En bil uden udstyr er som en krabbe uden klør. Heldigvis er udstyr billigt, når bilen er brugt – om det samme gælder krabbeklør, ved vi ikke, men det er jo også en anden historie.
I de senere år er niveauet for udstyr i bilerne steget, og det er ikke nemt at finde biler uden aircondition eller elruder på brugtmarkedet.
Hos brugtbilforhandlere mærker man tydeligt, at kunderne vil have mere:
– Vores kunder forventer at finde fartpilot og aircondition. Biler med lidt mere udstyr er nemmere at sælge. Hvis der ikke er fartpilot, så bliver det som regel eftermonteret. Vi mærker også stor efterspørgsel på automatgear og navigation, fortæller Kris Nissen, der er salgschef hos ALD Carmarket i Fredericia.
Spørger man Jan Lang, der er markedsanalytiker på BilBasen om udstyr på biler, så er der tre ting, som altid kan betale sig at have med i pakken af udstyr, uanset om du køber ny eller brugt bil.
– Aircondition, fartpilot og Bluetooth. De ting vil gøre din bil lettere at sælge igen. Det samme gør sig gældende for træk.
Mens du på en ny bil altid betaler for hvert kryds på listen over ekstraudstyr, så er regnestykket ikke så indlysende på brugtmarkedet. Her betaler det sig at se nærmere på listen over udstyr, når du sammenligner to forskellige biler. Herunder finder du lidt at gå efter:
Det vigtige udstyr:
Aircondition/klimaanlæg
Aircondition er et must. Klimaanlæg med flere zoner er et stort plus, men er ikke altid ret meget dyrere, når bilen er brugt.
Automatgear
Efterspørgslen er større end tidligere, og en automatgearsbil er ikke meget dyrere på en brugt bil, men eventuelle reparationer koster dyrt.
Fartpilot
Også et must for mange, men kan ofte eftermonteres til rimelige penge.
Navigation
Et stort plus i de fleste biler – med mindre vi taler biler, der er over ti år gamle. De systemer er stort set ubrugelige
Elruder og elspejle
Meget få biler sælges uden dette udstyr, så undgå så vidt muligt biler uden elruder.
Bluetooth
Vigtigt at have, men kvaliteten varierer. Nyere systemer er bedre, men på lidt ældre biler, kan lydkvaliteten på de originale anlæg være dårligere end på et eftermonteret system.
Xenon
Koster sjældent ekstra, når bilen er brugt, men lyser bedre og pærerne holder længe, så de er ikke dyrere pr. km.
Styling
Skørtesæt i glasfiber og store spoilere trækker prisen ned, men når stylingen kommer fra fabrikanten selv ryger prisen op. Der er således god ide i at lede efter S-line på en Audi og M-udstyr på en BMW.
Udstyr du bør holde øje med i fremtiden
Adaptiv fartpilot
Systemet kan have andre navne, men princippet er det samme: et fartpilot-system, der selv holder afstand til den forankørende. Virker bedst med automatgear, så kan du køre fra A til B uden at bruge bremsen på noget tidspunkt.
Varme i rattet
Det lyder måske som en gimmick, men varme i rattet er bedre end varme i sæderne. Argument: Hænderne er som regel nøgne – det er bagdelen sjældent. En kold vinterdag er der ikke noget bedre end at holde om et varmt rat.
Automatisk parkering
De automatiske parkeringssystemer vinder langsomt indpas også i de mindre luksuriøse bilrækker. Fås blandt andet hos VW, Ford og Citroën og gør, at du aldrig misser en parallelparkering. Citroën kan endda bakke bilen ind i en parkeringsbås.
Hvilket udstyr er du gladest for i din bil?