InspirationUgens fund

Ugens fund: Charmerende bjergged med mod på mudder

Af i Inspiration, Ugens fund
Suzuki Jimny er bygget til at fortsætte, hvor andre stopper. Siden første generation fra 70’erne har Jimny forceret ufremkommeligt terræn, som store luksus Range Rovere kun kan drømme om. Nu kan du få fingrene i et særdeles flot eksemplar!

Af: Jacob Dalby / d. 30. marts 2019

Det er de færreste bilmodeller, der kan prale af at have over 50 års historie med sig. Men det kan Jimny. Den lille bitte firehjulstrækker kom første gang i produktion i slut 60’erne med en køreklar vægt på 590 kg, 25 hk og en topfart på 75 km/t. I år er fjerde generation netop blevet introduceret. Heldigvis med samme grad af charme og hårdførhed, som første generation.

Ugen fund er faktisk den eneste Suzuki Jimny til salg på bilbasen.dk. Denne lille, røde offroader er fra 1998; Den første årgang af tredje generation. Ligesom sine forgængere er den komplet uimodståelig.

Den meget kasseformerede indpakning ligner en krydsning mellem en gammel Land Rover Defender og Mercedes G-Klasse – bare meget mindre. Med sine 1,6 meter i bredden og knap 3,7 meter i længden oser den alligevel af selvtillid. Denne version har endda kænguru-gitter for lidt ekstra hårdførhed.

Ualmindelig overbevisende

Glem al form for sammenligning med nutidens crossovers, der kryber i skjul ved synet af en vandpyt. Jimny er en ægte offroader med både firehjulstræk og lavgear til når terrænet bliver ekstra udfordrende. Med den lille ekstra-gearstang kan du skifte til firehjulstræk med op til 100 km/t. Kombineret med den lave vægt på 1.000 kg og korte udhæng for og bag, så at stejle skråninger kan forceres uden at ædelægge kofangerne, er Jimny mere offroader end du nogensinde får brug for.

Dertil er Jimny bygget på en såkaldt stige-platform, der er med til at sikre stabilitet. Selvom to af hjulene hænger frit i luften er der altid sikret fremdrift på de resterende.

Perfekt i byen – også

Eksemplaret her ser dog ikke ud til at have kørt meget offroad. Det forstår man fint for Jimny er også en leg at køre i byen. Den lille indpakning gør den nem at overskue og parkere. Samtidig sidder du højt, så at du kan se henover resten af trafikanterne i deres små, ligegyldige crossovers.

Du skal dog være opmærksom, hvis du skal have andet med end dig selv. Der er nemlig kun plads til fire personer i Jimny – og det er uden bagage. Med bagsæderne slået op er der ingen, som i meget lidt, plads til bagage. Du må altså vælge om du vil have oppakning eller passagerer med på din tur i skoven.

Jimny er cult

Der er ikke noget at sige til, at Jimny høster smil hvor end den befinder sig. Den er simpelthen ikke til at stå for. Den lille kasse-indpakning med formidable egenskaber uden for den sorte asfalt har gjort den til en darling blandt off road-entusiaster og folk, der har forstand på den slags. Vi ville gå efter det eneste eksemplar, der er til salg lige nu. Du kan se den her.

Spørg redaktionen

Vores dygtige journalister vil nødig kaldes eksperter, for på mange måder er de jo bare en håndfuld bilglade tosser som så mange andre. Men utallige års erfaringer med test af biler har trods alt kastet lidt viden af sig, og den deler de meget gerne ud af.

Har du et spørgsmål til redaktionen, kan du sende det ind, ved at trykke herunder. Så vil de efter bedste even forsøge at give et svar, du kan bruge til noget.

Stil dit spørgsmål til redaktionen