Gammel Hyundai lærer nye tricks
Hyundai i30 er et godt eksempel på en benzinbil, som betyder langt mindre, end den gjorde tidligere. Den er senest fornyet i 2016, og nu faceliftes den for anden gang.
Tekst: Simon Hallenslev | Foto: Colourbox
Færdselsreglerne i Tyskland minder på mange områder til forveksling de danske færdselsregler. Alligevel er der nogle regler, som du skal være opmærksom på, før du siger Auf Wiedersehen og lægger Danmark bag dig.
LÆS OGSÅ | Kør-selv-ferie Tyskland: Destinationer
Skulle du gå hen og overtræde nogle af de regler, som vi beskriver i det følgende, skal du vide, at det tyske Polizei kan udstede bøder over 35 euro på stedet. De kan også kræve 35 euro betalt med det samme som sikkerhed for større bøder. Så læs med og undgå bøder.
Danskerne er generelt gode til at advare andre bilister med havariblink, hvis der opstår kø på motorvejen. Det samme skal du gøre, hvis du befinder dig i en kø på den tyske Autobahn.
På tyske motorveje med mindst to baner skal du sammen med de andre bilister skabe en nødkorridor, hvis der opstår kø, så udrykningskøretøjer kan komme frem.
LÆS OGSÅ | Kør-selv-ferie Tyskland: Ruter
Nødkorridoren skabes ved, at biler i venstre vognbane holder så langt til venstre som muligt, mens bilerne i højre vognbane holder til højre – dog uden at optage nødsporet.
På den måde skabes en farbar korridor i midten af motorvejen, som tyske udrykningskøretøjer i højere grad benytter end nødsporet. Orienter dig derfor mod midten af motorvejen under kø, hvis du hører udrykning i det fjerne. Det er noget, man lige skal vænne sig til, da danske udrykningskøretøjer primært bruger nødsporet ved kø.
Husk også at blive i bilen ved kø – også selvom den er stillestående. Du kan blive straffet med bøde, hvis du stiller dig ud på kørebanen.
I Tyskland er det lovpligtigt at holde sin vognbane helt frem til en sammenfletning.
Hvor dette er ”common sense” for mange i Danmark, er det ikke noget du kan straffes for at bryde. Men det kan du altså i Tyskland, så hold din vognbane indtil sammenfletningen sker naturligt.
De mange strækninger uden hastighedsbegrænsning på Autobahn frister de fleste til at smide klampen i bund – omend bare for en stund.
Det gør først og fremmest, at du skal være meget opmærksom, før du lægger dig i overhalingssporet. Ved 250 km/t forvandles en prik i bakspejlet lynhurtigt til en blinkende BMW, der er faretruende tæt på din kofanger, og så er det med at trække ind.
LÆS OGSÅ | Kør-selv-ferie Kroatien: Gode råd
Hvis du selv fristes til at køre lidt stærkt, skal du vide, at de tyske myndigheder anbefaler en maksimal hastighed på 130 km/t trods den frie hastighed. Kører du mere end det og er impliceret i et uheld, skal du kunne bevise, at det ikke var farten, der var årsagen.
Så selvom du ikke kan få en bøde for at køre stærkt på Autobahn, er høj hastighed alligevel en stor faktor i bødestørrelse og ansvarsplacering, hvis uheldet er ude. Så det er værd at tænke sig om en ekstra gang, før man lægger sig ud med de tunge tyskere i overhalingsbanen.
Byder din kør-selv-ferie til Tyskland på sne og ski? Så skal du vide, at det i nabolandet er lovpligtigt at køre med vinterdæk eller helårsdæk, når det er vintervejr.
I januar 2018 trådte der nye regler i kraft, der gør, at både vinter- og helårsdæk skal være mærket med et bjerg- og snefnugsymbol. Disse symboler betyder, at dækket er specifikt udviklet til vinterkørsel.
Da det er forholdsvist nye regler, er der en overgangsperiode til 2024, hvor det stadig er lovligt at køre med almindeligt M+S mærkede dæk (mudder + sne).
Hyundai i30 er et godt eksempel på en benzinbil, som betyder langt mindre, end den gjorde tidligere. Den er senest fornyet i 2016, og nu faceliftes den for anden gang.
Praktik, sikkerhed, komfort og i denne omang også V8-motor! Denne Ugens fund kan og har det hele.
Efter sidste uges premiere på Q6 E-Tron åbner Audi nu for konfiguratoren og bestilling. Der er samtidig offentliggjort flere priser – blandt andet på SQ6 E-Tron.
Den elektriske Ford Explorer med 170-340 hk og rækkevidde på op til 602 kilometer fås med god udstyrspakke til priser fra 299.990 kr. Den nye Explorer kan bestilles nu.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.