juli 17, 2015

Test Toyota Yaris Hybrid

Dette er første del af en serie om biler, der sparer på energien. I serien tester vi fire biler, der på hver sin måde sparer på energien til glæde for miljø og pengepung. De fire metoder er hybriddrift, downsizing, dieseloptimering og eldrift. Her er første bil: Toyota Yaris Hybrid.

Øjnene er lukkede. Pulsen er 65. Langsomt glider øjenlågene op. Fokus indstilles og en Toyota Yaris Hybrid prenter sig ind på nethinden. Pulsen er stadig 65.

Ophidsende er den ikke – den lille Yaris hybrid. Eller det vil sige, det er er den for nogle.

– Er det ikke bare en fis i en hornlygte med det hybrid-hejs? Det er langt dårligere for miljøet, at den skal samles af dele fra hele verden og så er der batterier i. Jeg skal ikke have en. Jeg beholder min dieselbil!

Kan du høre det for dig?

Godt så lad mig lige afmontere ledningerne fra den bombe og fortælle en ting. Alle biler samles af dele fra hele verden. Væk med den bombe. Yaris Hybrid er ikke en miljøbombe – tværtimod. Den har et ekstremt lavt udslip af NOx i forhold til dieselbiler, den er nok den reneste bil med forbrændingsmotor, som ikke er en plug-in hybrid – du kan nemlig ikke lade batterierne op i en stikkontakt, der skal altid kn benzin på.

Lad os også bare glemme for en stund at det her er en hybrid-bil. Glem de blå detaljer og omdrejningstælleren der er erstattet af en energimåler. Toyota Yaris er ikke noget orakel. Det er ikke en fremtidsvision. Det er en bil i b-segmentet. En bil der kan opsamle en del af bremseenergien i batterierne og dermed kan bruge den energi, du normalt bare brænder af i bremserne. Samtidig er den markedets mest effektive benzinbil og kan køre op til 30,3 km/l – hvis du kører pænt og ikke for hurtigt.

Det kræver ingen forudsætninger at køre Yaris Hybrid. Sæt dig ind. Spænd selen. Stil spejlene. Sæt i D og kør. Det kan ikke være nemmere og der er ingen fikumdik selvom det er en hybrid.

Pulsen er 65. Du træder speederen ned. Omdrejningstælleren rammer 6.000 o/min. Bilen accelererer. Pulsen er 65.

Gearkassen i en Yaris Hybrid er altid automatisk – det er altid den berygtede CVT alias Continuous Variable Transmission alias milliongear alias scootergear alias DAF-gear. CVT er ikke berygtet fordi det ikke virker – det er verdens mest effektive gearsystem, der kan variere gearingen uendeligt, så motoren kan arbejde med optimale omdrejninger. Det er berygtet, fordi det fjerne enhver form for følelse af acceleration med mindre du stamper pedalen helt i tæppet. På en Yaris Hybrid er CVT-systemet ikke mekanisk, men styres af hybridsystemet og elmotorerne. Det er faktisk genialt – en almindelig automatgearkasse er nemlig dyr at reparere – så ved at fjerne den har Toyota elimineret en risiko for en dyr reparation.

Og træder du speederen i bund, så ryger omdrejningstallet op på det maksimale – fordi det er der en motor yder mest og du får den fremdrift, du har bedt om. Det føles bare ikke særligt vildt – heller ikke i en Yaris Hybrid, der kun har 100 hk plus lidt hjælp fra batterierne. Når du slipper speederen lades batterierne op og når du træder på speederen igen, så bruges energien igen.

Toyota Yaris Hybrid er en veludstyret sag, og Hybrid-teknologien har egentlig ikke nogen bagside. Prius, der er den bedst sælgende hybridbil er kåret som den mest pålidelige bil flere gange, så vær ikke nervøs for teknologien. Batterierne holder længe og der er garanti på dem i 10 år.

 

Øjnene er lukkede. Pulsen er 65. Langsomt glider hånden over det noprede savsmuldstapet. Pulsen er 75.

 

Søg Yaris Hybrid til salg på BilBasen

 

Positivt

Afslappende kørsel med automatgear

Solid teknik

Billig i drift

 

Negativt

Bliver lidt støjende på motorvejen

Dyrere end konkurrerende dieselbil

Føles langsommere end den er

 

Konklusion

Toyota Yaris Hybrid er glimrende i byen og ved køkørsel. Hvis du kører meget motorvej er en dieselbil mere oplagt. Teknisk set lyder en hybrid kompliceret, men der er færre dele på en Toyota Yaris Hybrid, der er i risiko for at gå i stykker end på tilsvarende biler uden hybridteknik.

 

Specifikationer

Nypris:   199.995 kr.

HK/Nm:   100 hk / 169 Nm

0 – 100 km/t:   12,0 sek

Tophastighed:   165 km/t

Km/l:   30,3 km/l

Årlig ejerafgift: 620 kr.

 

 

 

Af Ebbe Sommerlund

 

Toyota Yaris-8148 Toyota Yaris-8149 Toyota Yaris-8151 Toyota Yaris-8154

 

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS