Test og anmeldelser

Cupra Ateca: Første test af en lynhurtig Seat, der ikke er en Seat

Af i Test og anmeldelser
Spækket med hestekræfter gør Seat’s nye søstermærke Ateca til en decideret fræk sag. Her kan du komme med bag rattet på den første tur i en Cupra Ateca – en kompakt SUV med 300 hk, fire udstødningsrør og sportsundervogn.

Af: Constantin Bergander / d. 12. november 2018

Den ønsker ikke at se rigtig sporty ud. Alligevel har det nye bilmærke Cupra sat sig for at gøre gøre et ambitiøst forsøg med Ateca. Med en arrig front, store hjul, brede skørter og fire udstødningsrør nærmer den højbenede model sig en betegnelse som sportsvogn.

Men højden er nærmest uændret. Og det kan der altså ikke kompenseres for, uanset hvor meget plastic, designerne monterer på bilen.

LÆS OGSÅ: 5 grunde til at købe en SUV – og 2 til at lade være

Hvis en bil skal køre hurtigt og godt, skal tyngdepunktet ned. I en SUV skal det meget langt ned. Og jo jo, det kan godt være, Cupra har skåret en centimeter af højden i forhold til den almindelige Seat Ateca, og at bilen har fået adaptive dæmpere med et strammere sportsprogram… Men det er stadig en SUV. Et kompromis.

Cupra Ateca: Denne Seat hedder ikke Seat

Det er ikke Seat selv, der står bag det ambitiøse forsøg på at lave en hårdkogt udgave af den populære familiebil. Tidligere var “Cupra” en modelvariant hos det spanske bilmærke, men tidligere i år blev navnet udskilt og gjort til et selvstændigt bilmærke. Og det er altså her, man nu har kastet sig over Ateca.

Den skarpe Ateca er altså den første model fra Cupra. Og ja, du kan lige så godt vænne dig til det: Den hedder ikke Seat Ateca Cupra. Navnet er Cupra Ateca og intet andet.

Det nye navn laver dog ikke en nye bil endnu. Det gør bare Seat endnu mere sporty, ligesom M for BMW og AMG for Mercedes-Benz.

300 hestekræfter og firehjulstræk

Teknikken deler Cupra Ateca med mange andre af koncernens modeller. Under hjelmen arbejder en 2,0 liters turbo-benzinmotor med 300 hestekræfter, som er koblet til syv-trins DSG-gear og firehjulstræk.

Vi kender således allerede teknikken fra Audi S3, VW Golf R og Seat Leon Cupra ST 4Drive – i hvert fald plus/minus et par hestekræfter. I begyndelsen af 2019 følger den meget mindre Audi SQ2 med samme teknologi.

Så helt speciel kan Cupra Ateca ikke nødvendigvis prale af at være. Men på den anden side må man give den, at det trods alt er den første sports SUV i sin klasse.

TIL SALG: Søg efter Seat Ateca på Bilbasen

På trods af et højt design og en køreklar vægt på 1,632 kg, kører drevet let: Den potente motor skubber faktisk SUV’en fra 0 til 100 km/t på 5,2 sekunder. Således kører Cupra Ateca lidt langsommere end søsterbilerne fra koncernen – men kun lidt.

Kraften sætter tidligt ind. Allerede ved 2.000 omdrejninger der der fuld smæk på de 300 heste. En fintunet transmission sikrer gearskift med lynets hast.

Og en fed detalje er, at den solide lyd fra motor og udstødning er ægte – og ikke sammensat af kunstigt vibrerende komponenter som i mange andre moderne performance-modeller.

Hæderligt indtryk trods højt tyngdepunkt

Cupra gør meget for at sikre underholdningen i den sportslige Ateca, når den rammer et sving. Køreprogrammerne er strammet op, og samtidig hjælper firehjulstrækket med at fordele kræfterne, så bilen faktisk bliver decideret sportslig i sving.

LÆS OGSÅ: Spritny SUV fra Seat: Tarraco er en kæmpe slæde med syv sæder

Elektronikken hjælper om nødvendigt med at bremse på de inderste hjul, mens ekstra kræfter tilføres de yderste hjul. En SUV med en højde på langt over halvanden meter kører naturligvis ikke så hurtigt gennem kurverne som en flad bil. Men Ateca gør en indsats.

Den er rolig i sine bevægelser og krænger relativt lidt. Der er også en fin og direkte styring. Så i sin højde og drøjde taget i betragtning gør den sit job meget godt.

Skal du røve en bank, vil du dog hellere flygte i en lille Leon Cupra med forhjulstræk. På Cupra Ateca kan bagenden være en smule ustabil, hvilket i det sportslige modelprogram kan give mulighed sidelæns kørsel på på løst underlag. Men når du bare gerne vil køre friskt, er det irriterende med en sejlende bagende.

Cupra Ateca 2019Pænt udstyrsniveau i Cupra Ateca

De sportslige input fra Cupra præger hele bilen. På samme måde som da navnet bare var en udstyrsvariant. Især sportssæderne imponerer under den første tur. Kulfiber-detaljer på sæder, rat og spejle passer også godt sammen med temaet. Begge dele koster dog ekstra – ligesom de store Brembo-bremser. Det må meget gerne blive standard.

LÆS OGSÅ: Tør jeg købe en bil med automatgear?

Til gengæld får du blandt andet et 8-tommers navigationssystem, adaptive støddæmpere, digitalt instrumentbræt, 360 graders kamera og parkeringssensor med som standard. Det er altså en anstændig pakke – især når man sammenligner med de interne konkurrenter i koncernen.

Cupra sender den skarpe Ateca på markedet omkring årsskiftet. Priserne begynder ved 650.000 kr., og inden 2020 er omme, planlægger Cupra at have fire separate modeller.

Specifikationer

CUPRA ATECA 2.0 TSI DSG 4DRIVE

Motor: 2,0 liter turbomotor
Effekt: 300 hk ved 5.300 – 6.500 omdr./min
Drejningsmoment: 400 Nm ved 2.000 – 5.200 omdr./min
Transmission: 7-trins dobbeltkobling
0-100 km/t: 5,2 s
Topfart: 247 km/t
Køreklar vægt: 1.632 kg
Længde: 4,367 m
Bredde: 1.841 m
Højde: 1.611 m
Akselafstand: 2.631 m
Bagagerum: 485 l
Basispris: ca. 650.000 kroner

Hvis du kan nøjes med færre hestekræfter, kan du lige nu finde Seat Ateca til salg på Bilbasen fra ca. 250.000 kroner.


Bilbasens redaktion var ikke inviteret til denne test. For alligevel at kunne give dig første indtryk af bilen har vi derfor oversat et fyldigt uddrag af anmeldelsen fra en kollega på vores tyske søster-site, Motor-Talk. Du kan finde den oprindelige artikel her.

[gs-fb-comments]