Professor Zündapp til salg i Danmark

Professor Zündapp til salg i Danmark
08/01/2016 Ebbe Sommerlund

Det her er intet mindre end et scoop – verdens ondeste mikrobil er til salg i Jylland. Som du sikkert ved fra Cars 2 fra Disney/Pixar er Professor Zündapp videnskabsmanden, der sammen med skurken Sir Axlerod forsøgte at give bio-brændstof i biler et dårligt ry, så skurkene kunne sælge olien dyrt fra deres oliefelter.

Du behøver nok ikke at se filmen for at gætte, at heltene vinder og skurkene taber, men man kan næsten sige, at det er et karaktermord at bruge en Zündapp Janus som ond videnskabsmand. Man finder ikke mange biler fra 1950’erne, som kan udvise samme nøjsomhed som en Zündapp Janus. Med en etcylindret totakts-motor på bare en kvart liter er der grænser for hvor meget benzin karburatoren kan sende gennem systemet.

Zündapp Janus er i virkeligheden resultatet af motorcykelproducenten Zündapps ønske om at lave vejrsikre motorcykler. Fabrikken undersøgte muligheder for joint-venture med andre fabrikanter og lavede en aftale med flyfabrikanten Claude Dornier, der havde en prototype, men som ikke turde satse på at kunne sælge det volumen, en rentabel produktion ville kræve.

Centermotor

De to fabrikanters ønsker passede som dæk på fælge, og Janus blev en realitet. Klart er det ingen sportsvogn med blot 14 hk, men ser man på data, så er der nogle spændende detaljer, som var de færreste biler i samtiden forundt: Centermotor, uafhængige hjulophæng på alle hjul og hydrauliske bremser på alle fire hjul. Efter sigende er det dog komforten der er i højsædet, og efter sigende ret god – vi har ikke selv prøvet.

Raumwunder

Mens skaberen af den oprindelige Mini, Sir Alec Issigonis, ofte bliver rost for at skabe den rummeligste kabine på mindst mulig plads, så er Zündapp Janus overset, selvom den trumfer Mini og også konkurrenten Isetta 600 i pladsudnyttelse. I Janus sidder passagerer på henholdsvis forsæder og bagsæder nemlig ryg mod ryg. Det ses nærmest også på designet, at kabinen er symmetrisk på nær rat og pedaler – hvis ikke baglygterne var røde, så kunne man nemt tage fejl, når man åbner en af dørene eller skiller man sige lågerne. Det er en hatchback and front.

Det har ejeren af bilen på billederne taget højde for, og har markeret hvad der er forlæns og hvad der er baglæns, og mellem sæderne ligger en plysmodel af forlæns og baglæns fra Bamse Go-nøf.
God stil.

Zündapp Janus blev ikke nogen succes og den er kun produceret i 6902 eksemplarer – helt ulig mikrobilssituationen i Danmark, hvor VW up! blev mest solgte bil med over 7.000 på plader i 2015, men det er en helt anden historie. Janus kostede ca. 3.300 DM i 1957 – i dag er prisen en helt anden – eksemplaret på billederne står til 250.000 kr eller det samme som to VW up! – men ondskab er ikke billig på bilbørsen nu om stunder. Og den eneste anden vi kunne finde i Tyskland koster over 300.000 kr.

Zündapp Janus specifikationer

Motor Etcylindret totaktsmotor på 248 ccm

Ydelse 14 hk

Mål L/B/H 289/141/140

Topfart 80-85 km/t

Vægt ca. 425 kg

Kilde: Wikipedia


 


[gs-fb-comments]