NIO vil kun leje danskerne biler – fra 8.499 kr. om måneden
Biler fra Kinesiske NIO kommer kun på abonnement med “alt” inklusive, og priserne for ET5 starter ved 8.499 kr. og for ET7 ved 11.799 kr. Brugerne i NIO’s egen app er tydeligt skuffede over konceptet.
Det kinesiske elbilsmærke NIO lancerer først sine første model den 15. november i Danmark, men allerede inden har mange danskere downloadet NIO’s app og meldt sig ind i bilmærkets community.
En fælles platform, hvor man kan dele erfaringer, mødes – og optjene point, som kan bruges på merchandise eller en kop kaffe i det kommende NIO House i København (åbner sommeren 2023).
Første model i Danmark er den store sedan ET7, som Bilbasen netop har prøvekørt i Berlin. Du kan meget snart læse om Første tur i den 653 hk stærke elbil. Den mindre sedan, ET5, lanceres i marts 2023, men inden da kommer den store SUV EL7 i januar.
Før nu har ingen kendt prisniveauet på de tre NIO-modeller, som er på vej til Danmark. I Berlin har NIO offentliggjort priserne – og brugerne i NIO-appen er alt andet end glade.
Kun på abonnement med forsikring og dæk inklusive
Det er tydeligt, at brugerne, mange af dem formentlig potentielle købere, forventede skarpe og konkurrencedygtige priser. På et niveau, hvor NIO ville konkurrere med Tesla.
NIO har ingen intention om at sælge biler til danske kunder, og kun i Kina og Norge, hvor bilerne har været på markedet længere tid, er det muligt. I Danmark og på andre nye markeder fås bilerne udelukkende på abonnement, hvor forsikring, ejerafgift og dæk er inkluderet.
Abonnementet kalder NIO for en “bekymringsfri pakke”. Man kan vælge abonnement fra 1 til 60 måneder, og man vælger en fast pris eller en fleksibel pris som starter højt og falder i en periode.
Med udgangspunkt i 36 måneders fastpris-abonnement med 1.250 kilometer om måneden koster NIO ET5 med 490 hk og firehjulstræk – med meget omfattende standardudstyr – 8.499 kr. om måneden. Den store ET7 med 653 hk koster på samme setup 11.799 kr. om måneden, mens SUV’en EL7 med 653 hk koster 12.199 kr. om måneden.
Alt inklusive-pakken kommer ikke med strømforbrug eller batteriskifte inkluderet (batteriskifte bliver muligt på den første Swap Station i Slagelse inden årsskiftet. Der bliver et gebyr for batteriskifte plus prisen for strømmen, der er fyldt i batteriet).
Brugerne bestemmer. Måske
De danske repræsentanter for NIO fortæller, at almindelig privatleasing og erhvervsleasing til firmabilister er på vej.
Almindelig privatleasing uden dæk (og skifte til vinterdæk), ejerafgift og forsikring vil være lig med lavere priser, men NIO har ingen ambition om at konkurrere eksempelvis med Polestar, som kan tilbyde Polestar 2 med 408 hk til 4.698 kr. om måneden.
NIO har ambitioner om at være premium, som i sagens natur betyder højere priser end for “almindelige biler”. Om danskerne er villige til at betale prisen, bliver interessant at følge.
Det er meget tydeligt, når man læser brugernes respons i NIO-appen, at der ikke kun er utilfredshed med prisniveauet. Der er også utilfredshed med, at bilerne ikke kan købes, men kun fås på abonnement.
Bruger SergiyMarchenko skriver:
“Jeg betragter sådan et markedsføringstiltag som en fuldstændig fiasko og en tilsidesættelse af potentielle kunder. Ingen vil købe en sort kat i en sort sæk.“
Bruger Soren er også klar i sin udmelding:
“Hej NIO. Prismodellen får mig til at springe fra. Kører videre i min Tesla. I ringer bare, når I har en prisliste med kontantpriser.“
Hos NIO ser man abonnement som fremtidens måde at have bil på, og repræsentanterne fortæller, at man ved, at det langt fra vil være for alle. Det nuværende nybilsmarked i Danmark er stadig cirka 50 procent baseret på køb af bilerne.
Men NIO er i meget høj grad bygget op om brugerne og det voksende community, og hvis der er utilfredshed blandt brugerne, lytter NIO. Kan det få NIO til at åbne op for salg i Danmark og andre lande i Europa?
Audi Q6 E-Tron er en helt nyudviklet elektrisk SUV med hurtig opladning og rækkevidde over 600 kilometer. Startprisen er 659.990 kr., men den falder senere i år, når to nye varianter kommer til.
En BMW 1-serie eller Mercedes A-Klasse på 12 måneder privatleasing er lige nu et virkelig godt tilbud. For under 3.500 kr. får man rigtig meget for pengene.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.
Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.
Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.
Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.
Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.
Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.