ElbilerKøb & salg

Prisen på en Tesla Model 3 – opdateret

Af i Elbiler, Køb & salg
Tesla Model 3 spås en stor fremtid, og de første er netop kørt ud på vejene. Men hvad der virkelig betyder noget, er prisen på danske skilte.

Af: Ebbe Sommerlund  / d. 03. august 2017

Artiklen er opdateret med ekstra fradrag for batterikapacitet 03-08-2017

Vi i Danmark må desværre vente til 2018, hvis vi er heldige. Hvis vi er uheldige, så hedder den 2019 – hvilket ret ubelejligt er uden for perioden med afgiftnedsættelse, hvor du slipper med 20 pct. af den beregnede afgift indtil 1. januar 2019 eller indtil de første 5.000 elbiler er indregistreret – sandsynligheden for at dette nås inden anser vi for værende meget lille, men faktisk har det ikke så stor betydning – især den lille version rammes ikke særligt hårdt efter 2018.

Der er en teoretisk chance for at du kan nå at få leveret en Tesla Model 3 i 2018, hvis du bestiller nu. Og det gør altså en del ved prisen, når man skal betale 20 pct. af afgiften frem for 40 pct. som er taksten i 2019. Til gengæld genindføres bundfradraget på 10.000 kr. som, så vidt vi kan forstå, er væk i 2018. Det er ærlig talt lidt rodet. Men det betyder mest, hvis du vil have modellen med lang rækkevidde, da forskellen på priserne her er lidt mere markant.

 

Hvad koster Tesla Model 3

Prisen i USA for en model med mindst 345 km rækkevidde er 35.000 USD og en long range model med 500 km koster 44.000 USD. Vi har regnet på, hvad bilerne koster i Danmark, hvis de når at komme i 2018. Der er naturligvis nogle ubekendte. Fx kender vi ikke energieffektiviteten – men hvis vi regner med at den har et 50 kWh-batteri og kan køre lidt længere efter den europæiske målemetode, så kan det omregnes til 69 km/l. Baseprisen har vi udregnet efter samme faktor, som Tesla bruger på de andre modeller. Gør man det så kan en helt basis Model 3 lande under 350.000 kr. Dette er uden autopilotsoftware, men det kan installeres senere. Faktisk vil en Model 3 holde sig på minimumsbeskatningen på 20.000 kr – fordi fradragene overstiger afgiften.

Long range modellen lander efter vores beregninger på 430.811 kr. Hvis man vel at mærke kan få den inden 2018 er slut. Den kommer nemlig over minimumsbeskatning.

[/trow]
Standard (50 kWh) Long Range (75 kWh)
Forhandlerpris uden moms 250000 313.800
Moms 50000 78450
Batterikapacitets-fradrag 76500 76500
Airbagfradrag 5120 R5120
ABS-fradrag 3750 3750
ESC-fradrag 2500 2500
Euro-NCAP-fradrag 2000 2000
Fradrag i alt 89870 89870
Beskattet værdi 210.130 302.380
Afgift under skalaknæk 111930 111930
Afgift over skalaknæk 147300 285675
Total afgift 259230 397605
Energiforbrug 132 135
Omregnet til benzin 69 67
Brændstoffradrag 212000 204000
Selealarm fradrag 600 600
I alt 212801 204802
Registeringsafgift før reduktion 46429 192803
Afgift efter reduktion Særordning 9286 38561
Udsalgspris inkl moms og afgift 320000 430811
2019-pris 320000 459.371

Priser på Tesla Model 3 i 2019

Hvis ikke deadline nås, så vil prisen, efter vores beregninger, lande på mindst  for basismodellen og 459.371 kr. for long range modellen. Udregningen er naturligvis et kvalificeret gæt og indeholder noget usikkerhed. Dels er der dollarkursen som kan svinge både den ene og den anden vej. Dels er der energieffektiviteten, som vi har opgivet konservativt – et bedre tal kan gøre bilen billigere. Det der taler for at få fingre i en Model 3 inden 2019, hvis muligt er, at udstyr ikke bliver billigt og så er det sjover at betale 20 pct afgift på det frem for 40 pct.

 

Tesla Model 3

Model 3 får kun én skærm, der sidder i midten

Den dumme detalje på Tesla Model 3

Mange biler har nogle dumme detaljer, som ikke virker gennemtænkte og Tesla er ingen undtagelse. Det er som om Elon Musk gør en dyd ud af detaljer og ideer, som måske burde være blevet i skuffen. PÅ Model S var det dørhåndtagene der kører ud af karrossen. Det er cool, men giver også anledning til lidt frustrationer, når de går i stykker.

Men det er alligevel vand i forhold til Model X der har Falcon-wing doors, som godt nok giver opmærksomhed, men ellers mest er langsomme og upraktiske – med undtagelse få situationer, hvor de forbedrer adgangen.

Model 3 skal naturligvis også have mindst en dum detalje, og jeg er ved at tro, at det alligvel er den dummeste endnu. For hvor luksus-modellerne fra Tesla har stor bagklap og god adgang til bagagerummet, så bliver Model 3 en sedan! Altså med en lille bitte åbning til bagagen. Og hvorfor så det?

Jo fordi tag og bagrude skal være et stykke glas.

At der ikke er nogen instrumenter lige foran føreren er heller ikke min kop te. Men bortset fra det, skal den lille Tesla nok blive en succes – for konkurrenterne er tidligt ordentlig klar i 2020, med mindre du vil køre Opel til samme pris, som en Tesla.

Søg efter Tesla til salg

Du må foreløbigt væbne dig med tålmodighed, hvis du er ude efter en Tesla Model 3. Men der er masser af brugte alternativer. Der er eksempelvis knap 100 Tesla Model S til salg på Bilbasen, mens der er en lille håndfuld af den store Tesla Model X at vælge imellem.

Om forfatteren

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.