Kia EV3 bliver billigere end forventet
Sammen med priser på flere EV3-modeller kommer også nyheden om, at Kia sælger versionen med den store batteripakke 5.000 kr. billigere end forventet.
TEKST Peter Engels Ryming, inputmag.dk
FOTO PR
“Jeg vil ikke have en elbil, før den kan køre 1.000 km på en opladning.” – lyder det som noget, du har hørt før? En typisk sætning fra skeptiske bilejere, der ikke er parat til at tage springet fra den konventionelle fossilbil til elbilen.
Men allerede om et par år kan de 800 km. være tilgængelige i masseproducerede elbiler. Hvad angår de såkaldte solid-state-batterier, der ses som den hellige gral inden for batteriteknologi, mener Toyota at have biler klar i 2028 med en rækkevidde på over 1.000 km. I første omgang i få, dyre modeller.
Vejen dertil er dog fyldt med udvikling og forbedringer, der løbende kommer elbilerne til gode. En af de virksomheder, der er kommet langt i udviklingen, er japanske Toyota – og de har helt konkrete forventninger til vejen mod solid-state.
Befriende nok råber Toyota ikke, at solid-state batterier er lige om hjørnet. Planerne inkluderer helt konkret tre nye typer af batterier, inden batteriets hellige gral forventes klar til massemarkedet.
Allerede om to-tre år forventer Toyota at kunne præsentere et forbedret lithium-ion batteri, der kan levere en rækkevidde på omkring 800 kilometer og lades op på 20 minutter. Et batteri, de samtidig forventer er omkring 20 procent billigere at producere end dagens batterier.
LÆS OGSÅ | Kompakt elektrisk Toyota klar i 2024
Fra 2027 forventer Toyota at batterierne deles op i to primære prisgrupper. Billige batterier, der giver en 20 procents rækkeviddeforøgelse i forhold til de nuværende batterier. Den anden gruppe bliver dyre højtydende batterier, der fra 2027-28 tilbyder over 1.000 km rækkevidde i forhold til nuværende batterier – og som vil kunne lades hurtigt op.
En af Toyotas nøgleteknologier i overgangen mod solid-state er deres såkaldte bipolære bipolære lithium-ion fosfat (LFP) batterier, der oprindeligt er udviklet til Toyotas hybrid- og plug-in hybridbiler. De er fysisk mindre og lettere end et almindeligt NiMH-batteri (nikkel-metal-hybrid). De bruger færre kritiske jordmaterialer, hvilket betyder mindre minedrift og lavere miljøbelastning. Og de giver lavere omkostninger. Fra 2026/2027 vil Toyota primært benytte de bipolære batterier.
Herunder en infografik, der viser Toyotas forventninger til batteriudviklingen i de næste fire-fem år.
Sammen med priser på flere EV3-modeller kommer også nyheden om, at Kia sælger versionen med den store batteripakke 5.000 kr. billigere end forventet.
En af de bedste elbiler i den dyre ende af skalaen er lige blevet endnu bedre. Mød BMW i5 Touring, der som stationcar giver endnu mere mening.
Engang var det nemt at pege den koksgrå VW Passat med synlige dioder ud i mængden. I dag råder politiet dog over flere modeller, og så har de taget nye tricks i brug. Kan du stadig spotte civilbilen?
GTX-betegnelsen pryder hele VW’s program af nyere elbiler, men her i den mindste af slagsen føles den særlig sportslig.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.