april 8, 2023

Test: Ingen skjulte talenter i Nissan Juke Hybrid

Det lyder attraktivt med en lille hybrid-SUV, som lover 20 km/l. Virkeligheden er en anden i den alt for dyre Juke Hybrid.

TEKST OG FOTO Morten Bek

Toyota Yaris Cross Hybrid er en bil, der irriterer mig. Den ser godt ud, den lille SUV, og priserne er helt rimelige. Fint, men bilen er ikke rummelig nok, og den er mere sløv og støjende end en beruset teenager. 

Det er mange danske bilkøbere helt okay med, viser salget, for Yaris Cross Hybrid er ikke drikfældig. 18-20 km/l skal man ikke være specielt opmærksom for at opnå. Toyota har været i hybrid-spillet meget længe, og de ved, hvordan man laver biler, som kører langt på literen.

Nissan har været langt kortere tid i hybridgenren, men det nye E-Power-system i Qashqai og senest X-Trail er usædvanligt smidigt. Det helt lave brændstofforbrug kom dog aldrig, da jeg i starten af foråret testede X-Trail E-Power.

LÆS OGSÅ | Test: Nissan X-Trail E-Power har komfort som styrke, pris som svaghed

Nissan har også et helt andet hybridsystem, og det er E-Tech-systemet fra Renault, som er placeret i den lille Juke. Nissan lover fornuftige 20 km/l – noget under de 22,7 km/l, Toyota lover for de mest nøjsomme Yaris Cross Hybrid-versioner. Juke Hybrid sætter til gengæld ind med power. 143 hk overfor de spinkle 116 hk i Yaris Cross Hybrid. Er Juke Hybrid måske endda den bedre hybrid af de to?

Den uforklarlige hybrid

Renaults E-Tech-hybridsystem er fundamentalt anderledes end Nissans E-Power-konstruktion. Med E-Power driver 1,5-liters turbomotoren aldrig hjulene. Den laver strøm til batteriet, og så er det en eller flere elmotorer, som får bilen til at køre.

Det af Renault venligst udlånte hybridsystem fra Arkana og Clio har en større firecylindret benzinmotor, som må klare sig uden turboskub, men det er stadig en avanceret sag med flere automatgearkasser – ikke en trinløs CVT.

Der er et lille batteri, som selvfølgelig kan drive forhjulene på Juke Hybrid, men på et eller andet tidspunkt er 1,6’eren nødt til at komme med og drive hjulene. Jeg har til gode at se en gennemskuelig teknisk forklaring på Renault-systemet, og jeg vil slet ikke kaste mig ud i selv at forklare det.

LÆS OGSÅ | Første tur: Nissan Ariya sparer på strømmen

Der er i puslespillet en samlet ydelse på 143 hk, og elmotoren er for så vidt ret stærk og den af de to elementer i drivlinjen, der har det højeste moment: 205 Nm og 49 hk. Benzinmotoren har kun 94 hk og 148 Nm. Juke Hybrid er lille og vejer under 1.400 kilo, og hvor Yaris Cross Hybrid ikke nogensinde reagerer med andet end modstand på en tung speederfod, flytter Juke Hybrid sig faktisk med nogen magt.

Det uforklarlige forbrug

Det er så det bedste ved hybridsystemet. At den virkelig er stærkere end Yaris Cross Hybrid, så man godt kan overhale en lastbil på landevejen uden at få koldsved. Første af flere problemer er, hvor lidt Juke Hybrid kører på strøm. Det gør den for lidt og for kort tid af gangen. Benzinmotoren skal ikke falde i dyb søvn, for elmotoren banker på.

Støj er der selvfølgelig også, og det er åbenbart standard i ikke bare Yaris Cross, men også Juke. Motoren larmer, vinden larmer, dækkene larmer. Jeg har taget flere ture på motorvejen med en konstant fart på 130 km/t, og det er mest larm med larm på. Under 120 km/t går det bedre, som vel også er med til at spare på benzinen?

LÆS OGSÅ | Fem plusser, fem minusser ved Toyota Yaris Cross Hybrid

Det sparer noget at sænke farten 10 procent, for det gør det altid ved motorvejskørsel. Men der skal magi til, hvis forbruget skal sænkes til 20 km/l. Motorvej har ikke en stor andel af mine kilometer i testugen, så bytrafik og masser af landeveje skaber gennemsnitsforbruget.

Kørecomputeren viser i løbet af ugen et forbrug, der svinger lidt, men hvor cirka 14 km/l er det bedste, jeg opnår. Meget af tiden står Juke Hybrid fast mellem 12,4-13,4 km/l. Det er et forbrug, jeg ville være tilfreds med i en gammel Juke Nismo med over 200 hk, men i Juke Hybrid er der ingen tilgivelse for alle de forbrugte liter benzin.

Nissan elsker store hjul

Juke er en mere stivbenet mini-SUV end sin platformskammerat Renault Captur, og undervognen er justeret efter det. Juke Hybrid laver små hop og kommer med klare meddelelser fra vejen, og en mini-SUV skal være mere komfortorienteret end Juke. Noget forklaring er der ved se på hjulene. Den lille og korte bil kører med Tekna-udstyr med de store 19” fælge, som koster 7.000 kr. mere end Tekna med 17” fælge.

LÆS OGSÅ | Duel: Toyota Corolla Cross udfordrer familiefavoritten Nissan Qashqai

Juke Hybrid krænger ikke meget, og den gør heller ikke noget galt med sit styretøj, men det er ikke imponerende at jagte sving, når asfalten rundt i svingene tit er slidt. Juke Hybrid slår hårdt med sine store hjul.

Prisen for 19” fælge har jeg ikke noget at udsætte på. Det er prisen for hele Juke Hybrid, der gør det hele til en sur omgang. Den starter højt. 309.900 kr. er ikke uforsvarligt – det er bare dyrt. På Tekna-niveau med 17” fælge tager Nissan 339.900 kr., og lidt hovedregning giver en Juke Hybrid Tekna med 19” hjul til 346.900 kr.

Jeg vil takke nej på købernes vegne. En lille hybrid med alt for højt forbrug, støj alle vegne fra, en unuanceret affjedring og for lidt plads til en familie på tre eller fire i det prisleje er det samme som en bil, der ikke er til at sælge. Hvis det skal være en Juke, så skal den være med manuel gearkasse og den trecylindrede 1-liters med 114 hk.

Tiden er hård ved den lille Juke

Micra var først med det “personlige” lydsystem, Bose Personal Plus, hvor der sidder højttalere i den ene eller begge forreste nakkestøtter. Man bliver pakket ind i lyd, omgivet af musikken, lover Nissan. Testbilen har Bose-systemet, for det er standard med Tekna-udstyret. Der skal skrues højt op for musikken, for at effekten rigtig kommer, og Personal Plus er kommet i minus.

LÆS OGSÅ | Duel: Taigo og Yaris Cross er trendy crossovers – men er de pengene værd?

Det er blegnet lidt, og det er samme status for næsten alt i interiøret. Med midterkonsollen inspireret af tanken på en motorcykel er der ikke rigtig gode aflæggepladser, og infotainmentsystemet rækker ud efter fortiden med udtværet grafik og grafisk besværlige menuer.

Kun el-ruden i førersiden har auto-op-og-ned-funktion, og selvom Juke-modellerne har Apple CarPlay, er det kun med kablet forbindelse. Jeg vil også nævne, at bagagerummet, både standardmålet og med bagsæderne lagt ned, er noget mindre end i Juke-modellerne uden hybridsystem.

Hvad bringer den nye Juke Hybrid så til bordet? Mindre end håbet og ikke nok. Ved siden af Yaris Cross Hybrid er den for dyr og bruger langt mere brændstof. Jeg vil i stedet se på enten Nissans meget mere vellykkede Qashqai mild-hybrid fra 334.900 kr. eller Volkswagen Taigo med den sparsomme 1,5-liters motor med 150 hk og cylindrefrakobling til 334.995 kr.

Stærkere, mere lækre og mere rummelige biler – og en bil som Taigo kan uden problemer køre længere på literen end Juke Hybrid. Helt uden at være en hybrid.

LÆS OGSÅ | Nissan sænker priserne på Ariya: Fra 379.900 kr.

Hvis det skal være en hybrid, vil jeg foreslå et kig på Toyota Corolla Cross 1,8 Hybrid med 140 hk, som også er billigere end det testede Juke Hybrid. Hybridmestrene fra Toyota har styr på forbruget, og det har Nissan ikke.


SPECIFIKATIONER

Nissan Juke 1,6 Hybrid Tekna 19”

Motor: R4, 1.598 cm3 + elmotor
Ydelse: 143 hk/148-205 Nm
0-100 km/t: 10,1 sekunder
Tophastighed: 166 km/t
Forbrug: 20 km/l
CO2-udledning: 113 gram/km
Mål (L/B/H): 421/180/158 cm
Køreklar vægt: 1.371 kilo
Trækvægt: 750 kilo
Bagagerumsvolumen: 354-1.114 liter

Pris: 346.900 kr. (Juke fås fra 219.900 kr., Juke Hybrid fra 309.900 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): Fås ikke
Beskatningsgrundlag, firmabil: Ikke oplyst


Brugte Nissan Juke til salg på Bilbasen

Se flere brugte Nissan Juke til salg på Bilbasen

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Morten Bek

Som uddannet journalist og med biler som en af de helt store interesser er Morten opvokset på flere af de helt store bilmedier — Bilmagasinet, Berlingske og Auto Bild.

Morten har også tidligere investeret sin tid i sit eget projekt, Biler.nu.

Morten elsker “almindelige” biler. Han vil meget gerne sidde bag rattet af en ny AMG, men han brænder lige så meget for at teste den seneste nye Seat Leon eller Peugeot 208.

Hos Bilbasen bruger han sin viden, analyseevner og sunde fornuft som nyhedsskribent, videojournalist og biltester.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS