Kategorier
Nyheder

LaFerrari vs Bugatti Veyron

Bugatti Veyron står som noget af det voldsomste, der nogensinde er bygget på fire hjul: 16 cylindre, fire turboladere, 10 kølere og en tophastighed på 407 km/t. Veyron var den ypperste manifestation på ambitionerne i Volkswagen AG, som købte Bugatti i 1998. Da Veyron blev lanceret i 2004 var den verdens hurtigste gadebil – en titel der siden er erobret af Hennesey Venom.

Veyron er ikke alene næsten verdens hurtigste bil, men den er formentlig verdens hurtigste bil til at tømme en tegnedreng. Dækkene skal skiftes for hver 4.000 km og fælgene for hver 15.000 km – fabrikken skal have sit på det tørre, hvis en ejer beslutter sig for at køre på den grove side af 300 km/t – det er nemlig en ekstrem belastning.

På trods af en velvoksen vægt på 1.800 kg, så rammer Veyron de første 100 km/t på blot 2,5 sekunder og på 7,3 når den 200 km/t – det er ekstremt.

Men LaFerrari, der er afløser for Ferrari Enzo er også ekstrem. Den stiller med en drivlinie inspireret af F1 – altså dengang der var V8-motorer i chassiset. Til at hjælpe med accelerationen er her batterier og en elmotor. Ferrari kalder det Hy-Kers – (Kinetic Energy Recovery System)

Den detalje kan tale til LaFerraris fordel, når vi taler acceleration fra lavere hastigheder, men bemærk at LaFerrari faktisk er hurtigere til 200 og 300 km/t end Veyron. Kampvægten er da også lavere med 1.500 kg mod 1.800 kg i Veyron. Dermed slæber hver hestekraft på kun 1,48 kg, mens det tilsvarende tal er 1,55 kg for

Fra 0-100 km/t er tallet på Veyron lavere, men hvordan ser det ud i virkeligheden. Kig med her:

LaFerrari

Motor: V12, 6.262 ccm plus Hy-KERS

Hestekræfter: 800 hk plus 163 hk elmotor

Moment: 900 Nm

0 – 100 km/t: under 3,0 sek.

0 – 200 km/t: under 7,0 sek.

0 – 300 km/t: under 15 sek.

Tophastighed: Over 350 km/t

Vægt: Ca. 1.500 kg

Bugatti Veyron

Motor: W16, 7.993 ccm Fire turboladere

Hestekræfter: 1213

Moment: 1250 Nm

0–100 km/t: 2,5 sek

0–200 km/t: 7,3 sek

0–300 km/t: 16,7 sek

Tophastighed: 407 km/t

Vægt: 1800 kg

Søg Ferrari på BilBasen

Søg Bugatti på BilBasen – forvent ikke at der er nogen

Af Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.

Den motorjournalistiske baggrund har han fået hos blandt andre Bil Magasinet, V-Max og elbilmagasinet GO, hvilket har gjort ham til et omvandrende leksikon.

Ebbe er som sagt glad for brugte biler, og særligt de japanske af slagsen giver julelys i øjnene. Han er dog efterhånden blevet så voksen, at drengedrømmen af en toptunet Honda Civic er blevet erstattet af en fornuftig Renault Laguna.