februar 10, 2016

Ugens fund: Volvo med DeLorean-motor

Ja, denne Volvo 264 DL er brun og kantet – og derfor elsker vi den. Tilmed har den motoren fra en DeLorean, eller rettere: De deler den grundlæggende motorkonstruktion kaldet PRV. (Peugeot, Renault, Volvo). Motoren var udviklet i samarbejde mellem de tre producenter til biler solgt mellem 1974 og 1998.

>> Fremtidsbilen DeLorean produceres igen <<

264 var i nogle år kongemodellen af de ’små’ Volvoer i 200-serien. Den blev lanceret i 1974 sammen med 242. Ja, faktisk var der i starten en del varianter 242, 244, 245 og 264. 245 var herregårdsvognen eller stationcar-varianten på dansk. Faktisk er nummerbetegnelsen ret simpel. Første tal er modelserien. Andet tal er antallet af cylindre og det tredje tal er antallet af døre.

Den rullende blæser

For de fleste forbindes lyden af en Volvo af den gamle skole ikke med lyden af selve motoren, men af ventilatoren, der var særdeles larmende og næsten overdøvede motorstøjen udefra. Den klassiske 2,3-liters motor var allestedsnærværende i de svenske skærgårdstraktorer, men også en 2,0 fandtes. B20 og B23 var motorkoderne og de er hvad man kalder for en rödmotor, fordi motorblokken var rød.

De firecylindrede med eller oftest uden turbo er de mest almindelige. PRV bliver generelt ikke opfattet som nogen god motor, og den giver stort set ingen fordele i præstationer og slet ikke i brændstoføkonomi – og det er ikke fordi en B23 turbo ikke tørstig.

Som veteranbil er den slags mindre væsentligt. V6 lyder jo bare mere interessant end rækkefire, og det her er længe før de femcylindrede fra Volvo. Det må gerne være lidt eksotisk, og så er det jo cool nok at kunne sige, at motoren også ligger i en DeLorean, i en Alpine Turbo, i en Peugeot 504 og i en Renault Safrane Bi-turbo.

 

 

Hvis du også er vild i det kantede design, så er der nogle gange føde til en forelskelse på BilBasen:

Søg Volvo 240

Søg Volvo 262

Søg gamle Volvo

 

Relaterede artikler:

Test: Volvo XC 90

DeLorean i produktion igen

wallpapers_volvo_260-series_1980_1 264 MOtor 264 Interiør

 

 

Del artikel:

Andre fandt dette interresant

Redaktionen anbefaler

Mød redaktionen

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.
Bilbasen er Danmarks største markedsplads for køb og salg af såvel nye som brugte biler, autocampere, varevogne og busser.

Bilbasen er desuden et redaktionelt univers, som gennem artikler, gallerier og videoer leverer en kombination af guides, tests og nyheder inden for bilernes verden. Så kort sagt får du her både en markedsplads og et medie, som klæder dig på til at købe, eje, lease eller sælge en bil.
© 2023 Bilbasen Blog Schibsted Denmark ApS