maj 12, 2023

Ny Mitsubishi ASX-priser ligner en fiasko

Renault Captur-kopien Mitsubishi ASX er langt dyrere end originalen. Den starter ved 284.995 kr. med benzinmotor med 91 hk og fra 319.995 kr. som PHEV.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

I bilernes verden deler mange bilmodeller samme teknologi, motorer og tusinde andre ting. Men ingen kan med rimelighed beskylde Audi for med A3 at have lavet en VW Golf-kopi, for på mange områder er der kun få ligheder – og man får følelsen af, at A3 er en dyrere bil, som da også sælges til en højere pris.

Men laver man en direkte kopi og sælger den under et brand, som ikke har noget ekstra at byde på i forhold til producenten, der sælger originalen, skal kopien være billigere.

LÆS OGSÅ | En ren kopi: Du har set den nye Mitsubishi ASX før

Mitsubishi har i deres kopi-proces misforstået, hvordan tingene hænger sammen. Det er ærgerligt, at den nye ASX er en Renault Captur stort set helt uden ændringer i designet (ColtClio-basis er på vej), men det kan forsvares, fordi projektet tydeligvis ikke måtte koste mange penge. Mitsubishi er reddet som mærke i Europa, som ikke ville være sket uden hjælp fra samarbejdspartner Renault.

Men mere ærgerligt er det, at den danske importør starter salget med en kopi, der er langt dyrere end originalen fra Renault.

ASX fra 284.995 kr. – Captur 40.000 kr. billigere

Mitsubishi ASX er, som vi allerede har skrevet om her på Bilbasen, tæt på 100 procent identisk med Captur, som for øvrigt får et facelift senere i år. Logoerne er den største forskel. Vildere er det ikke. ASX sælges i Danmark med samme modelprogram som Captur, og valget står mellem en trecylindret benzinmotor med 91 hk og manuel gearkasse, en 1,3-liters benzinmotor med fire cylindre og 140 hk eller 158 hk og en 1,6-liters plug-in hybrid med 159 hk.

Der er små afvigelser, når det kommer til motorydelsen, men de er ligegyldige. En ting ved ASX-motorprogrammet er dog anderledes end hos Renault: 1,3’eren med 140 hk kommer hos Mitsubishi kun med manuel gearkasse. Hos Renault kommer den som standard med 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse, mens Mitsubishi har den som standard i en udgave af 1,3’eren med 158 hk.

LÆS OGSÅ | Vi får alligevel den nye Mitsubishi Outlander PHEV

Den billigste ASX koster 284.995 kr., og den står overfor en Captur, som i billigste form med samme motor koster 224.990 kr. Der skal tages højde for, at ASX i indstigningsversionen Invite er udstyret som Techno-versionen hos Renault og ikke som Equilibre-indstigningsvarianten.

Når der er taget højde for det, er ASX 40.000 kr. dyrere end Captur. Forskellen mellem udgaver med 140 hk er “kun” 25.000 kr. i Capturs favør, men her får man altså også automatgear med som standard.

ASX som plug-in hybrid har en startpris på 319.995 kr. med Intense-udstyrsniveau, som svarer til Captur E-Tech Techno til 299.990 kr. ASX fås som PHEV i bedre udstyrede udgaver end Captur.

ASX med det hele til 379.995 kr.

I udstyrsvarianterne Sport Tech og Instyle er ASX som plug-in hybrid udstyret med masser af lækre ting, men på de niveauer begynder priserne virkelig at se problematiske ud for så lille en bil.

ASX Plug-in Hybrid Sport Tech står til 349.995 kr., og topmodellen Instyle rammer 379.995 kr.

LÆS OGSÅ | Test: To elmotorer kan ikke redde Mitsubishi Eclipse Cross

I den prisklasse er ASX ikke bare meget langt fra Captur, men også dyrere end den større Kia Niro PHEV med 183 hk, som er blevet nedsat til priser en pris fra 299.900 kr. (dyreste udgave: 369.900 kr.). At Ford sælger Kuga PHEV med 225 hk fra 325.660 kr. og meget veludstyret fra 350.000 kr., hjælper ikke på sagen for Mitsubishi.

Modelprogrammet fra bund til top

Modelprogrammet for ASX i Danmark består af fem udstyrsniveauer. Benzinmotoren på 1 liter fås som Invite og Invite Pack, mens 1,3’eren fås som Invite Pack og Intense. Plug-in hybriden fås som Intense, Sport Tech og Instyle.

Basismodellen Invite har som standard blandt andet 17″ fælge, LED-forlygter, nøglefri betjening, regnsensor og bakkamera, men man skal op på Invite Pack-niveau for at få læderrat, sædevarme foran, varme i rattet, tagbøjler og ekstra tonede ruder bagtil – for 10.000 kr. ekstra.

LÆS OGSÅ | Test: Mitsubishi L200 er en fin bil til det grove

I Intense kommer eksempelvis adaptiv fartpilot, 18″ alufælge og 7″ digital instrumentering til – for plug-in hybriden med Intense-udstyr er udstyret dog en blanding af Invite/Intense fra benzinudgaven. Sport Tech er stort set udstyret som benzinudgaverne af Intense, mens Instyle får hele molevitten med panoramasoltag, Bose-lydanlæg, læderindtræk mv.

LÆS OGSÅ | Video: Hybridbilen kan være den bedste overgang til elbilen

ASX 1,0 91 hk Invite – 284.995 kr.
ASX 1,0 91 hk Invite Pack – 294.995 kr.

ASX 1,3 140 hk Invite Pack – 309.995 kr.
ASX 1,3 140 hk Intense – 329.995 kr.
ASX 1,3 158 hk aut. Intense – 349.995 kr.

ASX 1,6 PHEV 159 hk Intense – 319.995 kr.
ASX 1,6 PHEV 159 hk Sport Tech – 349.995 kr.
ASX 1,6 PHEV 159 hk Instyle – 379.995 kr.


Brugte biler fra Mitsubishi til salg på Bilbasen

Se flere brugte biler fra Mitsubishi til salg på Bilbasen

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS