Både japanske Subaru og tyske Audi har dybe aner i rallyhistorie. Nogle af deres firehjulstrukne turbo-gadebils-raketter kan samles op for en slik.
Audi ændrede rally-verdenen, da de tilbage i 1980’erne introducerede deres første firehjulstrukne racerbil – Audi quattro! Der gik ikke længe, før flere af Audi’s gadebiler ligeledes kunne fås med det, for tiden, avancerede træk på alle fire hjul.
Audi’s populære A3 hatchback fik også quattro-behandlingen samt en turbo og en skovlfuld ekstra hestekræfter i modellen, de kaldte S3. Første model kom i 1999, og havde 210 hk gennem et firehjulstræksystem, som godt nok hed quattro, men faktisk ikke havde permanet træk på begge aksler. S3 var forhjulstrukken, indtil fordækkene gav op, og en Haldex-kobling sendte kræfter til baghjulene. Og det er netop i første og anden generation af Audi S3, der er mulighed for at gøre et kup. Bilbasen har eksemplarer til salg for omkring 150.000 kr., og flere tilbyder også leasing-løsninger. Audi S3 findes i samtlige tre generationer af Audi’s A3-serie og tilmed også i en hårdtpumpet RS3-variant.
Audi S3 1,8 T quattro 3d
Men man kan ikke snakke om rallybiler til gadebrug uden at nævne en hurtigtgående Subaru – bilen der som oftest var i blå lak og med guld-fælge, blev gjort berømt af bl.a. den nu afdøde rallykører Colin McRae.
Den første Impreza-gadebil så dagens lys tilbage i 1992, og de færreste husker nok alle de slappe varianter – til gengæld husker mange de firehjulstrukne turboladede modeller. Biler med både WRX og STI skrevet på bagsmækken var mulige at samle op, hvis rallydrømmen skulle udleves. Også et hav af særudgaver blev lanceret – bl.a. satte Tommi Mäkinen rekord i en WRX STI Sedan på Nürburgring tilbage i 2010. Og i dag er priserne i bund. Ligesom en Audi S3 i dag kan erhverves for omkring 150.000 kr., kan man for de samme penge få en Subaru Impreza WRX, når man gennemgår udvalget på Bilbasen. Den noget nyere og åndelige aftager, der kun hedder WRX, kan også leases i annoncer fundet på Bilbasen. STI står i øvrigt for Subaru Technica International og er Subarus motorsportsdivision – gadebiler med STI i navnet er ændret temmelig meget i forhold til standardversionerne, hvilket giver bedre køre-egenskaber og bedre præstationer, men også højere priser på reservedele.
Men hvilken gadebil med rally-DNA ville du købe eller lease? En firehjulstrukket Subaru eller en firehjulstrukket Audi?
Skriv din kommentar under artiklen eller på Facebook.
