 kilometer
Batterikapacitet: 86 kWh
Rækkevidde: 485 kilometer
Ladekapacitet: Op til 200 kW
Mål (L/B/H): 496/221/193 cm
Køreklar vægt: 2.600 kilo
Trækvægt: 1.200 kilo
Bagagerumsvolumen 5 / 7-personer: 1.340 / 310 liter

Pris: 499.995 kr. (ID.Buzz lang fås fra 419.995 kr.)
Privatleasing 48 mdr. (engangsydelse/mnd. ydelse): 5.995 kr / 15.000 kr.
Beskatningsgrundlag, firmabil: N/A

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Brugte ID.Buzz til salg på Bilbasen

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Bilbasen Blog

Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS