Nu er der færre end 10 elbiler til hver ladestander i Danmark
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Af: Esben Skrumsager / d. 27. juli 2018
Færre af de mindste biler, et stabilt mellemsegment og en stor stigning blandt SUV’er. Det er tendensen i bilsalget den første halvdel af 2018.
Det bliver særligt tydeligt, når man ser på mikrobilernes andel af markedet. Den er nemlig faldet fra mere end 20 procent for to år siden til nu kun at udgøre 10 procent.
Højdespringeren er de små SUV-inspirerede crossovers, som altså er sprunget fra at udgøre ca. 12 procent af markedet for to år siden, til i årets første halvdel at udgøre en andel af det samlede salg på knap 27 procent. Dermed bliver SUV-segmentet med de populære crossovers det største segment på det danske marked.
Så den korte historie er, at danskerne fortsætter med at rykke over i lidt større – og ikke mindst sikrere – biler. MEN hvilke biler bliver ofte langet over disken hos forhandlerne? Det kan du se lige her:
Mærke | Model | Salgstal | ||
Peugeot | 208 | 5713 | ||
Nissan | Qashqai | 4835 | ||
Volkswagen | Golf | 3313 | ||
Volkswagen | Polo | 2872 | ||
Renault | Clio | 2699 | ||
Toyota | Yaris | 2672 | ||
Volkswagen | Passat | 2664 | ||
Volkswagen | Up | 2514 | ||
Citroën | C3 | 2512 | ||
Skoda | Fabia | 2209 | ||
Skoda | Octavia | 2187 | ||
Volkswagen | Touran | 2153 | ||
Toyota | Aygo | 2089 | ||
Ford | Fiesta | 1940 | ||
Peugeot | 308 | 1871 | ||
Peugeot | 2008 | 1741 | ||
Renault | Captur | 1728 | ||
Mercedes-Benz | C-Klasse | 1682 | ||
Peugeot | 3008 | 1542 | ||
Suzuki | Baleno | 1497 |
Kilde: De Danske Bilimportører
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Du behøver ikke en fed bonus og et hjørnekontor for at køre direktørbil. Vi finder 3 elegante slæder, der engang var forbeholdt erhvervseliten, men som nu kan blive dine for en slik.
Knaldtilbud og importerede biler fra Europa har gjort elbilerne billigere at købe. Nu viser tal fra 2024, at elbilerne også er blevet billigere at eje målt på totalomkostninger.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.