Kategorier
Nyheder Test og anmeldelser

Test:Volkswagen XL1

Intet andet køretøj skaber mere opmærksomhed en XL1, og det er den sjoveste egenskab ved verdens mest nøjsomme bil 
Det er nærmest umuligt, at komme til at tage billeder af en XL1. Folk stimler sammen om den som teenagepiger om Justin Bieber.  

Hvad er det for en? Sådan en har jeg altid set før. Er det en elbil? Nå, det er en hybrid. Kan du ikke lige åbne dørene, så jeg kan tage et billede.

Jo, med en XL1 er man aldrig ensom.

Visionen om XL1 er skabt hos bestyrelsesformand i Volkswagen, Prof. Dr.Ferdinand Piëch, der også stod bag 3-liter-bilerne Audi A2 og VW Lupo 3L, der blev lanceret i 1999. XL1 tager visionen skridtet videre – både i teknik, i design og på pris.

Bilen er pt verdens mest effektive bil og det skyldes primært tre ting:

1. Lav vægt

2. Lav vindmodstand

3. Lav rulle modstand

At køre en XL1 er en pudsig oplevelse. Først skal du ind i kabinen og det foregår gennem mågevingedøre. De åbner let. Så skal du krænge kroppen ned og ind over den brede karm. Det er ikke nemt, men dog lettere end i en Tesla Roadster, når taget er på. Sædet er en støbt kulfiberskal og kan ikke justeres, så personer over 185 cm sidder enten med hovedet i loftet eller må svaje i ryggen. I øvrigt kan bilen kun laste 175 kg inklusiv baggage.

Når bilen sætter i gang kommer man til at tænke på en ellert. Folk peger også fingre af en XL1.

Selv på eldrift er der en del støj fra drivlinjen – kulfiber har mange gode egenskaber men lyddæmpning er ikke en af dem.

Når du så enten laver et kickdown eller bare slår bilen ud af EV Mode, så kan den 800 ccm store to-cylindrede dieselmotor finde på at starte, og den har en højst besynderlig lyd. Det er nærmest en klapren – faktisk fuldstændig som dengang man satte papskiver på cyklen for at få den til at lyde som en motorcykel. Eller hvis man kunne forestille sig Rune Klan, der blander kort før et tryllenummer – virkeligt hurtigt.

Accelerationen er tilstrækkelig – sætter du gearstangen i Sport, så føles den kvik – 0-100 km/t nås på 12,7 sekunder. Både elmotor og dieselmotor er forbundet til en automatisk syvtrins dobbeltkoblinggearkasse, og ikke alle skift foregår lige elegant. Det er også lidt spøjst at der bliver skiftet gear, når man kører ren eldrift.

Som elbil kan XL1 tilbagelægge en kilometer og bruge under 0,1 kWh. Når man tænker på bilens vægt og den aerodynamiske facon, så lyder det ikke voldsomt imponerende – det er ca. 20 pct. bedre end e-up. Men NEDC foregår primært ved lave hastigheder, og det vindslikkede karrosseri brillerer først og fremmest, når hastigheden stiger. Den cruiser ubesværet ved høje hastigheder, men det kræver lidt tilvænning at kigge ind i hjulene på de lastbiler man passerer og at bruge sidespejlene, der i virkeligheden er LCD-skærme forbundet til kameraer på siden.

I hybridmode kørte vi motorvej ved 110 km i timen og forbrugsmåleren sagde at vi kørte mellem 40 og 50 km/l. Selv om det er ikke ren eldrift, så er det CO2-fortrængning.

Køreegenskaberne er et kapitel for sig. Her er ingen servohjælp og de smalle dæk yder heller ikke noget positivt til morskaben. XL1 vil helst køre ligeud, og den skrubber over forhjulene, hvis man kører for hurtigt ind i et sving. Det mest underholdende er faktisk hvor godt bilen ruller. Ved den mindste hældning nedad triller bilen helt uden hjælp.

XL1 går på mange kompromiser for at opnå 100 km/l, men den skal naturligvis ses som en rullende konceptbil for at se, hvad der er muligt. I Danmark ville den blive slagtet af afgiftsystemet. Basisprisen er 750.000 kr. i Tyskland og på trods af en stor rabat på afgiften skal du stadig lægge mere end 1.500.000 kr. i registreringsafgift.

Og selv hvis du har lyst til købe en XL1, for 2.300.000 kr., så kan du ikke – alle bilerne er udsolgt.
Volkswagen XL1

Specifikationer:

El-Motor: AC-synkronmotor (permanent magnet)

Dieselmotor: 0,8 TDI

Gear: Syv-trins automatgearkasse (dobbeltkobling)

Maks. Effekt: Benzinmotor 35kW. Elmotor: 20 kW – Samlet: 51 kw (70 hk)

Maks. moment: Kombineret: 140 Nm.

Batteri: li-ion, 5,5 kWh, 352 volt, 96 celler, 120 kg

0-100 km/t.: 12,7 sek.

Tophastighed: 160 km/t. Elektronisk begrænset

Mål (L/B/H): 389/167/115 cm

Vægt: 795 kg

Rækkevidde: op til 50 km på el (NEDC). Over 500 km kombineret.

Bagagerum: 120 liter

Tilslutning af lader: Type 2 i bagskærmen

Lade-effekt: AC: maks. 3,6 kW.

Garanti: 2 år på bilen. 8 år/160.000 km på batteriet.

Pris: ca. 2.300.000 kr.

Tekst og foto: Ebbe Sommerlund

              

Af Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.