april 15, 2023

Test: BYD Han er en lækker elbil, men også kun en kransekagefigur

BYD følger flere af de andre nye kinesiske producenter og lancerer en stor og kraftfuld elektrisk sedan. Men en høj pris sikrer, at den aldrig bliver populær.

TEKST OG FOTO Morten Bek

Flere af de nye kinesiske bilmærker har kigget på Danmark og set, hvor glade vi er for store, dyre elbiler. Hvis Audi, BMW, Mercedes og Tesla uden problemer kan sælge elbiler til 400.-800.000 kr. til danskerne, så er danskerne værd at gå efter.

Nio er kommet til Danmark med den store sedan ET7, som koster 777.000 kr., hvis batteriet skal være dit og ikke et, du lejer af Nio. XPeng er så småt kommet i gang med den store sedan P7, som sidst på foråret kommer i forbedret udgave til mere jordnære priser fra 399.900 kr., og BYD rullede ind i Danmark i efteråret 2022 med den 5 meter lange Han som topmodel. En stor sag til 609.995 kr.

LÆS OGSÅ | XPeng opgraderer i Danmark med ny G9 og forfinet P7

Men det er ingen “nem” prisklasse, den fra 400.-800.000 kr., at etablere en ny model i, når man er et kinesisk mærke og samtidig helt ukendt. BYD Han (udtales haa’hn) er imponerende flot, imponerende udstyret og imponerende stærk til 610.000 kr., men det betyder ikke, at Mercedes-forhandlerne behøver frygte den.

Elegance er kommet til Kina

Kina har stået for sin del designplagiater og -katastrofer, og mange af de kinesiske mærker plagierer stadig i meget stor stil. Tager en europæisk eller amerikansk bilmodel, strækker lidt i tingene og kalder det et selvstændigt design. For kineserne er det en ros til det originale design, fordi det kan anses som en ære at kopiere. Sådan ser de færreste europæere på det.

LÆS OGSÅ | Test: Lækker BYD Tang mangler et prishug

De kinesiske modeller, som nu kommer til Europa, er langt mere selvstændige i designet. Måske ikke originale, og det er da også som om designerne bag BYD Han, Nio ET7 og XPeng P7 har gået i samme skole.

En sedan på 5 meter er et perfekt kanvas til at lækkert bildesign, og BYD Han er elegant og udført med både strømlinede og smukke detaljer. Det buk i design og karrosseri, som gør fra forlygte til bagdør er dyrt at få til at lykkes i produktion, og på testbilen mødes pladedelene perfekt. Hvis bare jeg kunne sige det samme om måden, Tesla bygger sine biler på.

En luksusflyder med det hele

Vi har testet den kompakte BYD Atto 3 ved flere lejligheder, og jeg er begejstret for den spraglede, unikke måde, designerne bruger farver og materialer på i kabinen. I en stor sedan til dobbelt så mange penge skal der ikke være noget som helst spraglet. Sobert og seriøst er kodeordene.

I Han er det tydeligt, at materialerne er dyrere og mere prangende end i Atto 3, og alle overflader prøver at overbevise mig om, at her er en rigtig luksusbil. Nappalæder på sæderne og også i dørene, knirkefri paneler. Men der er for mange farver, nuancer og forskellige materialer. Det kan gå næsten lige så galt i en Mercedes EQE, men i den kan man vælge mellem mange forskellige paneler og farver – i BYD Han kun mellem brunt læder og asketræ eller orange læder og indlæg i rød kulfiber, som er en ny ting for mig.

LÆS OGSÅ | Duel: BYD Atto 3 går efter struben på Kia Niro EV

Sedanen er rigeligt rummelig til fire voksne, og bagsædet er lavet til to, som kan nyde turen i hver sin side med justerbart sæde. Man kan, via en knap i døren, komme en smule ned at ligge, og i konsollen i midten styrer man musik, soltag og temperatur. Luksus i limo-stil.

Udstyret er komplet. Design-udstyret, som i Danmark er eneste mulighed, omfatter el-justering af så godt som alt, adaptiv undervogn, infotainment med drejbar 15,6” touchscreen, 4G-opkobling, lydanlæg fra danske Dynaudio, luftrensningssystem, head-up-display, soltag, knivskarpt 360 graders kamera og komplet sikkerhedspakke.

LÆS OGSÅ | Hvad har BYD at byde på?

DiPilot kalder BYD sine aktive sikkerhedssystemer under et, og det indeholder nogle meget frustrerende elementer. Systemet går amok i vilde lyde, hvis ikke man holder godt fat i rattet og helst på nogle særlige punkter i rattet, og desværre er der langt ind i menuen for at slå det fra.

Komfort i en fart

Med sit kompakte Blade-batteri på 85,4 kWh og to kraftige elmotorer med i alt 517 hk (foran 245 hk, bagtil 272 hk) er der lagt op til langture i den store kinesiske sedan. Rækkevidden på 521 kilometer er passende for prisklasse og bilens størrelse, mens de maksimale 120 kW, Han kan lade med, ikke vinder priser.

Med rigtig mange ture i testugen på landevej og i byen gør jeg ikke voldsomt indhug i batteriet, og med forårstemperaturer på 14-16 grader vil der på den måde være til mindst 450 kilometer.

LÆS OGSÅ | Første tur: Nio ET5 arver et højt niveau – men også en høj pris

Det er 450 kilometer i en kraftfuld sedan, der ruller meget komfortabelt på sine beskedne 19” hjul og Michelin-dæk. Hurtig igangsætning fra en sidevej viser, at forhjulene godt kan nå at miste greb, før de to elmotorer taler sammen, men Han er stabil og har masser af greb, når først den ruller.

I Sport er der knivskarp speederrespons og hæsblæsende acceleration, men også i Normal er der enormt kraftoverskud. Når man så skal ned i fart igen, bider Brembo-bremserne godt og med langt bedre føling gennem pedalen end i Mercedes’ elbiler. Til gengæld er en-pedal-kørsel med fuld regenerering ikke en mulighed. Der er Normal til lav rekuperation af strøm og det underligt benævnte niveau Larger for lidt mere.

Det er en hård tjans

Det er en nådesløs opstigning at etablere et helt nyt bilmærke i Danmark. Hvis ikke man har et meget nært slægtskab med noget, folk kender (som Polestar og Volvo) eller man kommer ind på markedet med noget unikt (Tesla med Model S i 2012) eller meget lave priser (også Tesla, men i 2023), er det benhårdt.

Selv med den kompakte Atto 3 til 330.000 kr. går det ikke stærkt for BYD. Indtil videre har kineserne solgt 81 af dem i Danmark. Det vil jeg betegne som et okay tal, og den kompakte crossover kombinerer luksus, komfort og unikt interiør og plads med en god pris.

LÆS OGSÅ | NIO viser EC7 og ES8 – to helt nye 2023-modeller

Med Han er det straks værre. Prisniveauet er et helt, helt andet, og til 600.000 kr. vil danskerne have navne, de kender. BMW i4 og Mercedes EQE. Selv om EQE er dyrere, og til 702.000 kr. har under halvt så mange hestekræfter som BYD Han – og halvt så meget udstyr – er det en Mercedes. Indtil videre er kun tre Han på danske plader, og testbilen er en af dem.

BYD skal hurtigst muligt introducere de mindre modeller, som mærket allerede har klar i kulissen. Den kompakte Dolphin og Tesla Model 3-konkurrenten Seal. BYD har allerede bevist i vores forskellige test, at de kan lave gode biler, så bliver priserne på de mindre modeller skarpe, er der gode muligheder i Danmark.


SPECIFIKATIONER

BYD Han Design

Motor: Elmotorer (for og bag)
Ydelse: 517 hk/700 Nm
0-100 km/t: 3,9 sekunder
Tophastighed: 180 km/t
Forbrug: 18,5 kWh/100 kilometer
Batteristørrelse: 85,4 kWh
Rækkevidde: 521 kilometer
Ladekapacitet: 120 kW
Mål (L/B/H): 500/191/150 cm
Køreklar vægt: 2.250 kilo
Trækvægt: 0 kilo
Bagagerumsvolumen: 410 liter

Pris: 609.995 kr. (BYD Han fås fra denne pris)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Ikke oplyst
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst


Brugte elbiler til salg på Bilbasen

Se flere brugte elbiler til salg på Bilbasen

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS