Nissan Qashqai
februar 18, 2021

Ny Nissan Qashqai skal være Danmarks bedst sælgende

Den prisbillige og højbenede Qashqai har siden introduktionen været en massesællert herhjemme såvel som i hele Europa. Nu er Nissan klar med tredje generation af Qashqai, der kommer til salg i Danmark løbet af sommeren 2021. Se billederne her.

Af: Simon Hallenslev / d. 18. februar 2021

Længe har Nissan Qashqai ligget i spidsen af nybilsalget i Danmark. I 2019 blev den Danmarks bedst sælgende bil med 7.325 solgte eksemplarer og fjerde bedst sælgende i 2020 med 4.802 solgte eksemplarer. I alt er Qashqai solgt i 36.000 eksemplarer herhjemme siden introduktionen i 2007.

Nu er Nissan klar til at tage førstepladsen tilbage med tredje generation af Qashqai, som ikke alene er blevet væsentligt skarpere at se på men også har fået en helt ny platform, hvor to spritnye drivlinjer medfølger. Det er næppe nogen overraskelse, at disse drivlinjer er elektrificeret.

Den nye Qashqai kommer dermed med som 12V mild hybrid samt med et såkaldt ’e-Power’-system, som betyder, at bilen udelukkende drives af en elmotor, mens batteriet oplades af forbrændingsmotoren.

Hybridbil uden stik

Mens den nye Nissan Qashqai både er blevet større og flottere at se på, er den største nyhed nok e-Power-drivlinjen. En hybriddrivlinje uden stik, der får teknologi fra den elektriske Nissan Leaf, som har kørt på de danske og europæiske landeveje siden 2010.

Med dette system udstyres Qashqai med et batteri med en integreret motor på 1,5 liter med 190 hk, der oplader batteriet. Herudover er bilen udstyret med en generator, inverter og en elektrisk motor på 140 kW.

LÆS OGSÅ | DUEL: Honda Jazz og Toyota Yaris beviser, at hybrider uden ladekabel giver mening

Det betyder altså, at Qashqai køres som en elbil og udelukkende er drevet af den elektriske motor, mens batteriet lades op af den integrerede forbrændingsmotor. Derfor er der ingen stik og ingen behov for at lade bilen op, trods den drives af en elmotor.

Varianterne med 12V mild hybrid udbydes med 140 hk og 158 hk fra en 1,3-liters benzinmotor. Qashqai med 140 hk fås med forhjulstræk og en manuel gearkasse med seks trin, mens varianten med 158 hk fås med både forhjuls- og firehjulstræk og ny automatgearkasse.

Ny platform er stivere og lettere

Den nye Qashqai-platform hedder CMF-C, og er et resultat af den strategiske alliance, som Nissan, Renault og Mitsubishi indgik i 2018. Det er en platform, der giver en række håndgribelige fordele, sammenlignet med den gamle Qashqai-platform, og som vi samtidigt får at se i fremtidige modeller fra de tre bilmærker.

Den nye Nissan Qashqai kommer til at fylde lige så meget på landevejen som den gamle, men bliver mere rummelig grundet den nye platform og konstruktion. Derudover er den nye platform 41% stivere, hvilket bør give bedre køreegenskaber.

Både platform og konstruktion er også lettere i den nye Qashqai, hvor der eksempelvis er sparet 2,6 kg alene på bagsmækken, som er lavet af en kompositmateriale. For- og bagdørene, forkofanger og tag er nu lavet af aluminium, der giver en samlet vægtbesparelse på 21 kg.

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Gammel Hyundai lærer nye tricks

Hyundai i30 er et godt eksempel på en benzinbil, som betyder langt mindre, end den gjorde tidligere. Den er senest fornyet i 2016, og nu faceliftes den for anden gang.

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS