ElbilerNyheder

Prisen på en Tesla Model 3 – opdateret

Af i Elbiler, Nyheder
Tesla Model 3 er for længst introduceret i USA, men lanceringen i Danmark lader vente på sig, og hvad bliver prisen?

Af: Ebbe Sommerlund  / Artikel opdateret 8. november 2018

Vi i Danmark må desværre vente til 2019, hvis vi er heldige. Prisen på Tesla Model 3 kan nå at ændre sig en del, og vi kender heller ikke rækkevidden præcist, da bilen først skal testes efter den nye WLTP-standard. Lige nu er bilen kun testet efter den amerikanske EPA-standard.

Siden denne artikel blev opdateret sidst har Tesla skubbet en midrange ind i modelprogrammet, så der nu er planlagt tre batteristørrelser. Produktionen af long range-modellen er i fuld gang, og de indledende produktionsvanskeligheder ser ud til at være løst.

Hvad koster Tesla Model 3?

Prisen i USA for en mid range-model med baghjulstræk og mindst 418 km rækkevidde koster ca. 35.000 USD og en long range model med firehjulstræk og over 500 km rækkevidde koster 44.000 USD.

En Model 3 med performance-pakke starter ved 52.300 USD .

Vi har regnet på, hvad de billigste af bilerne koster i Danmark. Der er naturligvis nogle ubekendte. Fx kender vi ikke energieffektiviteten og har anslået den sammen med batterikapaciteten – Tesla er ikke særligt meddelsomme med ret meget.

Baseprisen har vi udregnet efter samme faktor, som Tesla bruger på de andre modeller. Gør man det så kan en helt basis Model 3 lande omkring 350.000 kr. Dette er uden autopilotsoftware, men det kan installeres senere. Faktisk vil en Model 3 holde sig på minimumsbeskatningen på 20.000 kr – fordi fradragene overstiger afgiften, men basisudgaven er ikke engang produceret til det amerikanske marked endnu – så hvornår den kommer, tør vi ikke spå om lige nu.

Long range modellen lander efter vores beregninger på 480.000 kr., mens midrange vil koste ca. 400.000 kr. Det bliver altså noget billigere at komme til at køre Tesla.

Tesla Model 3

Model 3 får kun én skærm, der sidder i midten

Den dumme detalje på Tesla Model 3

Mange biler har nogle dumme detaljer, som ikke virker gennemtænkte og Tesla er ingen undtagelse. Det er som om Elon Musk gør en dyd ud af detaljer og ideer, som måske burde være blevet i skuffen. PÅ Model S var det dørhåndtagene der kører ud af karrossen. Det er cool, men giver også anledning til lidt frustrationer, når de går i stykker.

Men det er alligevel vand i forhold til Model X der har Falcon-wing doors, som godt nok giver opmærksomhed, men ellers mest er langsomme og upraktiske – med undtagelse få situationer, hvor de forbedrer adgangen.

Model 3 skal naturligvis også have mindst en dum detalje, og jeg er ved at tro, at det alligvel er den dummeste endnu. For hvor luksus-modellerne fra Tesla har stor bagklap og god adgang til bagagerummet, så bliver Model 3 en sedan! Altså med en lille bitte åbning til bagagen. Og hvorfor så det?

Jo fordi tag og bagrude skal være et stykke glas. Hvorfor? Det skal det bare fordi det ser fedt ud.

At der ikke er nogen knapper eller nogen instrumenter lige foran føreren er heller ikke min kop te. Men bortset fra det, skal den lille Tesla nok blive en succes – for konkurrenterne er tidligt ordentlig klar i 2020, med mindre du vil køre Opel til samme pris, som en Tesla.

Søg efter Tesla til salg

Du må foreløbigt væbne dig med tålmodighed, hvis du er ude efter en Tesla Model 3. Men der er masser af brugte alternativer. Der er eksempelvis lige over 50 Tesla Model S til salg på Bilbasen, mens der er en lille håndfuld af den store Tesla Model X at vælge imellem.

Om forfatteren

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.