Ugens fund: 00’erne har ringet, de vil gerne have deres gule Lamborghini Gallardo tilbage
Skruer man tiden 16 år tilbage, var denne ‘Giallo Midas’-lakerede Lamborghini det hotteste på gaden. Nu kan den blive din.
Af: Morten Bek / d. 1. december 2021
Alle SUV-modeller sælger sig selv. Næsten, i hvert fald. Nogle modeller sælger bare bedre end andre, og i klassen med de store kompakte og mellemstore modeller er Peugeot 3008 og VW Tiguan to af de førende. Langt tilbage i feltet (målt på salg) ligger Skoda Karoq.
Den tjekkiske SUV byder på solide køreegenskaber og overdådige pladsforhold, men Karoq er ikke ligefrem et spændende bekendtskab. Og indstigningsprisen har været høj.
LÆS OGSÅ | TEST: Kodiaq har oceaner af plads, men den er presset af en anden Skoda
Siden introduktionen er Karoq afsat i cirka 3.500 eksemplarer til danskerne. Et tal som, for så vidt, ser pænt ud. Men det ser ikke godt ud, når Peugeot i samme periode har solgt næsten 12.500 eksemplarer af 3008.
Hvad kan løfte Karoq til et højere niveau med bedre salg? Et facelift skal nu puste nyt liv i SUV’en, men det er i høj grad priserne, som bliver afgørende for fremtiden. Da den faceliftede Karoq først lander i Danmark til sommer, er priserne endnu langt væk.
Derfor er det, for nu, mere relevant at se på, hvad faceliftet fører med sig. Først og fremmest et mindre kedeligt, mere spændende design. LED-forlygter er endelig blevet standard, med adaptive matrix-LED som ekstraudstyr, og lygterne har, rent bogstaveligt, mere kant end før.
Mere kant er der også på grillen. Den mere fyldige grill slår et knæk på midten i hver side, og nye tre-dimensionelle luftindtag i siden af kofangerne giver et pift til det lidt forglemmelige design.
Rykker vi indenfor i den faceliftede Karoq, skal luppen frem for at finde forskellene. Digital instrumentering er nu standard (med 8″ skærm som standard – 10,25″ skærm som ekstraudstyr), og rattet er, som i bl.a. den seneste Octavia, med to eger. Som noget nyt er det muligt at vælge en Eco-pakke, hvor indtrækket er lavet af gamle plastflasker.
LÆS OGSÅ | VIDEO: Hvad skal Berners gamle Skoda koste?
Rygter er ofte ikke mere end det. Bare rygter. Rygter om at Karoq, som koncernsøsteren VW Tiguan, ved faceliftet skulle komme som PHEV, viser sig ikke at have hold i virkeligheden. En PHEV kan selvfølgelig komme på et senere tidspunkt. I så fald er det underligt, at Skoda ikke ville bruge premieren på faceliftet til introduktionen.
PHEV’en, som altså med stor sandsynlighed ikke bliver til noget, kunne have været en afgørende faktor for at gøre Karoq mere populær i Danmark.
Karoq kommer med andre ord i varianter, vi allerede kender. Basismotor er en trecylindret benzinmotor på 1 liter med 110 hk. For mere power med benzinmotor fås en 1,5’er med 150 hk. På markeder udenfor Danmark kommer Karoq med en 2-liters benzinmotor med 190 hk.
Skal det være diesel, kommer Karoq med en 2-liters motor, hvor ydelsen er enten 116 eller 150 hk. Den kraftigere af de to er, som eneste motor, kombineret med firehjulstræk, hvor alle øvrige kører med forhjulstræk.
Skruer man tiden 16 år tilbage, var denne ‘Giallo Midas’-lakerede Lamborghini det hotteste på gaden. Nu kan den blive din.
Mercedes-Benz forlanger med CLE Cabriolet næsten 1 mio. kr. for billigste version – og overlader Audi og A5 Cabriolet til at tage sig af de lavere indkomstgrupper.
Har du hungret efter en elektrisk roadster med moderne teknologi, så kommer kinesiske MG med årets nyhed til dig: MG Cyberster kommer til Danmark inden året er omme!
Hvis du har kig på Volvo EC40, er varianten kaldet Single Motor Extended Range den eneste rigtige, og du kan læse hvorfor lige her.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.