maj 4, 2023

Friskere Peugeot E-2008 med 406 km rækkevidde

Nyt frontdesign på Peugeot E-2008 (og 2008) er kun en del af faceliftet – stærkere elmotor, nyt batteri og rækkevidde op til 406 km følger også med.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Der er en bestemt ting ved Peugeot E-2008, som er meget ærgerlig. Det er rækkevidden. Den kompakte el-crossover er pæn, lækker, rummelig nok – men 340 kilometer på en opladning er for lidt til, at E-2008 virkelig brager i gennem.

Derfor er det på høje tid, at E-2008 kommer på linje med nyere el-produkter på samme platform fra den store Stellantis-koncern. DS 3 E-Tense og Jeep Avenger var de første med ikke bare en stærkere elmotor, men også et nyt batteri. Et nyt batteri som kun er lidt større, men som giver 66 ekstra kilometer på rækkevidden.

LÆS OGSÅ | Første tur/video: Jeeps Avenger er stor charme i en lille pakke

2008-serien, bestående af udgaver med forbrændingsmotor og en enkelt med elmotor, har med et facelift fået en meget synlig opgradering – og i el-udgaven E-2008 langt bedre konkurrenceevne. Der kommer også, for første gang, en hybrid på programmet.

156 hk er lig med en opgradering på 20 hk

Et nyt batteri på 54 kWh erstatter i E-2008 det gamle med kapacitet på 50 kWh, og mens 4 kWh synes af meget lidt, er det nye batteri lavet med højere energitæthed og forbedret effektivitet, så 4 kWh giver altså de ekstra 66 kilometer WLTP-rækkevidde.

Elmotoren er også ny og mere effektiv i omgangen med strøm, og den er samtidig stærkere. Med 156 hk vil der være mere skub i E-2008 end i den gamle med 136 hk.

LÆS OGSÅ | Test: Peugeot 408 – et lige, men også skævt nummer

Men Peugeot har ikke kun tænkt på at forbedre den elektriske udgave af 2008. Stellantis har udviklet et nyt hybridsystem med en helt ny benzinmotor, en lille elmotor, 48 volt-system og en ny dobbeltkoblingsgearkasse med seks trin. Motorydelsen er 136 hk, men det mest interessante er, at Peugeot oplyser, at 2008 som hybrid bruger 15 procent mindre brændstof end ikke-hybriden – og 50 procent af tiden under bykørsel vil man kunne køre på strøm.

Peugeot har med faceliftet beholdt de eksisterende motorvarianter. En benzinmotor med tre cylindre og slagvolumen på 1,2 liter fås med 100 eller 130 hk (130 hk med mulighed for 8-trins automatgear. Dieselmotoren på 1,5 liter har fire cylindre, 130 hk og 8-trins automatgear.

10″ touchscreen er standard i alle 2008-versioner

Frontdesignet er det, designerne har gjort mest ud af at ændre, og 2008 har da også fået en væsentlig større grill, som ligger tæt opad den, man kan se på 308, 408 og den faceliftede 508. Det nye logo er på plads i grillen, og 2008-skiltet over grillen kommer med en ny skrifttype.

Som på den seneste 508 er der også på 2008-serien en ny lyssignatur, som Peugeot kalder den. Tre “vertikale lys-kløer” er fremhævet i sorte elementer i forkofangeren, og den signatur er standard. Vi formoder, at LED-forlygter nu også er standardudstyr i selv den billigste 2008.
Topmodellen GT kommer med en udvidet udgave, hvor kløerne fortsætter op i LED-forlygterne.

LÆS OGSÅ | Vildt redesign til Peugeot 508

Det kræver en lidt større lup at finde ændringerne i kabinen, men der er nogle væsentlige forskelle. Gearvælgeren er nu gjort til en lille knap, og der er en mindre forhøjning foran den til at hvile hånden på.

I den gamle 2008 måtte købere af basisudgaven Active nøjes med et infotainmentsystem med 7″ touchscreen. Nu har alle 2008 en 10″ skærm. Instrumenteringen i Active er stadig den klassiske type med analog-ure, men i Allure og GT er instrumenteringen fulddigital og med nyt design.


Brugte Peugeot E-2008 og 2008 til salg på Bilbasen

Se flere brugte Peugeot E-2008 og 2008 til salg på Bilbasen

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS