Test: Nio ET5 har, hvad der skal til – men prisen spænder ben
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
TEKST Morten Bek FOTO PR
Det er ikke så skidt, at det ikke er godt for noget. Den er aldrig rar at få kastet i hovedet, når aktierne lige har tabt 20 procent, isen er tabt på jorden og ægtefællen er skredet med yogainstruktøren. Hvor er det positive lige i noget af det?
Måske det faktisk gælder for Volkswagen og deres amerikanske sektion. Volkswagen of America er notorisk kendt for at have ondt i salget. Det er længe siden, det rigtig er gået for VW i USA.
LÆS OGSÅ | Bjerggeden Ford Bronco kommer til Danmark
Det får amerikanerne, under ledelse af det tyske hovedkontor, til at tænke kreativt. Hos VW-mærket er den klassiske Golf erstattet af en kompakt crossover, Taos, og et helt “nyt” navn er hevet op af skuffen. Scout.
Scout er ukendt i Europa. I USA er navnet ikonisk og legendarisk – på linje med Jeep Wrangler, Ford Bronco og F-150. Biler med navnet Scout var i produktion fra 1961 til 1980, og producenten var International Harvester – en producent af landbrugsmaskiner.
Amerikanerne elsker vaskeægte firehjulstrækkere og pickups. Som Jeep Wrangler og Ford F-150. Det er en stor del af problemet for Volkswagen, at de hverken har en rigtig firehjulstrækker eller en pickup. Held i uheld, for det har vist sig, at Volkswagen gennem et datterselskab siden 2021 har ejet rettighederne til Scout-navnet.
Derfra er det gået hurtigt. Scout skal genopstå og være Volkswagens vej til de mange amerikanske kunders hjerter. Det er bl.a. Volkswagen of America’s direktør, Scott Keogh, der har en stor kærlighed til Scout-firehjulstrækkerne, som kører det gamle mærke i stilling.
Hans rolle er netop blevet sat i system, og han skifter fra VW til at blive chef for det nye Scout. Med Volkswagen i ryggen skal Scout genopstå som et mærke med fuldelektriske firehjulstrækkere. I første omgang en stor SUV og en pickup, som ventes i produktion allerede i 2026.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Bliv forelsket i en Land Cruiser fra de fede 80’ere
En elektrisk pickup er den perfekte måde for VW og Scout at få amerikanerne ombord: Det første års produktion af den nye el-pickup Ford F-150 Lightning blev meget hurtigt udsolgt – 200.000 biler var reserveret allerede inden produktionen startede.
I Europa klarer Volkswagen sig fint, så hvis vi nogensinde ser en Scout i Europa, er den kommet til kontinentet ad omveje.
Nio ET5 lægger sig solidt i slipstrømmen på storebror ET7 med en pris, der er mere spiselig – men er den spiselig nok?
Hvornår kan det egentlig betale sig at reparere på en gammel bil, man gerne vil sælge? Læs med her og find ud af det.
Føler du, at livet bag rattet af din Golf eller Focus er lidt langtrukkent? Vi har samlet tre bud på biler med over 250 hk, der kan gøre livet lidt sjovere, uden det koster spidsen af en F-35.
Det ser ud til, at Volvo EX90 bliver præcist den strømførte luksusssvensker, vi alle regner med. Vi har fået første kig på flagskibet.
EQS SUV 680 er den første elbil fra Mercedes-Maybach, og den 658 hk stærke SUV er smurt ind i luksus og overflod.
Volkswagen har premiere på sit nye elektriske flagskib – ID.7. Den store model kommer med ny elmotor med 286 hk og rækkevidde op til 700 km.
Lancia skal tilbage på landkortet, og det sker med en genstart. Ny designlinje, italiensk luksus – og i 2024 den første nye model. Konceptbilen Pu+Ra viser vejen.
Launch control. To ord du nok ikke havde forventet at høre i sammenhæng med en Volkswagen Lupo, men den er god nok. Ugens fund er et komplet sindssygt et af slagsen.