3X

3x coupé med 6 cylindre til under 70.000 kroner

Af i 3X
Kompromisløse coupéer med tørstige motorer er typisk biler, der er forbeholdt det bedre borgerskab. Alligevel er der en håndfuld glemte modeller, der kan give dig coupé-glæder med V6-underlæg for en slik. Se bare her.

Af: Simon Hallenslev / d. 15. marts 2021

Hvis vi siger komfortabel coupé med 6 cylindre, hvad tænker du så? Det er højest sandsynligt biler som Mercedes-Benz E-Klasse Coupé og BMW 6-Serie Coupé, der ligger først for. Det er to smukke coupéer, der er lavet specifikt til langfart og er oplagte til en tur sydover.

Men det er også to smukke coupéer, som du skal give over en halv million kroner for, selvom de har 8-10 år på bagen. Det er mange penge – særligt hvis man ikke har dem. Derfor har vi sat os selv i stævne for at finde tre coupéer med V6-motorer til salg på Bilbasen for under 70.000 kroner.

Og du kan glemme alt om udkørte Mercere’ og Bimmere’. Vi har valgt tre helt eller delvist oversete modeller, der kan give samme coupé-glæder.

Den modne dame: Ford Cougar

Cougar søger ung knøs. Altså, det er en Ford Cougar, vi mener, og den kan blive din for bare 49.800 kr. Og ja, det var et plat spil på modelnavnet, hvorfor du selvfølgelig behøver ikke være hverken ung eller knøs for at købe den.

Hvis ret skal være ret, så er denne Ford Cougar den mest modne dame af de tre coupéer, vi har udvalgt. Den er fra 1999 og står med 233.000 kilometer på klokken. Det burde være en smal sag for den 2,5-liters V6-motor, der ligger i, og som med 170 hk sjældent er overanstrengt. Se den her, hvis ikke den er solgt.

LÆS OGSÅ | 3x kantede klassikere til under 100.000 kroner

Det er ikke tit, man støder på en Ford Cougar på de danske landeveje. Det hænger uløseligt sammen med, at den ikke var særligt populær. Det var Fords andet forsøg på at skabe en aftager til den succes, de mange år tidligere havde haft med den ikoniske Ford Capri på det europæiske marked.

Designet på Ford Cougar skulle være en ny og moderne designlinje, der endte med at blive mere kontroversiel, end den blev populær. Måske det moderne design er modnet, så det er tidssvarende i dag? Det må du vurdere. Under den kontroversielle indpakning gemmer der sig en Ford Mondeo. Derfor kan du køre sydover på lige så komfortabel maner som Hr. og Fru Danmark i Cougar.

Den flamboyante: Alfa Romeo GT

Allerede i overskriften lovede vi V6’ere, og her får du en af de mest ikoniske af slagsen – hvis ikke den mest ikoniske nogensinde. Denne Alfa Romeo GT gemmer nemlig et sandt mesterværk under hjelmen i form af en såkaldt ’Busso V6’, opkaldt efter den oprindelige skaber af motoren, Giuseppe Busso.

Den er ikonisk ikke alene fordi, den er blevet lagt i en stor håndfuld lækre Alfa’er, men også af den simple årsag, at den lyder mildest talt guddommelig, når der bliver åbnet for sluserne. 240 hk og en acceleration fra 0 til 100 km/t på 6,7 sekunder er ikke voldsomt – men vi lover, der lyder voldsomt godt.

LÆS OGSÅ | 3x rigmandsbiler til under 70.000 kr.

Endnu en gang har vi fat i en model, der nok deler vandene lidt rent designmæssigt. Det er måske også fællesnævneren for, at populariteten aldrig stak af. Bag Alfa Romeo GT står dog det anerkendte designhus Bertone, som har lagt streger til biler som Lamborghini Countach, Lancia Stratos og Fiat Dino Coupé.

Hvad koster så en bil med en legendarisk motor og et legendarisk designhus bag sig? Sølle 64.900 kr.! Bilen er fra 2004 og har gået 211.000 kilometer, men står med fuld servicehistorik og skiftet tandrem inde for 10.000 kilometer. Se den her, hvis ikke den er solgt.

Den frankofile: Peugeot 407 Coupé

Okay. Vi medgiver, at det er op ad bakke at præsentere Peugeot 407 Coupé, som lidt ligner en glad torsk forfra, lige efter en Alfa Romeo designet af Bertone. Glem snuden et øjeblik og betragt bilen fra siden af. Her er 407 Coupé nok den mest coupé-agtige coupé af de tre, med sin lange og bløde silhuet.

Peugeot 407 Coupé er en vaskeægte fransk flyder. Selvom den selvfølgelig deler platform og drivlinje med den almindelige Peugeot 407, gik Peugeot den ekstra mil for at gøre den til en rigtig coupé. Derfor er Coupé-udgaven både længere, bredere og lavere end 407 sedan og stationcar.

LÆS OGSÅ | 3x billige V8’ere på Bilbasen

I 2005, hvor denne Peugeot 407 Coupé er fra, skulle du betale over en halv million kroner for den franske herlighed med 3-liters V6-motor og stor læderkabine. I dag skal du kun af med 44.990 kr. Det er under 1.000 kr. pr. centimeter fransk coupé, der måler over 4,8 meter.

Denne Peugeot 407 Coupé er i skrivende stund den eneste af sin slags til salg med den store V6-motor, og du kan se den her, hvis ikke den er solgt. Den står med 209.000 kilometer på tælleren men er spritnysynet.

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.