Kategorier
Elektrisk Nyheder

NIO vil kun leje danskerne biler – fra 8.499 kr. om måneden

Biler fra Kinesiske NIO kommer kun på abonnement med “alt” inklusive, og priserne for ET5 starter ved 8.499 kr. og for ET7 ved 11.799 kr. Brugerne i NIO’s egen app er tydeligt skuffede over konceptet.

TEKST Morten Bek FOTO PR

Det kinesiske elbilsmærke NIO lancerer først sine første model den 15. november i Danmark, men allerede inden har mange danskere downloadet NIO’s app og meldt sig ind i bilmærkets community.

En fælles platform, hvor man kan dele erfaringer, mødes – og optjene point, som kan bruges på merchandise eller en kop kaffe i det kommende NIO House i København (åbner sommeren 2023).

LÆS OGSÅ: NIO jagter Tesla – første elbil klar i oktober

Første model i Danmark er den store sedan ET7, som Bilbasen netop har prøvekørt i Berlin. Du kan meget snart læse om Første tur i den 653 hk stærke elbil. Den mindre sedan, ET5, lanceres i marts 2023, men inden da kommer den store SUV EL7 i januar.

Før nu har ingen kendt prisniveauet på de tre NIO-modeller, som er på vej til Danmark. I Berlin har NIO offentliggjort priserne – og brugerne i NIO-appen er alt andet end glade.

Den, indtil videre, mindste model fra NIO er sedanen ET5. På abonnement fås den fra 8.499 kr. om måneden med ejerafgift, dæk og forsikring inklusive – men strøm er ikke med i prisen

Kun på abonnement med forsikring og dæk inklusive

Det er tydeligt, at brugerne, mange af dem formentlig potentielle købere, forventede skarpe og konkurrencedygtige priser. På et niveau, hvor NIO ville konkurrere med Tesla.

NIO har ingen intention om at sælge biler til danske kunder, og kun i Kina og Norge, hvor bilerne har været på markedet længere tid, er det muligt. I Danmark og på andre nye markeder fås bilerne udelukkende på abonnement, hvor forsikring, ejerafgift og dæk er inkluderet.

LÆS OGSÅ: Tesla Model Y fås nu 100.000 kr. billigere

Abonnementet kalder NIO for en “bekymringsfri pakke”. Man kan vælge abonnement fra 1 til 60 måneder, og man vælger en fast pris eller en fleksibel pris som starter højt og falder i en periode.

Med udgangspunkt i 36 måneders fastpris-abonnement med 1.250 kilometer om måneden koster NIO ET5 med 490 hk og firehjulstræk – med meget omfattende standardudstyr – 8.499 kr. om måneden. Den store ET7 med 653 hk koster på samme setup 11.799 kr. om måneden, mens SUV’en EL7 med 653 hk koster 12.199 kr. om måneden.

Alt inklusive-pakken kommer ikke med strømforbrug eller batteriskifte inkluderet (batteriskifte bliver muligt på den første Swap Station i Slagelse inden årsskiftet. Der bliver et gebyr for batteriskifte plus prisen for strømmen, der er fyldt i batteriet).

EL7 er en stor SUV med over 650 hk, og introduktionen i Danmark vil finde sted i slutningen af januar 2023

Brugerne bestemmer. Måske

De danske repræsentanter for NIO fortæller, at almindelig privatleasing og erhvervsleasing til firmabilister er på vej.

Almindelig privatleasing uden dæk (og skifte til vinterdæk), ejerafgift og forsikring vil være lig med lavere priser, men NIO har ingen ambition om at konkurrere eksempelvis med Polestar, som kan tilbyde Polestar 2 med 408 hk til 4.698 kr. om måneden.

LÆS OGSÅ: Årets Bil i Danmark 2023: Bliver det (igen) en elbil?

NIO har ambitioner om at være premium, som i sagens natur betyder højere priser end for “almindelige biler”. Om danskerne er villige til at betale prisen, bliver interessant at følge.

NIO går efter eksklusivitet og ikke efter at være for alle. Det afspejler sig i abonnementspriserne, som er høje i forhold til, at NIO er et helt ukendt mærke

Det er meget tydeligt, når man læser brugernes respons i NIO-appen, at der ikke kun er utilfredshed med prisniveauet. Der er også utilfredshed med, at bilerne ikke kan købes, men kun fås på abonnement.

Bruger SergiyMarchenko skriver:

Jeg betragter sådan et markedsføringstiltag som en fuldstændig fiasko og en tilsidesættelse af potentielle kunder. Ingen vil købe en sort kat i en sort sæk.

Bruger Soren er også klar i sin udmelding:

Hej NIO. Prismodellen får mig til at springe fra. Kører videre i min Tesla. I ringer bare, når I har en prisliste med kontantpriser.

LÆS OGSÅ: Første tur: Mercedes EQE er ren elbilsluksus til under 700.000 kr.

Hos NIO ser man abonnement som fremtidens måde at have bil på, og repræsentanterne fortæller, at man ved, at det langt fra vil være for alle. Det nuværende nybilsmarked i Danmark er stadig cirka 50 procent baseret på køb af bilerne.

Men NIO er i meget høj grad bygget op om brugerne og det voksende community, og hvis der er utilfredshed blandt brugerne, lytter NIO. Kan det få NIO til at åbne op for salg i Danmark og andre lande i Europa?

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.