september 4, 2024

Om få år kan Toyota-elbiler have 1.000 km rækkevidde

I 2027-28 har Toyota et erklæret mål om at udstyre nogle af deres elbiler med batterier, der kan klare over 1.000 km på en opladning.

TEKST Peter Engels Ryming, inputmag.dk
FOTO PR

“Jeg vil ikke have en elbil, før den kan køre 1.000 km på en opladning.” – lyder det som noget, du har hørt før? En typisk sætning fra skeptiske bilejere, der ikke er parat til at tage springet fra den konventionelle fossilbil til elbilen.

Men allerede om et par år kan de 800 km. være tilgængelige i masseproducerede elbiler. Hvad angår de såkaldte solid-state-batterier, der ses som den hellige gral inden for batteriteknologi, mener Toyota at have biler klar i 2028 med en rækkevidde på over 1.000 km. I første omgang i få, dyre modeller.

Markante forbedringer

Vejen dertil er dog fyldt med udvikling og forbedringer, der løbende kommer elbilerne til gode. En af de virksomheder, der er kommet langt i udviklingen, er japanske Toyota – og de har helt konkrete forventninger til vejen mod solid-state.

Befriende nok råber Toyota ikke, at solid-state batterier er lige om hjørnet. Planerne inkluderer helt konkret tre nye typer af batterier, inden batteriets hellige gral forventes klar til massemarkedet.

Allerede om to-tre år forventer Toyota at kunne præsentere et forbedret lithium-ion batteri, der kan levere en rækkevidde på omkring 800 kilometer og lades op på 20 minutter. Et batteri, de samtidig forventer er omkring 20 procent billigere at producere end dagens batterier.

Fra 2027 forventer Toyota at batterierne deles op i to primære prisgrupper. Billige batterier, der giver en 20 procents rækkeviddeforøgelse i forhold til de nuværende batterier. Den anden gruppe bliver dyre højtydende batterier, der fra 2027-28 tilbyder over 1.000 km rækkevidde i forhold til nuværende batterier – og som vil kunne lades hurtigt op.

Bipolære LFP-batterier

En af Toyotas nøgleteknologier i overgangen mod solid-state er deres såkaldte bipolære bipolære lithium-ion fosfat (LFP) batterier, der oprindeligt er udviklet til Toyotas hybrid- og plug-in hybridbiler. De er fysisk mindre og lettere end et almindeligt NiMH-batteri (nikkel-metal-hybrid). De bruger færre kritiske jordmaterialer, hvilket betyder mindre minedrift og lavere miljøbelastning. Og de giver lavere omkostninger. Fra 2026/2027 vil Toyota primært benytte de bipolære batterier.

Herunder en infografik, der viser Toyotas forventninger til batteriudviklingen i de næste fire-fem år.

9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring. Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen
Leveret af Samlino logo
Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Bilbasen Blog

Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS