Nu er der færre end 10 elbiler til hver ladestander i Danmark
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Af: Esben Skrumsager / d. 18. oktober 2017
Med mere end tre børn i familien er livet forbi for enhver familiefar med hang til interessante biler. Indtil afkommet er flyttet hjemmefra, må transporten foregå i en kastrerende minibus med et gråt interiør og en symaskine som motor. Hvil i fred, farmand…
…med mindre du har fået øjnene op for nogle af de interessante biler, der faktisk gør det muligt at få hele familien med på tur, uden at du behøver at efterlade din værdighed derhjemme.
Skoda Kodiaq har allerede fået masser af opmærksomhed, og Peugeot har med 5008 også skabt en yderst interessant familiecontainer, der hverken ser ud eller kører som en container. Men nu melder Volkswagen sig altså ind i kampen med en forvokset udgave af den populære Tiguan, som har fået navnet Tiguan Allspace.
For en gangs skyld er der noget særligt ved de danske modeller, og det er, at de selv i den billigste variant altid har syv sæder. Tiguan Allspace produceres godt nok også med fem sæder, men her har den danske importør besluttet, at hvis man kun vil have fem sæder, så må man snuppe den almindelige Tiguan, og dermed vil enhver Allspace på de danske landeveje altså være med syv sæder.
Merprisen i forhold til den almindelige Tiguan er ca. 50.000, men så får du altså også 21,5 cm og to sæder ekstra med i pakken. Skal du kun lejlighedsvist bruge de bagerste sæder, kan de med et enkelt tryk foldes helt ned i gulvet, så bagagerummet vokser fra 230 til 700 liter.
Selvom motorprogrammet går op til 240 hk, og du derfor sagtens kan få fingrene i et eksemplar, der kan få børnene til at skrige på bagsædet, når du lægger speederen vandret, så må du ikke forvente, at køreegenskaberne så generelt er i den dynamiske ende af skalaen.
VW Tiguan Allspace er fremragende til at køre ligeud. I sving er det dog tydeligt at mærke, at tyngdepunktet ikke ligefrem er som en gokart. Foto: Esben Skrumsager
Det er en stor, høj og tung bil, så det er naturligvis præmissen, når køreegenskaberne skal bedømmes, og med det in mente må jeg sige, at det trods et højt tyngdepunkt er en meget velkørende bil – på samme måde som den almindelige Tiguan, som den teknisk er fuldstændig identisk med.
Med muligheden for at vælge mellem forskellige køreprogrammer kan undervogn, styretøj og gearing justeres relativt meget. På de snoede bjergveje er alt andet end den sportslige indstilling til at blive køresyg af, og selv på motorvejen foretrækker jeg den mest faste indstilling, fordi den som den eneste giver en snert af respons fra styretøjet. Men jeg kan sagtens forestille mig, at nogle af de blødere muligheder kunne være interessante på en grusvej eller et slidt stykke asfalt af den heftige slags, som man trods alt finder i enhver dansk by på alle andre tidspunkter end op til et kommunalvalg.
Bilen er rummelig og praktisk. Bortset fra den – som forventet – begrænsede plads på tredje sæderække kan jeg ikke sætte en finger på noget negativt i forhold til bilens egenskaber som familiebil. Muligheden for at forskyde og indstille den midterste sæderække øger anvendeligheden markant, og prissætningen fra 389.995 kr. (til sammenligning koster Skoda Kodiaq fra 406.200 kr.) betyder, at den er inden for rækkevidde hos mange danske familier.
Der er syv sæder i bilen, og det er fedt, men det betyder ikke, at træerne vokser ind i himlen. For du kommer til at skylde en omgang, hvis du inviterer seks af dine venner på tur og selvsikkert lader dem vide, at du har en bil med masser af plads til jer alle. Det har du ikke.
Bagerste sæderække er kun beregnet til små børn. De må dog heller ikke være så små, at de skal bruge et stort monstrum af en barnestol til at sidde i, for så er det ikke kun højden, der er en hindring.
BMW 2-serie Gran Tourer ligger designmæssigt langt fra alle andre BMW-modeller, og det har måske været en del af forklaringen bag det relativt begrænsede salg, men den store tysker er både særdeles velkørende og rummelig som bare pokker.
Her kan du se alle BMW 2-serie Gran Tourer med syv sæder til salg på Bilbasen.
Den nye Peugeot 5008 er efter min mening en overset perle i en verden af kedelige familiebiler. Den er både ind- og udvendigt interessant designet, og så er den overraskende billig. Selvom Tiguan Allspace lanceres med en skarp pris under 400.000 kroner, så begynder priserne på den nye Peugeot 5008 helt nede ved 279.990 kroner. Her kan de færreste konkurrenter følge med. Til gengæld kræves der ikke den store friværdi, før hele familien kan stoppes ind i en spritny bil.
Her kan du se alle nye Peugeot 5008 med syv sæder til salg på Bilbasen.
Renault Grand Scenic med syv sæder er et bud, hvis bilen bare skal være praktisk og relativt økonomisk, men så er der heller ikke meget andet at sige om den. Selv i den seneste udgave er der ikke meget respekt at hente på parkeringspladsen foran vuggestuen, børnehaven, skolen, eller gymnasiet – eller hvor du nu skal læsse alle ungerne af.
Her kan du se alle Renault Grand Scenic med syv sæder til salg på Bilbasen.
Udviklingen går fortsat i en positiv retning for danske elbilejere. Ny statistik viser nemlig, at antallet af offentlige ladestandere vokser hurtigere end antallet af elbiler.
Det kører generelt ikke særlig godt for kinesiske bilmærker i Danmark. 2024 var et fint år for nogle få kinesiske mærker, men starten på 2025 ser ikke godt ud.
Du behøver ikke en fed bonus og et hjørnekontor for at køre direktørbil. Vi finder 3 elegante slæder, der engang var forbeholdt erhvervseliten, men som nu kan blive dine for en slik.
Knaldtilbud og importerede biler fra Europa har gjort elbilerne billigere at købe. Nu viser tal fra 2024, at elbilerne også er blevet billigere at eje målt på totalomkostninger.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2025 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.