ForbrugerstofGuide

Redaktionen anbefaler: Fedeste firmabil til maks 350.000 kr. i beskatning

Af i Forbrugerstof, Guide
På Bilbasens redaktion har vi passion for biler – men det er sjældent vi er enige, når vi skal vælge den fedeste. Her får du vores bud på, hvilken firmabil du skal vælge til maksimalt 350.000 kr. i beskatning

Af: Bilbasen Blog / d. 4. juni 2020

Folk søger på firmabiler som aldrig før, men heldigvis er udbuddet fulgt med – det er enormt! Selvom det er fedt med noget at vælge ud fra, gør det ikke opgaven lettere at søge efter firmabil – så her vil vi gerne hjælpe dig lidt på vej.

LÆS OGSÅ | Se redaktionens første biler

På redaktionen fik vi til opgave at finde den fedeste firmabil med en maksimal beskatning på 350.000 kr. Der bliver både leget med tanken om cabriolet og Alfa Romeo, men i sidste ende er det dog nogle helt andre, der bliver valgt ud.

Vi tager udgangspunkt i priserne hos Nordania Leasing.

Ebbe Sommerlund: Peugeot 508 SW

Peugeot 508 SW

Firmabil til beskatning på 350.000 kr.? Må jeg ikke få 425.000 kr. til en Alfa Romeo Giulia? Nå ikke – okay. Selv om beskatningsbesparelsen på plug-in-hybrider muligvis sløjfes til nytår, så ville jeg alligevel tage rabatten og vælge en plug-in-hybrid – især fordi der ikke er andre biler, der lige springer i øjnene.

Jeg har brug for lidt plads og jeg gider ikke SUV. Jeg vil gerne have lidt power og så skal den se godt ud, og så vil jeg nyde, at jeg ikke skal tænke på gensalgsværdien. Jeg ville vælge en Peugeot 508 SW, der nok er den smukkeste stationcar på markedet.

Den kører udmærket, og selvom infotainment er lidt snørklet, så vænner man sig til det. Kabinen er lækker, og 225 hk skal man ikke kimse af. Og det er altid fedt at få fransk eller italiensk uden at tænke på afskrivningen.

Jacob Dalby: Skoda Superb

Skoda Superb

Firmabilen skal fungere som mit kontor – bare med hjul på. Den skal altså have samme egenskaber og kvaliteter, som jeg gerne ser på mit almindelige kontor.

Der skal for det første være ro; Der er ikke noget værre end støj, når jeg skal koncentrere mig, og trætheden kommer hurtigt snigende, når der er for meget larm. For det andet skal der være rum og luft, så det ikke føles indelukket på længere ture og for det tredje skal jeg sidde godt.

Derfor vælger jeg naturligvis Skoda Superb. Dén med 2-liters diesel, 150 hk og automatgear. Den fede dieselmotor er endda i selskab med både Adaptiv fartpilot, klimaanlæg, LED forlygter og navigation i nemt og intuitivt infotainmentsystem. Det er alt rigeligt, hvad jeg nogensinde får brug for i min firmabil.

Anders Berner: Ford Kuga

Ford Kuga

For dælen altså: Ebbe Sommerlund er løbet med en af mine yndlingsbiler; Peugeot 508 SW, som er virkelig lækker og velkørende. Og Jacob Dalby har snuppet Skoda Superb, som giver fandens meget mening med oceaner af plads, en glimrende dieselmotor med automatgear og lav beskatningspris.

Men heldigvis har jeg fundet en endnu bedre bil til formålet (stik den Jacob og Ebbe) nemlig en bil, som både er en mode-rigtig SUV, har masser af kræfter og fornem komfort. Ford Kuga er Fords helt nye opladningshybrid. Den er enorm, har 225 hk, og kan køre op til 50-60 km på ren el. Når du først har prøvet at køre på strøm, gider du ikke ha’ en klaprende dieselmotor — det lover jeg dig. Og så er den så forbløffende støjsvag.

Den er ikke en køremaskine, som vi er vant til fra Ford — men det er den beskedne pris, du må betale for at få Ford hotteste mode-bil til en af markedets skarpeste priser. Beskatningen lyder på 270.000 kr.

Morten Bek: Mercedes CLA Coupé

Mercedes CLA

Det var lige før, jeg tog en BMW 218i Cabriolet, men så kom jeg i tanke om, hvor kedelig motoren er – og at det er en af de kedelige baghjulstrækkere. Så jeg vælger en forhjulstrækker, som har fine køreegenskaber, et fedt design og en masse udstyr: Mercedes-Benz CLA Coupé.

Det er kun CLA 200 med benzinmotoren med 163 hk (en 1,3’er… uha), der holder sig på 350.000 kr., men jeg spytter 5.000 kr. ekstra i kassen og vælger CLA 200 d med den meget bedre 2-liters dieselmotor med 150 hk.

Simon Hallenslev: Mazda 3

Mazda 3

Jeg kunne snildt have røget på samme vogn som Ebbe og valgt 508 SW. Men jeg er jo stadig en ung knøs uden børn, hvorfor jeg slet ikke har behov for al den plads.

Firmabilen jeg vælger, er derfor den nye Mazda 3 med 180 hk og automatgear. Her er vi helt oppe og snuse til beskatningen på 350.000 kr., men så får den også alt i udstyr med Cosmo-udstyrspakken. Kabinen i Mazda 3 er fabelagtig og virkelig et rart sted at være. Den turboløse motor er dejligt omdrejningsvillig, men tager ikke rekorden for at være mest økonomisk med 15,9 km/l.

Til gengæld synes jeg virkelig, at Mazda 3 ser ond ud på den fede måde. Den ligner intet andet på de danske landeveje lige nu. Udseendet behøver du ikke tage mit ord for, da Mazda 3 netop har vundet titlen som ’World Car Design of the Year 2020’ – altså årets bildesign.

Spørg redaktionen

Vores dygtige journalister vil nødig kaldes eksperter, for på mange måder er de jo bare en håndfuld bilglade tosser som så mange andre. Men utallige års erfaringer med test af biler har trods alt kastet lidt viden af sig, og den deler de meget gerne ud af.

Har du et spørgsmål til redaktionen, kan du sende det ind, ved at trykke herunder. Så vil de efter bedste evne forsøge at give et svar, du kan bruge til noget.

Stil dit spørgsmål til redaktionen