ForbrugerstofNyheder

Her er endnu en grund til, du ikke bør købe SUV

Af i Forbrugerstof, Nyheder
Der er flere grunde til, at du bør undgå de højbenede SUVer: De er mindre benzinøkonomiske, og deres høje tyngdepunkt gør køreegenskaberne dårligere end almindelige personbiler. Nu viser amerikansk undersøgelse, at de også er farligere.

Af: Simon Hallenslev / d. 24. juni 2020

Den massive trend, der de senere år er opstået omkring SUV’er og crossovers, er både elsket og hadet. De højbenede biler er særligt udskældt på grund af deres højde og drøjde, der forringer både benzinøkonomi og køreegenskaber, mens vindstøj i kabinen ofte bliver højere.

Bag rattet er det dog netop højden og drøjden, der tiltaler bilister i Danmark såvel hele verden. En høj køreposition giver følelsen af overblik og sikkerhed. På papiret er en høj bil dog hverken mere eller mindre sikker i en crashtest end de lavere biler.

Nu viser en amerikansk undersøgelse til gengæld, at sikkerheden udenfor kabinen i SUV’er er ringere end almindelige personbiler. Fodgængere har med andre ord større risiko for at komme alvorligt til skade, eller blive slået ihjel, hvis de bliver påkørt af en SUV.

46 procent højere dødelighed

Undersøgelsen er foretaget af ’The Insurance Institute for Highway Safety’ også kaldet IIHS: En uafhængig nonprofit organisation, der på videnskabeligt og uddannelsesmæssigt grundlag arbejder med nedbringelse af dødsfald og alvorlige skader i trafikuheld.

Selvom anvendelsesområdet for undersøgelsen, der specifikt analyserer trafikuheld med fodgængere involveret, er indsnævret til et ganske begrænset geografisk område i USA, korrelerer resultaterne med tidligere amerikanske undersøgelser.

LÆS OGSÅ | Klumme: Køb ikke en SUV

I trafikuheld, hvor fodgængere bliver påkørt, forårsager SUV’er alvorligere skader og flere dødsfald end lavere personbiler, når hastigheden overstiger 30 km/t. Med hastigheder mellem 32 og 62 km/t resulterede 30 procent af påkørslerne i dødsfald, når en SUV var involveret. Til sammenligning resulterede 23 procent af påkørslerne med almindelige personbiler i dødsfald.

Værre ser det ud, når hastigheden overstiger 64 km/t. Her resulterede 100 procent af SUV-påkørslerne i dødsfald. Omvendt var det ‘kun’ 54 procent af fodgængerpåkørslerne med almindelige personbiler involveret, der resulterede i dødsfald ved denne hastighed.

Bentley Bentayga

Rød tråd i tallene

Fordi undersøgelsens geografiske område er begrænset, har IIHS kigget på tidligere og bredere undersøgelser, for at rygdække resultaterne. Her nævnes eksempelvis sammenhængen mellem en voldsom stigning i fodgængerdødsfald fra 2009 til 2018 i USA, hvor andelen af høje SUV’er i samme periode er steget.

Ældre amerikanske undersøgelser viser, i tråd med denne undersøgelse, at høje biler i fodgængerpåkørsler, herunder SUV’er, høje pick-up trucks og varevogne, har to til tre gange større sandsynlighed for at slå fodgængeren ihjel ved påkørsel end almindelige personbiler.

En anden type skader

Det betydeligt højere frontparti på SUV’erne, resulterer desuden ofte i anderledes og mere alvorlige skader, når fodgængere bliver torpederet. Det viser en bred, national undersøgelse, som IIHS inkluderer i sine resultater.

Når fodgængere påkøres af SUV’er, er der større sandsynlighed for, at fodgængeren kastes fremover og her pådrager sig yderligere skader i faldet. På lavere personbiler vil fodgængeren ofte rulle henover kølerhjelmen. Der er også dobbelt så stor risiko for, at fodgængeren pådrager sig alvorlige skader på lår og hofte, når de påkøres af en SUV, sammenlignet med almindelig personbilpåkørsel – dette alene på grund af SUV’ernes høje front.

SE OGSÅ | Video: De syv grimmeste SUV/crossovers — og den mest cool

Organisationen IIHS forventer at rulle en større undersøgelse ud, og analysere fodgængerpåkørsler fra trafikuheld i hele landet, frem for et begrænset geografisk område.

Noget tyder på, at bilproducenterne er opmærksomme på problematikken. Mærker som Volvo, Land Rover og Subaru har nemlig de senere år indført fodgængerairbags, der skal begrænse omfanget af personskader, når fodgængere rammer kølerhjelmen.

Afslutningsvist må vi huske på, at bilerne for amerikanerne ikke kan blive store nok, hvorfor de har modeller, der er større end vores. Men problemet er ikke ubekendt i Europa. Sidste år udbrød der demonstrationer mod SUV’er i Berlin i kølvandet på et uheld, der slog fire fodgængere ihjel.

Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.