april 25, 2023

Hvornår skal jeg skrotte min bil?

En beslutning om at skrotte sin bil handler både om affektionsværdi og økonomi. I denne artikel får du svar på, hvornår det økonomisk giver mening at skrotte din elskede bil.

Af: Bilbasen Blog

I dette blogindlæg kan du læse om:

  • Hvornår det økonomisk er mest hensigtsmæssigt at skrotte sin bil
  • Hvornår din bil regnes for at være totalskadet
  • Hvordan du skrotter din bil

Har du nogensinde stået ved din gamle bil og spekuleret over, om den stadig er værd at holde liv i? 

Det kan være svært at skille sig af med en trofast følgesvend, men økonomisk kan det være den rigtige beslutning, hvis den gamle bil er ved at være nået til vejs ende. Men hvordan kan man egentlig vide, hvornår det er tid til at sige farvel? Det får du svar på i denne artikel. 

Tommelfingerreglen: Når din bil skal skrottes 

Lad det være sagt med det samme: Hvornår en bil skal skrottes er ikke nogen eksakt videnskab. 

Vi har ikke lovgivning i Danmark, som fastslår, hvornår en bil skal skrottes. En bil skal godkendes gennem bilsyn, før den må køre på danske veje. Men hvornår man vælger, at det ikke længere er pengene værd at få en bil godkendt ved syn, er en personlig vurdering.

Alt det her ved du formentlig godt. Så lad os prøve at nærme os en form for tommelfingerregel: Hvornår vil det som regel være økonomisk fornuftigt at dreje nøglen om og sige “nu er løbet kørt, bilen skal skrottes”?

  • Din bil skal som udgangspunkt skrottes, når den er ‘totalskadet’: En bil regnes for at være totalskadet, når de samlede skader er opgjort til mere end 65 – 75 procent af bilens handelsværdi
  • Med et reparationsbehov svarende til 65 – 75 procent af bilens værdi vil det næsten altid være mere omkostningseffektivt at skrotte bilen og købe en ny end at investere i de omfattende reparationer, der er nødvendige for at få bilen tilbage på vejen.
  • Hvis din bil bliver totalskadet i uheld, og du har en kaskoforsikring på bilen eller modpartens forsikring dækker, skal forsikringsselskabet tilbyde kontanterstatning svarende til skadens omfang. Det gælder, hvis skaden opgøres til mellem 65 – 75 procent af handelsværdien. 

Du skal være opmærksom på, at en bil godt kan være skrotningsklar fra et økonomisk perspektiv, selvom den ikke er totalskadet i teknisk forstand. 

Der findes ikke to biler, som er helt ens, og det samme kan siges om bilers skader. Der kan være omstændigheder, som gør, at en skade bliver ekstra dyr at reparere på det tidspunkt, du har brug for det. Det kan være den forskel, som gør det mere rentabelt for dig at skrotte din bil. 

Du skal også være opmærksom på, at en bil, som flirter med at skulle skrottes, sandsynligvis kommer til at være mere på værksted de kommende år, hvis du vælger at ‘genoplive’ den. Det er næppe de sidste mønter, du smider efter den. Det skal også med i beregningen. 

Summasumarum: du bør altid få en mekaniker, du stoler på, til at vurdere, om det kan betale sig at reparere bilen, eller om du er bedre tjent med skrotte den og få din skrotpræmie på 2.200 kr.

Hvordan skrotter du din bil? 

Hvis din bil er i så dårlig stand, at den ikke er værd at reparere, bør du skrotte den. Det er en nem og miljøvenlig måde at slippe af med din gamle bil og samtidig få penge for den. 

Du bliver ikke ligefrem millionær af at skrotte din bil. Den nuværende skrotningsgodtgørelse er på 2.200 kr. for personbiler. Dog er beløbet skattefrit, og du betaler ikke noget gebyr for at få bilen skrottet. Den relativt sparsomme skrotningsgodtgørelse betyder, at du altid bør undersøge, om din gamle bil virkelig ikke har større værdi i anden sammenhæng. Som et salg til en bilforhandler eller reservedelsbil til et autoriseret bilværksted.

Det kan selvfølgelig også være, at du simpelthen ikke orker at bruge mere tid på den gamle spand. Så er skrotningsgodtgørelsen helt sikkert en hurtig vej ud. 

Du kan få skrotningsgodtgørelse for din gamle bil, hvis den opfylder følgende betingelser:

  • Bilen skal være afmeldt i Motorregistret efter d. 31. marts 2000.
  • Bilen skal være indleveret til en af Miljøstyrelsens godkendte ophuggere.
  • Forhandlere og autoværksteder kan ved aftale med en godkendt ophugger, agere på vegne af denne og dermed også være indleveringssted.
  • Bilen må ikke eksporteres efterfølgende. Dvs. den må ikke indregistreres i et andet land efter afmelding i Motorregistret, og der må ikke være opnået godtgørelse af registreringsafgift.
  • Du skal som udgangspunkt være den sidst-registrerede ejer af bilen.     

Læs mere om, hvordan du finder Miljøstyrelsens godkendte ophuggere, og hvad du skal gøre for at få skrotningsgodtgørelse på borger.dk.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Bilbasen Blog

Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS