Når plads og praktik skal kombineres med underholdende køreegenskaber, er BMW M5 svær at komme udenom. Nu er en af de sjældne stationcar-modeller til salg i Danmark, og Jacob Dalby er faldet pladask for den store slæde med intet mindre end 10 cylindre.
Af: Jacob Dalby / d. 27. februar 2019
Forelskelse kan være mange ting. Men det var noget nær dét, der skete, da fjerde generation BMW M5 blev præsenteret. Det var svært for mig at forstå, hvordan noget så underspillet, så anonymt, kunne præstere så perfekt.
Vi taler om dén med 5-liters V10-motor og 507 hestekræfter, der sprinter til 100 km/t på 4,8 sekunder. Forestil dig lyden når 10 cylindre får lov at snurre med det maksimale antal omdrejninger på over 8.000 i minuttet… Det lyder himmelsk!
Kamufleret superbil
Knap 20.000 eksemplarer blev der produceret af sedanudgaven, men samtidig fik BMW bygget 1.025 eksemplarer som stationcar eksklusivt til Europa.
Én af dem er denne BMW M5 Touring, der er denne uges fund; En praktisk superbil med plads til 1.650 liter i bagagerummet, der basker Porscher uden problemer.










Den lynhurtige BMW M5 ser efter min mening kun bedre ud som stationcar. Og så er der bare ekstra sjovt, at labradoren kan sidde bagi og sende medlidende blikke til de trafikanter, der bliver efterladt i støvet.
Knappen til himlen
Nede i München hvor BMW’s M-afdeling holder til, har en gruppe meget kloge mennesker defineret, hvordan en M5 skal køre. Al informationen har de puttet ind i en enkelt knap på rattet og skrevet et stort ”M” på.
Glemmer du at trykke på knappen, yder motoren ”kun” 400 hestekræfter, gearskiftene er sløve, og undervognen lettere irriterende. Men så snart du finder knappen, ændrer alt sig.
M-ingeniørernes arbejde vækkes til live, og M5 skifter karakter. Alle 506 hk bliver tilgængelige, gearskiftene bliver kontante og præcise, undervognen strammes op og stabilitetsprogrammerne giver dig længere snor til at lade bagenden danse.
Med alle hestekræfter til rådighed føles kræfterne uendelige, og nålen på speedometeret fortsætter uden tøven til begrænsningen på 250 km/t. Det er muligt at få begrænsningen fjernet – så fortsætter BMW M5 Touring til godt 320 km/t.
TIL SALG | Søg efter BMW M5 på Bilbasen
Ude på landevejene, hvor svingene bugter sig, opfører M5 Touring sig som ingen andre i den størrelse fra den tid. På trods af sin relativt høje vægt sluges det ene sving efter det andet med millimeterpræcis fingerspitzgefühl.
BMW M5 er fantastisk. Forelskelsen brænder stadig i mig, med visheden om, at jeg nok aldrig hverken får økonomi eller mod nok til at investere i min gamle kærlighed.
Mulighed for gevinst
Da der med stor sandsynlighed aldrig bliver bygget en M5 som stationcar igen – og der til at starte med kun blev bygget 1.025 eksemplarer i alt – kan den meget vel gå hen og blive en god investering. I skrivende stund er der eksempelvis kun 16 eksemplarer af BMW M5 Touring til salg i Tyskland på mobile.de.
Du kan se prisen på den danske BMW M5 Touring her (hvis den altså ikke er solgt i mellemtiden).