Ugens fund: V8-motoren, der fuldendte Volvo XC90
Praktik, sikkerhed, komfort og i denne omang også V8-motor! Denne Ugens fund kan og har det hele.
Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Lamborghini PR
Der kunne ikke klemmes mere ud af det 12-cylindrede flagskib, Aventador. Fra lanceringen i 2011, og til produktionen stoppede i 2022, nåede Lamborghini at bygge over 20 forskellige afskygninger af samme superbil.
SuperVeloce, S, SVJ, Ultimae, J, Anniversario… Listen af både masseproducerede og stærkt limiterede specialversioner til gaden, til banen og til begge dele er seriøst lang. Lamborghini nåede sågar at bygge modellerne Veneno, Centenario, Sián og Countach på den gamle Aventador-platform.
Heldigvis er der nu en afløser klar i kulissen. Den hedder Lamborghini Revuelto, og som noget nyt for bilbyggerne i Sant’Agata Bolognese, er der hybrid på menuen. Et hybridsystem, der er til for at hjælpe et sandt V12-monster.
Lamborghini var de første til at smide saksedøre på en produktionsbil, og er sidenhen blevet kendt for både spraglede lakeringer og larmende udstødninger. Det er der heldigvis ikke lavet om på med den nye Lamborghini Revuelto.
Som det ofte er tilfældet med flagskibsmodeller, er det Revuelto, der kommer til at forme Lamborghinis fremtidige designsprog – og det bliver ikke kedeligt. Lamborghini har efter eget udsagn nemlig ladet sig inspirere kraftigt af kampfly.
LÆS OGSÅ | Lamborghini har bygget den sidste Aventador – her er de vildeste udgaver
Skarpe kanter, hexagonale mønstre og en distinkt forkærlighed for bogstavet Y går igen i designet. I forlygterne, baglygterne og flere steder i kabinen ser man Y-formerne, der først giver mening, når man kigger på Forsvarets nyindkøbte F35 kampfly, der bruger samme kantede mønstre. Den højt monterede centerudstødning giver også associationer til et kampflys jetmotor.
Det er dog ikke alt, der er fortabt i kampfly og futurisme, da Revuelto også har designreferencer til sit ophav. Med hovedet på skrå ser man både lidt af Diablo og Aventador, mens saksedørene fra den gamle Countach naturligvis stadig står.
Invendigt er der tale om en decideret modernisering, hvor alderen i Aventador var begyndt at trykke. Nu fås en 12,3” digital instrumentering samt en 8,4” infotainmentskærm. Det virker måske beskeden, men kun indtil man ser den tredje skærm på 9,1”, der er dedikeret til co-piloten på passagersædet.
Selvom en V12-motor på 6,5 liter lyder bekendt, er der ikke tale om dovent genbrug fra Aventador. Det italienske kraftværk i Revuelto er helt nyt, hvilket en lavere kampvægt og et større output vidner om.
Hvor den mest hidsige Aventador Ultimae kunne smide 780 hk i asfalten, klarer V12-motoren i Revuelto 813 hk. Dét gør motoren til den kraftigste fra Lamborghini nogensinde. Kræfterne skal hentes ved 9.250 omdrejninger, hvilket også fortæller puristerne, at der stadigvæk er tale om en vellydende sugemotor, der ikke kvæles af turboer eller kompressorer.
LÆS OGSÅ | Hvis du absolut SKAL køre off-road i Huracan, har Lamborghini bilen
V12’eren får dog alligevel lidt ekstra hjælp, der gør, at den samlede systemydelse lige akkurat sniger sig over 1.000 hk.
Tilføjelsen af tre elmotorer betyder nemlig, at Revuelto får 1.001 hk. Her er en elmotor til hvert forhjul, der med 350 Nm pr. stk. sikrer firehjulstræk, torque vectoring og rekuperation, mens den tredje elmotor er monteret på gearkassen.
Og apropos gearkassen, så er hybridsystemet ikke den eneste teknologiske udvikling, som Lamborghini stifter bekendtskab med for første gang. Revuelto får nemlig en våd dobbeltkoblingsgearkasse med otte trin monteret bag på V12-motoren. Sådan en opsætning Lamborghini aldrig før har leget med i deres 12-cylindrede flagskibsmodeller (selvom Huracan dog kører med dobbeltkobling).
Når Lamborghini laver hybridsystemer, er det ikke for at pudse en klimaglorie eller sikre lang elektrisk rækkevidde for velhavende pendlere. Elektrificeringen er udelukkende sat i verden for at optimere ydelsen og gøre Revuelto endnu hurtigere end sin forgænger.
Den førnævnte dobbeltkoblingsgearkasse fylder betragteligt mindre mindre og er monteret bagpå den 12-cylindrede motor. Det giver lidt plads til et kompakt batteri på 3,8 kWh i den tunnel foran motoren, hvor gearkassen på Lamborghinis 12-cylindrede modeller har siddet siden Countach fra 1974.
LÆS OGSÅ | Lamborghini Urus Performante er Djævelens værk!
Det lille batteri giver superbilen lige omkring 10 km i ren elektrisk rækkevidde, hvilket, måske, er nok til at få den igennem en striks italiensk miljøzone. Batteriet kan lades op igen på bare seks minutter ved rekuperation under kørsel, mens Revuelto naturligvis også kan sættes i lader, når man kommer hjem.
Når de i alt fire motorer smider samtlige 1.001 hk i spil, kan Lamborghini Revuelto sprinte fra 0 til 100 km/t på bare 2,5 sekunder, og holder man højrefoden i gulvtæppet, runder man 200 km/t på 7 sekunder. De modigste kan få lov at snuse til 350 km/t bag rattet af den italienske tyr.
Lamborghini Revuelto forventes klar til salg i slutningen af 2023.
Se andre Lamborghini-modeller til salg på Bilbasen:
Praktik, sikkerhed, komfort og i denne omang også V8-motor! Denne Ugens fund kan og har det hele.
Efter sidste uges premiere på Q6 E-Tron åbner Audi nu for konfiguratoren og bestilling. Der er samtidig offentliggjort flere priser – blandt andet på SQ6 E-Tron.
Den elektriske Ford Explorer med 170-340 hk og rækkevidde på op til 602 kilometer fås med god udstyrspakke til priser fra 299.990 kr. Den nye Explorer kan bestilles nu.
VW Golf nummer otte introduceres med mere udstyr, forbedret interiør med nemmere betjening og ny basismotor til priser fra 324.995 kr.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.