marts 29, 2023

Ny flagskibsmodel fra Lamborghini får V12-hybrid og over 1.000 hk

Afløseren til Lamborghini Aventador er klar! Den hedder Lamborghini Revuelto og kombinerer hybridteknologi med en tørstig V12 på 6,5 liter.

Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Lamborghini PR

Der kunne ikke klemmes mere ud af det 12-cylindrede flagskib, Aventador. Fra lanceringen i 2011, og til produktionen stoppede i 2022, nåede Lamborghini at bygge over 20 forskellige afskygninger af samme superbil.

SuperVeloce, S, SVJ, Ultimae, J, Anniversario… Listen af både masseproducerede og stærkt limiterede specialversioner til gaden, til banen og til begge dele er seriøst lang. Lamborghini nåede sågar at bygge modellerne Veneno, Centenario, Sián og Countach på den gamle Aventador-platform.

Heldigvis er der nu en afløser klar i kulissen. Den hedder Lamborghini Revuelto, og som noget nyt for bilbyggerne i Sant’Agata Bolognese, er der hybrid på menuen. Et hybridsystem, der er til for at hjælpe et sandt V12-monster.

Anonymitet? Nej tak!

Lamborghini var de første til at smide saksedøre på en produktionsbil, og er sidenhen blevet kendt for både spraglede lakeringer og larmende udstødninger. Det er der heldigvis ikke lavet om på med den nye Lamborghini Revuelto.

Som det ofte er tilfældet med flagskibsmodeller, er det Revuelto, der kommer til at forme Lamborghinis fremtidige designsprog – og det bliver ikke kedeligt. Lamborghini har efter eget udsagn nemlig ladet sig inspirere kraftigt af kampfly.

LÆS OGSÅ | Lamborghini har bygget den sidste Aventador – her er de vildeste udgaver

Skarpe kanter, hexagonale mønstre og en distinkt forkærlighed for bogstavet Y går igen i designet. I forlygterne, baglygterne og flere steder i kabinen ser man Y-formerne, der først giver mening, når man kigger på Forsvarets nyindkøbte F35 kampfly, der bruger samme kantede mønstre. Den højt monterede centerudstødning giver også associationer til et kampflys jetmotor.

Det er dog ikke alt, der er fortabt i kampfly og futurisme, da Revuelto også har designreferencer til sit ophav. Med hovedet på skrå ser man både lidt af Diablo og Aventador, mens saksedørene fra den gamle Countach naturligvis stadig står.

Invendigt er der tale om en decideret modernisering, hvor alderen i Aventador var begyndt at trykke. Nu fås en 12,3” digital instrumentering samt en 8,4” infotainmentskærm. Det virker måske beskeden, men kun indtil man ser den tredje skærm på 9,1”, der er dedikeret til co-piloten på passagersædet.

V12’eren består

Selvom en V12-motor på 6,5 liter lyder bekendt, er der ikke tale om dovent genbrug fra Aventador. Det italienske kraftværk i Revuelto er helt nyt, hvilket en lavere kampvægt og et større output vidner om. 

Hvor den mest hidsige Aventador Ultimae kunne smide 780 hk i asfalten, klarer V12-motoren i Revuelto 813 hk. Dét gør motoren til den kraftigste fra Lamborghini nogensinde. Kræfterne skal hentes ved 9.250 omdrejninger, hvilket også fortæller puristerne, at der stadigvæk er tale om en vellydende sugemotor, der ikke kvæles af turboer eller kompressorer.

LÆS OGSÅ | Hvis du absolut SKAL køre off-road i Huracan, har Lamborghini bilen

V12’eren får dog alligevel lidt ekstra hjælp, der gør, at den samlede systemydelse lige akkurat sniger sig over 1.000 hk.

Tilføjelsen af tre elmotorer betyder nemlig, at Revuelto får 1.001 hk. Her er en elmotor til hvert forhjul, der med 350 Nm pr. stk. sikrer firehjulstræk, torque vectoring og rekuperation, mens den tredje elmotor er monteret på gearkassen.

Og apropos gearkassen, så er hybridsystemet ikke den eneste teknologiske udvikling, som Lamborghini stifter bekendtskab med for første gang. Revuelto får nemlig en våd dobbeltkoblingsgearkasse med otte trin monteret bag på V12-motoren. Sådan en opsætning Lamborghini aldrig før har leget med i deres 12-cylindrede flagskibsmodeller (selvom Huracan dog kører med dobbeltkobling).

Hurtig hybrid

Når Lamborghini laver hybridsystemer, er det ikke for at pudse en klimaglorie eller sikre lang elektrisk rækkevidde for velhavende pendlere. Elektrificeringen er udelukkende sat i verden for at optimere ydelsen og gøre Revuelto endnu hurtigere end sin forgænger.

Den førnævnte dobbeltkoblingsgearkasse fylder betragteligt mindre mindre og er monteret bagpå den 12-cylindrede motor. Det giver lidt plads til et kompakt batteri på 3,8 kWh i den tunnel foran motoren, hvor gearkassen på Lamborghinis 12-cylindrede modeller har siddet siden Countach fra 1974.

LÆS OGSÅ | Lamborghini Urus Performante er Djævelens værk!

Det lille batteri giver superbilen lige omkring 10 km i ren elektrisk rækkevidde, hvilket, måske, er nok til at få den igennem en striks italiensk miljøzone. Batteriet kan lades op igen på bare seks minutter ved rekuperation under kørsel, mens Revuelto naturligvis også kan sættes i lader, når man kommer hjem.

Når de i alt fire motorer smider samtlige 1.001 hk i spil, kan Lamborghini Revuelto sprinte fra 0 til 100 km/t på bare 2,5 sekunder, og holder man højrefoden i gulvtæppet, runder man 200 km/t på 7 sekunder. De modigste kan få lov at snuse til 350 km/t bag rattet af den italienske tyr.

Lamborghini Revuelto forventes klar til salg i slutningen af 2023.


Se andre Lamborghini-modeller til salg på Bilbasen:

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS