maj 12, 2023

Honda går efter Kia Niro EV med den nye E:Ny1

Bag det spøjse navn E:Ny1 gemmer sig en elektrisk crossover med designet fra HR-V, en elmotor med 204 hk og en rækkevidde over 400 kilometer.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Den lille Honda E fik så meget omtale, at Honda må have troet, at kunderne ville stå i kø langt ned ad gaden. Men designet kunne ikke redde den lille E fra at blive en bil, som kunderne hurtigt afviste, når sælgeren fortalte om rækkevidden på omkring 200 kilometer – til en pris, der i 2020 var mindst 277.100 kr.

I dag koster Honda E 318.600 kr., og det er lige før vi vil gå med til at give den sum til den første, der ser en helt ny E på danske plader. Den lille elektriske Honda er usælgelig.

LÆS OGSÅ | Nyt liv til Honda CR-V

En helt ny elbil med det tungevridende og bizarre navn E:Ny1 er elbilen, Honda burde være startet med, men nu kommer den da i det mindste: En kompakt, rummelig og smart crossover med en rækkevidde over 400 kilometer.

Et genkendeligt ydre fra HR-V, men helt ny platform

Kender man sine Honda-modeller, vil den elektriske E:Ny1 være noget, man har set før. Karrosseriet er taget fra hybridbilen HR-V, og så er fronten tilpasset med en mere lukket grill og nye forlygter. HR-V er en elegant crossover (som vi ikke ser mange af i Danmark), og den pyntede front passer nogenlunde til grunddesignet.

Interiøret er også fra HR-V, men her er afvigelserne alligevel langt større. En stor touchscreen – 15,1″ – i portrætformat dækker meget af midterkonsollen, og Honda har sparet knapperne til klimaanlæg og sædevarme ved at integrere betjeningen i infotainmentsystemet. Ny i forhold til HR-V er også den fritstående digitale instrumentering.

LÆS OGSÅ | Duel: Japansk livskraft i Honda Civic og Mazda 3

E:Ny1 er den første Honda på en ny elbilsplatform, som har et lige så spøjst navn som selve bilen: E:N Architecture F. I modsætning til den lille E, som kører med baghjulstræk, er arkitekturen bygget til pladsbesparende forhjulstræk. Det virker ikke til, at der, heller ikke på sigt, bliver mulighed for en ekstra elmotor til firehjulstræk.

Lyn-ladetiden tyder på en lav ladekapacitet

E:Ny1 bliver præcis så stærk, målt på hestekræfter, som to af de væsentligste konkurrenter, nemlig Hyundai Kona EV og Kia Niro EV. Ydelsen fra elmotoren er 204 hk, så E:Ny1 og de to koreanske modeller er væsentligt stærkere end eksempelvis den faceliftede Peugeot E-2008 med 156 hk.

Med 310 Nm er E:Ny1 mere muskuløs end konkurrenterne. Kia Niro EV byder på 255 Nm. Honda lover, at accelerationen er smidig og komfortabel, som nok betyder, at bilen ikke stormer frem, selv om speederen får et hårdt tryk.

LÆS OGSÅ | Friskere Peugeot E-2008 med 406 km rækkevidde

E.Ny1 har selvfølgelig en meget længere rækkevidde end den lille E, og den skulle ende med at være 412 kilometer i WLTP-regi. Den rækkevidde opnår Honda med et batteri på 68,8 kWh.

Det er et stort batteri til en relativt kort rækkevidde. Med 54 kWh kommer den faceliftede Peugeot E-2008 op på 406 kilometer WLTP-rækkevidde, og Kia Niro EV med 64,8 kWh kommer helt op på 460 kilometer. Hvis rækkevidden i E:Ny1 viser sig at holde sig over 400 kilometer i virkeligheden, er det en helt anden snak – så vi venter med at afsige dom over rækkevidden.

LÆS OGSÅ | Duel: BYD Atto 3 går efter struben på Kia Niro EV

Ved opladning ved en DC-lynladestander ser den nye Honda imidlertid heller ikke ud til at imponere: 10-80 procent opladning tager 45 minutter.

Honda nævner endnu ikke et tidspunkt for introduktion af den nye elbil, så det bliver næppe før 2024. Hvis E:Ny1 virkelig skal være den første konkurrencedygtige elbil fra Honda, skal den holdes prismæssigt omkring 300.-330.000 kr. i billigste version.


Brugte Honda E til salg på Bilbasen

Se flere brugte Honda E til salg på Bilbasen

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS