Kategorier
Elektrisk Nyheder

Range Rover Sport i to PHEV-versioner op til 510 hk

Den sportslige lillebror til den store Range Rover kommer med el-rækkevidde op til 113 kilometer – til priser fra 1,28 mio. kr.

TEKST Morten B. Bek FOTO PR

Range Rover og Range Rover Sport. Mens den store Range står øverst og har rollen som topmodel, så er Sport’en det mere dynamiske valg – og mere tilgængelige valg.

Den nye Range Rover kræver i omegnen af 1,8 mio. for den mest tilgængelige version, men den netop præsenterede helt nye Range Rover Sport kan man komme i for mere beskedne 1.279.900 kr. – I direkte konkurrence med bl.a. BMW X5 og Audi Q7.

Det er tredje generation Range Rover Sport, der nu kommer fra Land Rover, og den er blevet en regulær kassesucces for briterne. Også i Danmark, hvor den hører til de Land Rover-/Range Rover-modeller, der er flest af i omløb.

Plug-in hybrider med 440 og 510 hk

Den store Range Rover er den aristokratiske, overlegne og rolige topmodel. Range Rover Sport, derimod, er til mere dynamik og aggression. Designet på den nye Sport ændrer ikke ved modellens grundlæggende træk. Som det gælder storebror, er det en fremragende designevolution, briterne præsenterer.

Der er ny mekanik og teknik under SUV’en karrosseri. Det er samme MLA-Flex-platform, som debuterede i den store Range. Sport vil derfor også, som den store Range, komme som 100 procent elektrisk i 2024.

LÆS OGSÅ | Første tur: Det er image, der gør en Range Rover

Mens der stadig er plads til rene benzin- og dieselvarianter (med en V8 på 4,4 liter fra BMW i den kraftige P530), så er det de to plug-in hybrider, der får opmærksomhed i Danmark.

P440e med 440 hk og P510e med 510 hk har en 3-liters R6-benzinmotor, og batteriet er med langt højere kapacitet end i de fleste PHEV’er: 38,2 kWh. Rækkevidden er da også høj – op til 113 kilometer på en opladning.

Den sportslige type

Præcis som den store topmodel har også alle udgaver af den nye Range Rover Sport luftaffjedring som standard. Her er der bare mere fokus på dynamikken, hvorfor dæmpningen kommer med aktivt to-kammer-system, som giver skarpere, mere adræt affjedring.

Med Stormer Handling Pack, som er standard på den store PHEV og P530-benzinversionen, er der samtidig tilføjet bl.a. elektronisk styret aktivt differentiale.

LÆS OGSÅ | TEST: Den korte udgave af Land Rover Defender taler til et langt smallere publikum end den lange

Priserne starter, som allerede nævnt, ved 1.279.900 kr. Til den pris får man Range Rover Sport P440e S, plug-in hybriden med 440 hk og basisudstyr. Kun denne motorvariant fås med basisudstyret, mens andre versioner kommer som SE, Dynamic SE, Dynamic HSE, Autobiography og First Edition.

Hvis det er diesel, man går efter, starter priserne ved 1.754.900 kr. (D250 med 250 hk), mens rene benzinudgaver fås fra 2.009.900 kr. (P400 med 400 hk). Den store PHEV, P510e med 510 hk, fås fra 1.829.900 kr.

Af Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.