april 23, 2023

Test: Mercedes-Benz GLC er tysk evolution, når det er bedst

Hybridteknikken i den nye Mercedes-Benz GLC 300 de står nærmest uden sidestykke – men du får lov at betale for det! Vi tester den nye GLC.

Tekst & foto: Simon Hallenslev

Med ærlighed kommer man længst, og jeg starter min test med at tage fejl. Jeg tror nemlig først, at der er tale om et facelift, da jeg henter Mercedes-Benz GLC 300 de i nordsjællandske Hørsholm. I virkeligheden er der tale om en helt ny bil.

Det er en fejl af dimensioner, da GLC er den vigtigste model for Mercedes. Ingen anden Mercedes-Benz sælger så godt som GLC på verdensplan.

Hvordan kan en spritny GLC gå min næse forbi, og hvordan klarer den sig, når den stævner ud fra hjemmebanen i Nordsjælland og ud på landevejene? Det har jeg æren af at afdække, når jeg kører Mercedes-Benz GLC 300 de, lige her.

Undskyldninger

Skal jeg undskylde min fejl, bliver det først og fremmest med tal. For mens GLC ganske rigtigt er mærkets bedst sælgende på verdensplan med over 330.000 eksemplarer langet over disken i både 2021 og 2022, var den kun henholdsvist den femte og sjette bedst sælgende Mercedes i Danmark.

Sagt med andre ord har GLC ikke været en topsællert på vores kanter. Mercedes-Benz Danmark valgte tilmed at hive plug-in hybridversionen GLC 300e helt ud af modelprogrammet, fordi den sneg sig over de gyldne 50 gram CO2 pr. kilometer, der sikrer afgiftsrabat. 

LÆS OGSÅ | Duel: Mazda CX-60 vs. Volvo XC60 – stor forskel i klasse og pengekasse

Min dårlige undskyldning for hvorfor, at GLC er gået under min radar, er altså modellens kun moderate popularitet herhjemme kontra det store verdensmarked. Tag dertil, at den helt nye Mercedes-Benz GLC til forveksling ligner den gamle, og så har du en samling af undskyldninger fra min side.

Den nye GLC har et sæt nye forlygter, der er smallere, og som er bedre integreret med den nye kølergrill, der er vokset og monteret med et større Mercedes-logo. Også bagenden har fået smallere lygter, der forenes af et plastikstykke tværs over bagklappen. Det er dét, der er nyt på 2023-versionen.

Tiltrængt med stort T

Det er først i kabinen, der går en prås op for mig, da jeg henter bilen. Her bliver enhver med øjne klar over, at der er tale om en helt ny GLC, og det er godt. Det var nemlig netop i kabinen, at alderen på den forgangne Mercedes-Benz GLC viste sig med tydelighed.

Fuldstændig som den Mercedes-Benz C-Klasse, GLC er baseret på, har kabinen wow-faktor. Det ser instinktivt eksklusivt ud, hvor den 11,9” store infotainmentskærm løber med en del af opmærksomheden. Skærmen er krystalklar, trykfølsomheden i top og MBUX-systemet blandt klassens bedste.

Den digitale instrumentering bag rattet følger samme fornemme takter, hvilket får den nye GLC til at fremstå moderne – i kontrast til forgængeren. 

LÆS OGSÅ | Test: Friskt facelift holder BMW X3 skarp

Kratter man lidt i overfladen på den førnævnte eksklusivitet, falder facaden lidt fra hinanden. For selvom der både er læderbeklædte overflader og kolde aluminiumsdetaljer, er der samtidigt meget plastik, der føles hårdt og billigt. 

Tag bare det ‘imiterede kulfiber’, der fylder hele instrumentbordet såvel som midterkonsollen. Det er plastik, og det er blottet for tyngde og kvalitetsfølelse. 

Samme tvivlsomme oplevelse kan knapperne på rattet give. Ikke alene er der for mange af dem til, at det er overskueligt – de er også udført i plast med touchfunktion, der er bøvlet at bruge.

God plads

Nok ligner den nye Mercedes-Benz GLC sin forgænger, men den er både længere og med større akselafstand. Det giver en rummelig kabine, hvor man på den forreste række har al den plads, man skal bruge, når man sidder veltilpas i de fede forsæder.

Rummeligheden rykker med på bagsædet, hvor der er rigelig med både ben- og hovedplads til selv de langlemmede. Bagsæderne giver desuden en naturlig siddeposition, hvor man kan sidde komfortabelt selv på langfart.

Vælger man en plug-in hybridvariant, vinker man farvel til hele 150 liter kapacitet i bagagerummet. En almindelig benzin- eller dieselvariant pakker nemlig flotte 620 liter i bagagerummet, mens PHEV’erne er begrænset til 470 liter.

Tysk hybrid i særklasse

Puklen i bagagerummet er det eneste negative, der er at sige om hybridsystemet, som testbilen Mercedes-Benz GLC 300 de kører med. Faktisk er det ikke så underligt, at systemet kaster en pukkel af sig, da batteriet har en kapacitet på 31,2 kWh. Det er større end batteriet i den første Renault Zoe.

Rækkevidden er også tæt på den, som den første Zoe præsterede. GLC 300

de er opgivet til at kunne køre op til 120 km på ren strøm, og det er altså samtidigt med, at den slæber rundt på en dieselmotor, lædersæder og moderne teknologi, hvilket Zoe selvsagt ikke gjorde.

LÆS OGSÅ | Test: Audi Q5 som plug-in hybrid giver mest mening

De 128 km i elektrisk rækkevidde, som Mercedes-Benz lover, er ikke ved siden af, hvis man kører pænt. Den elektriske motor på 136 hk kan tilmed tage bilen op til 140 km/t, før den tapper ud. Derudover kan GLC som PHEV oplades med 11 kW hjemme samt med 55 kW DC for 8.475 kr. ekstra, og pludselig har man en dieselbil, der opfører sig som en elbil.

Hvad skal man så bruge dieselmotoren til? Til at trække dig og det store batteri, når I skal på langfart, selvfølgelig! Her trives en dieselhakker langt bedre med at trække tunge ting end benzin gør, hvorfor man ikke spises af med en benzinøkonomi på 10 km/l, når batteriet er tomt. Regn hellere med 16 km/l.

Hvordan kører den så?

Kort sagt kører Mercedes-Benz GLC 300 de solidt, stabilt og forventeligt. Triller man lydløst rundt i byen, er det på en velsammensat undervogn, der håndterer brolagte gader, brønddæksler og kampvægten på over 2,3 tons med bravour. 

Styretøjet er let, hvilket bidrager til en forholdsvist smidig omgang med storbyens snævre sving. Ordet smidig kan også bruges om hybridsystemet, der veksler sømløst mellem strøm- og dieseldrift, hvis batteriet er kørt fladt.

LÆS OGSÅ | Duel: Skandinaviske Volvo XC60 plug-in udfordrer tyske AUdi Q5 plug-in

På motorvejen fortsætter følelsen af en velsammensat undervogn, hvor man forskånes for nervøs stepdanseri. En diskret dieselbrummen er det eneste lyd, man rigtigt hører i kabinen, hvilket er ret passende, da GLC kører som et raffineret dieseltog på skinner.

Vægten, der også er et dieseltog værdigt, bliver til gengæld tydelig, når man kaster en kringlet landevej i hovedet på GLC. Selvom der er greb nok, forsvinder følelsen af agilitet og smidighed, når man kører friskt. Mercedes-Benz GLC er med andre ord bedst som cruiser.

Tysk evolution er ikke gratis

Mercedes-Benz har givetvis kigget på GLC udefra, tænkt ‘es wirkt!’ og fokuseret kræfterne et andet sted. De har skruet gevaldigt op for både charme og teknologi i kabinen, og spændt en Renault Zoe på ryggen af en dieselbil for et ret sublimt hybridsystem. Det er diskret og tysk, når det er bedst.

Tyskerne er dog ikke tilbageholdende, når det handler om at tage penge for arbejdet. Den tyske evolution i anden generation Mercedes-Benz GLC er ikke gratis, og sammenligner man med konkurrenterne, ligger den i den høje ende.

LÆS OGSÅ | Test: Bedre batterier får Volvo XC60 T6 Recharge til at brillere

Mercedes-Benz GLC 300e starter i 777.635 kr. med en samlet systemydelse på 333 hk. Til sammenligning kan man gafle en Audi Q5 50 TFSIe med 299 hk til 589.990 kr., en BMW X3 xDrive30e med 292 hk for 681.846 kr. og en Volvo XC60 T6 Recharge med 340 hk til 629.004 kr.

I denne sammenligning skal man dog huske, at GLC er den eneste, der komfortabelt kan passere 100 km på strøm. Den tætteste er XC60, der sniger sig op omkring 70 km på en god dag, og det er værd at tage med.

Den dieseldrevne plug-in hybrid som testbilen starter i 814.898 kr., hvilket også er i den dyre ende. Her kan man dog argumentere for, at den står uden reelle konkurrenter, da Mercedes-Benz er de eneste, der har set lyset med kombinationen af diesel og strøm.

Røde ører

Med en merpris på næsten 190.000 kr. sammenlignet med den billigste konkurrent, kan den nye Mercedes-Benz GLC virke dyr ved første øjekast. For mig er det dog kun indtil man oplever det overlegne hybridsystem samt generelle raffinement i køreoplevelsen.

Efter en uge bag rattet af Mercedes-Benz GLC 300de har jeg røde ører. For hvordan pokker kan en så fin bil gå min næse forbi? Nok er den dyrere end konkurrenterne, og kabinen er ikke helt så dekadent som dem i XC60 og X3. Alligevel er helhedsindtrykket og den tyske evolution skarp nok til, at den nye GLC holder sig til i toppen.


Mercedes-Benz GLC 300 de 4Matic

Motor: R4 diesel, 1.993 cm + el
Ydelse: 197 hk + 136 hk
0-100 km/t: 6,4 sekunder
Tophastighed: 217 km/t
Forbrug: 250 km/l
CO2-udledning: 10 gram/km
Elektrisk rækkevidde: 120 kilometer
Mål (L/B/H): 471/207/164 cm
Køreklar vægt: 2.340 kilo
Trækvægt: 2.000 kilo
Bagagerumsvolumen: 470-1.530 liter

Pris: 814.898 kr. (GLC fås fra 777.635 kr.)
Privatleasing (engangsydelse/mnd. ydelse): 50.000 kr./9.795 kr.
Beskatningsgrundlag, firmabil: 692.609 kr. (GLC fås fra 672.481 kr.)


Find brugte Mercedes-Benz GLC 300 de til salg på Bilbasen:

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS