3X

3x biler under 100.000 kr. der kan stige i værdi

Af i 3X
Biler som investeringsobjekter er ingen nyhed. Gamle, sjældne og eksotiske biler ryger på auktioner til stadigt stigende millionbeløb. Det er dog ude af langt de flestes husholdningsbudget at købe en Ferrari F40. Derfor giver vi 3 bud på billige investeringsbiler.

Af: Simon Hallenslev / d. 30. juni 2021

Det er oppe i tiden at investere i andet end aktier. Derfor investerer folk vidt og bredt i alt fra kryptovaluta til vin, armbåndsure og sjældne sneakers. Biler er også populære investeringsobjekter, og i dag kan man endda købe en anpart i gamle, sjældne og dyre biler, som over år vil give afkast.

Den slags investeringsbiler får man dog ikke lov til at køre i, og hvad er det sjove i det? I denne artikel udvælger jeg derfor tre biler til under 100.000 kr. der kan bruges og nydes på søndagsture, samtidigt med at de har et potentiale for at blive mere værd med tiden.

Jeg giver ingen statsgaranti på, at du bliver rig. Jeg giver dog mine velovervejede bud på, hvorfor netop disse tre biler udgør potentielle investeringsobjekter.

Den velkørende: Peugeot 106 Rallye

Peugeot har en doktorgrad i små, lette og velkørende biler. Sammen med VW Golf I GTI bliver Peugeot 205 GTi i dag betragtet som en af ophavsbilerne til ’hot hatches’. Peugeot 205 GTI er i dag lidt af en legende grundet sine køreegenskaber, og da den i Danmark netop er ved at være gammel nok til veteranstatus, har priserne taget et nøk op de senere år.

LÆS OGSÅ | 3x tunede biler med +500 hk

I kølvandet på 205 GTI, producerede Peugeot endnu en legende. Peugeot 106 Rallye blev, som navnet antyder, skabt for at sikre franskmændenes deltagelse i rallyløb. Den første S1 106 Rallye S1 blev kun produceret i 1.000 eksemplarer, hvilket også gør den til et sjældent og dermed også dyrt bekendtskab.

Det efterlader os med denne Peugeot 106 Rallye S2. Den har ikke veteranstatus som 205 GTI og er ikke lige så sjælden som 106 Rallye S1, men den er stadig en af de sidste analoge køremaskiner fra de franske lommeraketmagere fra Peugeot. Opskriften på en velkørende lommeraket i 106 Rallye S2 er tilmed den samme, som i de to andre.

Vægten er holdt nede på 868 kg, mens den omdrejningsvillige sugemotor yder 103 hk. Det gør den ikke til verdens hurtigste ud af starthullerne, men klart en kandidat til en af verdens sjoveste på en kringlet landevej. Gransker man det europæiske marked vil man se, at der ikke er mange til salg. Alligevel kan denne Peugeot 106 Rallye S2 blive din for kun 69.900 kr.

Specifikationer

Peugeot 106 Rallye

Motor: R4 benzin, 1.587 ccm

Ydelse: 103 hk / 132 Nm

0-100 km/t: 9,6 sek.

Tophastighed: 195 km/t

Forbrug: 11,9 km/l

Nypris i ’97: 139.990 kr.

Den oversete: Porsche 924

Porsche 924 må være en af de mest oversete biler fra Porsches modelprogram, og det er der flere grunde til. Modellen er oprindeligt udviklet til VW. Her skulle den være mærkets første sportsvogn, mens Porsche skulle bruge den som billig indgangsmodel.

LÆS OGSÅ | 3x spøjse stationcars

VW valgte dog at bakke ud af projektet i 11. time, og var derfor stadig forpligtet til at levere motoren, der blev en 2-liters benzinmotor med 4 cylindre, som også blev brugt i en VW LT varevogn. Den budgetorienterede Porsche fik hurtigt kaldenavnet ’fattigmands-Porschen’ herhjemme, hvilket selvfølgelig ikke hjalp på ryet.

Men 924-modellen er absolut ikke uden historisk betydning for Porsche. Det er nemlig den første Porsche med foranliggende motor og baghjulstræk, ligesom den også er den første Porsche med fuldautomatisk gearkasse. Med over 150.000 solgte eksemplarer, var den også vigtig for Porsches økonomi. Og selvom den ikke er hurtig, er den altså stadig en sportsvogn med baghjulstræk og 50/50-vægtdistribution.

Jeg skønner, at priserne er på vej op, ikke kun på grund af historien, men også fordi storebror Porsche 944 allerede er stukket helt af i pris. Det gør Porsche 924 til den sidste, gamle Porsche, der stadigvæk er til at betale, og når først køberne finder ud af det, bliver de tilbageværende hamstret. Bilen på billederne kan hamstres for bare 89.900 kr.

Specifikationer

Porsche 924

Motor: R4 benzin, 1.984 ccm

Ydelse: 125 hk / 165 Nm

0-100 km/t: 9,6 sek.

Tophastighed: 204 km/t

Forbrug: 11,4 km/l

Nypris i ’86: ca. 400.000 kr.

Den mærkelige: Saab 900 Turbo

Saab 900 Turbo er fra dengang, det stadig var ganske sjældent med turbodrevne personbiler. Ved lanceringen af Saab 900 i 1978, havde Saab dog allerede rodet lidt med turbomekanikken. Senest i forgængeren Saab 99 et par år før, og så selvfølgelig i forbindelse med deres veldrevne sidegesjæft i flyproduktion.

LÆS OGSÅ | 3x gamle, billige biler til folk med humor

Denne Saab 900 Turbo sælges af forhandleren som investeringsbil, og her er jeg helt enig. Det er nemlig en bil, der har flere ting kørende for sig i forhold til at blive flere penge værd. Hovedårsagen må dog være særegenheden. Saab 900 Turbo ligner ingen andre biler i udseende eller teknik – hverken dengang eller i dag.

Den anden årsag er, at denne generation Saab 900 er den sidste model Saab udviklede, før det begyndte at gå ned ad bakke økonomisk. Efterfølgerne Saab 900 NG og Saab 9-3 delte platform og teknik med biler som Opel Vectra og Cadillac BLS, fordi Saab på dette tidspunkt var under ejerskab af amerikanske General Motors.

Tredje årsag er, at denne 16-ventilers Turbo-variant er den hurtigste variant, Saab producerede. Fjerde og sidste årsag er, at den får veteranstatus inden for en overskuelig årrække, hvilket gør den billigere at eje og dermed mere eftertragtet. Hvis denne Saab 900 Turbo skal blive din, før den stikker af i pris, må du af med 99.900 kr.

Specifikationer

Saab 900 Turbo

Motor: R4 benzin, 1.984 ccm

Ydelse: 175 hk / 272 Nm

0-100 km/t: 8,7 sek.

Tophastighed: 205 km/t

Forbrug: 9,6 km/l

Startpris: ca. 310.000 kr.

Simon - billede
Om forfatteren

Simon Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon i det daglige roder med. På Bilbasen kombinerer han sin viden om ting som SEO og klik-rater fra CBS med den brændende passion for biler.