InspirationUgens fund

Dodge Viper GTS: Ugens fund er den sidste konge af kubik

Af i Inspiration, Ugens fund
Er du træt af, at selv Porsche og Ferrari bukker under for tendensen til mindre motorer? Så er løsningen her. For med denne Dodge Viper går du ikke ned på kubik.

Af: Johannes Hartkopf-Mikkelsen / d. 19. februar 2019

Tiderne skifter. Selv sportsvogne som Porsche 911 og Ferrari 488 er i kampen mod global opvarmning blevet udstyret med mindre motorer, end deres forgængere havde. Det ligner begyndelsen på enden, og den slags er sjældent rart.

Så er det godt, at der stadig findes biler, hvor kubik er kongen. Bortset fra, at Kongen af Kubik – hvis nogen skulle være i tvivl, så er det altså en Dodge Viper med 8,4 liters V10-motor – heller ikke bliver lavet længere. Heldigvis dukker nyere eksemplarer op med jævne mellemrum, og i skrivende stund er der en enkelt til salg på Bilbasen.

Bilen på billederne her er en GTS-udgave af den sidste Viper, som blev produceret fra 2013 til 2017. Den markerer enden på en epoke, for Dodge Viper har været en legende, lige fra den ramte gaden i 1992.

Dodge Viper GTS er stadig brutal

Dengang tog den røven på hele bilbranchen. For i en tid, hvor ABS-bremser og airbags så småt begyndte at blive almindeligt standardudstyr, var Dodge Viper skræmmende simpel.

V10-motoren, som dengang var på 8,0 liter, havde 400 hk. Gearet var manuelt, og koblingen var tung som Titanic.

SE OGSÅ | Video: På tur i dødsmaskinen Chevrolet Camaro SS

Der var hverken aircondition eller ABS-bremser. Og de to blottede udstødningsrør under dørene blev så varme, at når nye ejere steg ud af bilen i korte bukser, sagde det den samme lyd, som når en stor steak rammer en varm stegepande. Sådan noget gør man kun én gang.

Da den sidste udgave af Dodge Viper kom i 2013, var den stadig brutal. Motoren var vokset til 8,4 liter, og sådan en spytter solide 640 hk og 813 Nm ud på baghjulene. Vel at mærke helt uden turboladning.

Men bilen var også blevet mere omgængelig. Måske mest fordi, den med den sidste udgave fik ESP til at holde døden på afstand af urutinerede chauffører. Men også fordi den fik moderne udstyr som touchskærm og launch control.

LÆS OGSÅ | Ugens fund: Brun luksus-bus er ren retro på fire hjul

Måske var det derfor, at salget svigtede fra start, da Viper blev relanceret efter at have været ude af markedet siden 2010. Måske var det fordi, at en version med automatgear aldrig blev til noget, selvom idéen var oppe at vende. Måske var tiden bare løbet fra den tørstige Viper på trods af, at bilen har fået mange loyale fans igennem tiden.

Hjelm af ren kulfiber

I hvert fald måtte Chrysler sætte produktionstallet ned med en tredjedel allerede i slutningen af 2013, fordi lageret af nye biler hobede sig op.

Viper kom i et hav af forskellige varianter, hvoraf nogle var rene racerbiler. Bilen her er fra 2014, og den har kun tilbagelagt 16.000 km. Det er gadeversionen GTS, men den er fra fabrikken monteret med kulfiberspoilere for og bag fra de mere hardcore racerversioner, som giver mere downforce. Bilen har også en kulfiberpakke, som giver motorhjelm og bagklap i ren kulfiber. Men som dog er lakeret i bilens farve, som hedder “gun metal pearl”.

SE OGSÅ | Ford Mustang V8: Her er den perfekte røgmaskine

E-Car i Randers var selv i USA for at hente den sorte Dodge Viper GTS hjem sidste sommer. Som serviceværksted for Dodge pickups, som V10-motoren oprindeligt var tiltænkt, tjener den sorte Viper som blikfang, indtil den rigtige køber dukker op.

Prisen er 825.000 kroner plus moms og afgift. Men med i prisen følger naturligvis retten til at sige “min [motor] er større end din”.

TIL SALG | Søg efter Dodge Viper på Bilbasen

LÆS OGSÅ | Tre lynhurtige slæder til den store familie

Om forfatteren

Johannes Hartkopf-Mikkelsen

Selvkørende biler og nye teknologier er nogle af Johannes’ store interesser inden for bilernes verden.

Derfor driver han – sideløbende med en række freelance-jobs for blandt andre Bilbasen – sit eget nichemedie med fokus på selvkørende biler: UdenHaender.dk.