Første tur: Audi E-Tron GT når nye højder
Hvad manglende den fabelagtige Audi E-Tron GT egentlig? Svaret er hverken kræfter eller udstyr, men længere rækkevidde. Det har den fået. Og ja, den har nu også langt flere kræfter.
Af: Simon Hallenslev / d. 14. juni 2021
ATK. Automatisk Trafik Kontrol. Det er det, Politiet har valgt at kalde de systemer, der sender både infrarødt lys, portrætfoto og girokort i din retning, når speederfoden har været for tung på de danske veje.
Herhjemme er der to forskellige typer af de automatiske kontroller. Der er ubemandede stærekasser, som fast står ét sted og fotograferer fartsyndere, og så er der de mobile kontroller, der opererer fra en bemandet VW Transporter, der ofte er gemt pænt væk i siden af vejen.
LÆS OGSÅ | Se Politiets nye Volvo V90 patruljevogne
Uanset hvilken type, der er tale om, er det aldrig sjovt at hoste op med pengene, når bøden dumper ind ad døren. Men ved du hvor meget Politiet samlet indbringer gennem ATK? Bilbasen har fra Rigspolitiet fået et overblik over Politiets bødeprovenu fra 2020, som du kan se herunder.
Ifølge Rigspolitiet er følgende beløb et potentielt maksimum, som ikke er lig med udsendte og betalte bøder. Det skyldes, at et varierende antal af sagerne bliver henlagt, og at ikke alle bøder kan inddrives. Endelig giver færdselsloven i visse tilfælde mulighed for nedsættelse af bøderne.
I 2020 havde Politiet 447.806 bødesager på baggrund af hastighedsoverskridelser målt af ATK. Samlet beløber disse bødesager sig til svimlende 671.663.000 kr. i bødeprovenu. Det svarer rundt regnet til en gennemsnitlig bødestørrelse på 1.500 kr.
413.678 af bødesagerne var oprettet gennem de mobile og bemandede ATK-enheder, hvilket beløber sig til 618.240.000 kr. i bødeprovenu. De statiske stærekasser stod dermed for 34.128 af bødesagerne, og indbragte 53.422.500 kr. til statskassen.
LÆS OGSÅ | Før VW: Hvilken politibil vil du mindst sidde bag i?
Nu ved vi heldigvis, at de svimlende beløb havner i statskassen – men hvad kan man egentlig ellers få i Danmark for 671.663.000 kr.? På papiret vil man kunne dække regningen til den meget omtalte minkskandale og stadig have lidt til overs til kaffekassen.
De mobile ATK-enheder havde i 2020 76.472 måletimer, mens stærekasserne havde 124.325 måletimer. De mobile ATK-enheder skrabede i 2020 37.438 klip i kørekortet ind, mens stærekasserne tog 2.924 klip. I alt stod ATK samlet for 40.362 klip i kørekortet i 2020. Av.
Tydeligt er det, at det er de mobile ATK-enheders evne til at overraske fra en grøftekant, der fælder flest fartglade danskere. Men stærekasserne bidrager stadig til statskassen og i tabellen herunder kan du se hvilke stærekasser, der indbragte flest penge i 2020.
Stander | Bødesager | Bødeprovenu (DKK) | Antal klip |
Slagelse Landevej (Slagelse) | 5.755 | 8.871.500 | 440 |
Aalborgvej (Jammerbugt) | 5.667 | 8.244.000 | 393 |
Bogensevej (Odense) | 5.145 | 7.409.500 | 380 |
Måløv Byvej (Ballerup) | 3.944 | 6.279.500 | 365 |
Herningvej (Ringkøbing-Skjern) | 3.486 | 5.508.000 | 342 |
Roskildevej (Albertslund) | 2.592 | 4.915.000 | 295 |
Tjæreborgvej (Esbjerg) | 2.199 | 3.341.500 | 166 |
Sæbyvej (Hjørring) | 1.792 | 2.921.500 | 125 |
Vilsundvej (Morsø) | 1.855 | 2.841.500 | 195 |
Grenåvej (Århus) | 1.150 | 2.146.000 | 158 |
Gaabensvej (Guldborgsund) | 543 | 944.500 | 65 |
Hovedtotal | 34.128 | 53.422.500 | 2.924 |
Stander | Bødesager | Bødeprovenu (DKK) | Antal klip |
Slagelse Landevej (Slagelse) | 5.755 | 8.871.500 | 440 |
Aalborgvej (Jammerbugt) | 5.667 | 8.244.000 | 393 |
Bogensevej (Odense) | 5.145 | 7.409.500 | 380 |
Måløv Byvej (Ballerup) | 3.944 | 6.279.500 | 365 |
Herningvej (Ringkøbing-Skjern) | 3.486 | 5.508.000 | 342 |
Roskildevej (Albertslund) | 2.592 | 4.915.000 | 295 |
Tjæreborgvej (Esbjerg) | 2.199 | 3.341.500 | 166 |
Sæbyvej (Hjørring) | 1.792 | 2.921.500 | 125 |
Vilsundvej (Morsø) | 1.855 | 2.841.500 | 195 |
Grenåvej (Århus) | 1.150 | 2.146.000 | 158 |
Gaabensvej (Guldborgsund) | 543 | 944.500 | 65 |
Hovedtotal | 34.128 | 53.422.500 | 2.924 |
Stander | Bødeprovenu | Klip |
Slagelse Landevej (Slagelse) | 8.871.500 | 440 |
Aalborgvej (Jammerbugt) | 8.244.000 | 393 |
Bogensevej (Odense) | 7.409.500 | 380 |
Måløv Byvej (Ballerup) | 6.279.500 | 365 |
Herningvej (Ringkøbing-Skjern) | 5.508.000 | 342 |
Roskildevej (Albertslund) | 4.915.000 | 295 |
Tjæreborgvej (Esbjerg) | 3.341.500 | 166 |
Sæbyvej (Hjørring) | 2.921.500 | 125 |
Vilsundvej (Morsø) | 2.841.500 | 195 |
Grenåvej (Århus) | 2.146.000 | 158 |
Gaabensevej (Guldborgsund) | 944.500 | 65 |
Total | 53.422.500 | 2.924 |
Kilde: Rigspolitiet
Hvad manglende den fabelagtige Audi E-Tron GT egentlig? Svaret er hverken kræfter eller udstyr, men længere rækkevidde. Det har den fået. Og ja, den har nu også langt flere kræfter.
Den første danske kunde har fået sin nye Polestar 3. Bilen blev udleveret fra Polestars Space i Aarhus, og i modsætning til Polestar 2 kommer Polestar 3 ikke fra Kina.
I 1975 blev en handel med over 1.000 Volvo 144 til Nordkorea forvandlet til verdens største biltyveri – og nu kan du læse om denne Volvo P1800 S, som er en del af den vilde historie.
Privatleasing er en stor del af Renaults danske forretning. For at være mere konkurrencedygtig sænkes priserne på elbilerne Megane E-Tech Electric og Scenic E-Tech Electric – i hvert fald i en periode.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.