Audi Q6 E-Tron USA
Nyheder
27. marts 2025

Klumme: Trumps told på biler er en tikkende bombe

Morten B. Bek

Morten Bek

Den amerikanske præsident har bestemt, at der den 2. april kommer 25 procent told på biler og bildele fra andre lande. Det kan betyde færre nye biler – og dårligere biler – i fremtiden.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Den amerikanske præsident Donald Trump underskriver nærmest dagligt forunderlige og ødelæggende dekreter, de såkaldte executive orders, som med et hug ændrer livet for millioner af mennesker, andre nationer og hele industrier.

En ventet og stærkt omdiskuteret executive order er nu underskrevet. Det er en ny toldsats på alle biler og dele til biler, som produceres i andre lande end USA. Fra den 2. april sætter USA en toldmur op på de produkter på 25 procent. For som Trump siger, så vil det betyder “fantastisk vækst” for de amerikanske bilproducenter.

Cirka halvdelen af de biler, som sælges i USA på et år er eksporteret fra andre lande. Det er tæt på otte millioner biler. Hvis det står til Trump, skal amerikanerne med tolden skubbes over i udelukkende at købe amerikansk producerede biler.

Amerikanerne kan stadig købe en lang række bilmodeller uden 25 procent told fra BMW, Hyundai, Nissan, Mercedes-Benz og andre ikke-amerikanske mærker, som producerer biler i USA. Hvis bilerne altså ikke er lavet af dele udefra, hvilket i sig selv bliver en uoverstigelig opgave at holde styr på.

USA eksporterer forholdsvis få biler. I 2024, viser tal fra U.S. Bureau of Economic Analysis, lå eksporten på beskedne 824.400 personbiler. Når man ser på, hvad europæerne køber af amerikanske producerede biler, er det begrænset til uvæsentlige modeller som Lucid Air og Tesla Model S og X.

25 procent told på biler og bildele fra lande udenfor USA er derfor en fed forretning for USA – og en måde at beskytte den hjemlige bilindustri på. Men Trump har misforstået, hvordan bilindustrien fungerer, og det kommer til at koste ikke bare andre lande, men også USA meget dyrt.

Mindre udvikling – og færre, dårligere biler

Det er ikke kun de cirka otte millioner biler, der sendes til USA fra andre lande hvert år, jeg tænker på. Det kommer til at gøre rigtig ondt på primært Mexico, Canada, EU, Japan og Sydkorea. Det er ikke mexicanske og canadiske bilproducenter, det vil gøre ondt på – for de findes ikke. Det er amerikanske mærker som Ford og Chevrolet, som har stor produktion i de lande, som nu må se sig ramt af deres egen præsident.

Den nye EV (herunder) er en af en række Chevrolet-modeller, som produceres i Mexico til det amerikanske marked. Ford producerer blandt andet Mustang Mach-E, Maverick og Bronco Sport i Mexico, og RAM-modeller som 2500 og 3500 produceres også i landet syd for USA.

Chevrolet-Equinox-EV.jpeg

Desuden er 60 procent af delene af biler produceret i USA, ifølge New York Times, hentet fra andre lande. Det kommer til at give langt højere priser på biler i USA, og så vil effekten være lavere salg – og en amerikansk bilindustri i krise. Før amerikanske bilproducenter og tilknyttede industrier kan hente produktionen hjem til USA, som er en stor del af Trumps dårlige idé, så har Trump forladt Det Hvide Hus.

At amerikanerne producerer biler, som de færreste mennesker i andre lande har lyst til at købe, gør at andre lande ikke vil få det samme ud af at lægge ekstra told på amerikansk producerede biler. Det vil til gengæld betyde, hvis de 25 procent told bliver en permanent løsning, som Trump lover, at vi med tiden får færre nye bilmodeller og dårligere biler.

Dele af den europæiske bilindustri, for ikke at glemme dele af den japanske, er lige nu i dyb krise. Audi, Volkswagen, Porsche, Nissan – det går dårligere, end man næsten kan forestille sig. Læg den nye amerikanske told oven i den simrende katastrofe, og fremtiden ser mørkere ud end jeg har lyst til at tænke på.

Hvis eksporten til USA af biler og bildele kommer til at lide, og det er en selvfølge, at det sker, så går udviklingen af nye teknologier og nye modeller på lavere blus. Hvis der lige pludselig fjernes millioner af biler fra produktion og salg i EU, Japan og Sydkorea, som ellers ville være solgt i USA, så kan de ikke bare afsættes i andre lande. Der bliver langt færre penge i bilindustrien til udvikling, og der skal fyres mange, mange tusinde medarbejdere i industrien og mange andre tilknyttede industrier verden over.

Bilindustrien bliver et fattigere sted, og verden bliver et fattigere sted. Trumps forkvaklede tilgang, hævnbaserede og virkelighedsfjerne måde at køre USA på går ud over uendeligt mange ting. For bilkøberne kan det betyde, at der fremover bliver færre, ringere og desværre også dyrere biler.

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen