Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Af: Zacharias Lund
Solen er atter over os og de smukke cabrioleter er for længst rullet ud til sommerkørsel. Tanken om at trille med taget nede med vind i håret og lyden fra en hårdt pumpet motor i ørerne er en, der kan gøre de fleste bilbumser glade i låget.
Det er dog selvfølgelig ikke alle, der har adgang til disse glæder, og for de fleste rækker budgetkontoen til mere middelmådige lydspor – hvis det altså overhovedet rækker til en cabriolet. Det er nu alligevel tilladt at drømme, og med mindre du har trukket den tunge lottogevinst, er det dét, du kommer til.
LÆS OGSÅ | Ugens fund: Flotteste Alfa efter 1996
Denne uges 3x handler nemlig om cabrioleter man enten kan savle, drømme eller tabe kæben over. Og inden tastaturkrigerne kommer for godt i gang: Jeg kender udmærket forskellen på Roadster, Spider, Speedster og Cabriolet. Det korte af det lange er, at de alle kan tage taget af.
Nrj. En Ferrari skal ikke død og pine være rød. Her er et fantastisk eksempel på, hvor smuk en Ferrari kan være, uden at være lakeret i Rosso Corsa. Farven hedder Blu America og i kombination med det lyse læder i kabinen er den noget nær perfekt, hvis du spørger mig.
LÆS OGSÅ | 3x ministerslæder til under 350.000 kr.
Ferrari 812 GTS er Spider-udgaven af den voldsomme 800 hestes 812 Superfast, der med en 6.5-liter V12-motor nok skal få håret til at blafre på selv en skaldet person.
Hvis ikke bilen er nok til, at det svimler en smule for dig, er prisskiltet det helt sikkert. Jeg er nu dog af den overbevisning, at lyden af sådan en V12’er oppe omkring de 7-8.000 omdrejninger er uvurderlig.
Motor: V12, benzin, 6.496 cm3
Ydelse: 800 hk / 718 Nm
0-100 km/t: 2,9 sek.
Tophastighed: 340 km/t
Forbrug: 7,4 km/l
Mål (L/B/H): 469/197/128 cm
Køreklar vægt: 1.600 kg
Bagagerumsvolumen: 250 liter
Hvad end man er til det eller ej, så er Ferrari 812 GTS et stykke rullende kunst. Generelt er der noget over en Ferrari, der er svært at sætte ord på. Lyden fra motoren er ikke til at tage fejl af og selv på distancen, står det veludførte design tydeligt ud i flokken af ‘normale’ biler.
For Ferrari 812 GTS er ikke en normal bil, slet ikke. Prisen på 4.725.000 kr. fortæller også, at man har med noget yderst særligt at gøre. Med det prisskilt forventer man også noget af bilen og den leverer det fuldt ud på designet, og jeg tvivler på, at køreegenskaberne skuffer.
Du kan blive klogere på den smukke Blu America Ferrari 812 GTS lige her.
Porsche byggede 1.948 eksemplarer af Speedster, der ligner en krydsning mellem en museumsgenstand og en konceptbil. Og tallet 1948 er naturligvis ikke tilfældigt. Det er nemlig en reference til året, hvor Porsche 356 blev introduceret. En legendarisk model, der er inspirationskilden for 911 Speedster.
Der er bare noget over samspillet mellem det klassiske, rene Porsche-eksteriør og det lyse læder, der giver mig lyst til at bruge ordet perfekt igen. Ligesom i 812’eren.
Her er en bil, der giver noget til puristen, når bilen er slukket, mens de fartgale bliver tilfredsstillet, når den kommer afsted. Motoren er en klassisk flad Porsche-sekser på sug, der også blev brugt i 911 GT3 (991) og 911R (991), hvorfor man kan forvente 510 hk og et udsøgt lydspor ved 8.000 omdrejninger.
Motor: Boxer, benzin, 3.996 cm3
Ydelse: 510 hk / 470 Nm
0-100 km/t: 4,0 sek.
Tophastighed: 310 km/t
Forbrug: 9,7 km/l
Mål (L/B/H): 456/185/125 cm
Køreklar vægt: 1.465 kg
Bagagerumsvolumen: 125 liter
Udover at være en specialudgave og en særlig hyldest til en vigtig tid i Porsches historie, så er den et samlerobjekt, der ikke har fået meget asfalt under hjulene. Ikke desto mindre er det et utroligt smukt syn, hvis man er så heldig at se en af disse på vejene.
LÆS OGSÅ | 3x hurtige tyske stationcars fra 00’erne
Det kan også være, at man selv får muligheden for at sidde bag rattet af en eller eje en af de 1.948 vidundere. Det er i hvert fald muligt lige nu. Det er Selected Car Group, der har denne smukke 911 Speedster udbudt til leasing. Skal man bag rattet koster det 44.927 kr. pr. måned i privatleasingydelse.
Du kan opleve den her.
Hvor de to andre er æstetiske og smukke, er det lidt en anden historie med Mclaren 650S. Jo, den har da nogle pæne linjer, men den vinder næppe nogen skønhedskonkurrencer. Det er heller ikke derfor den er bygget. Den er i langt højere grad bygget for køreoplevelsen.
LÆS OGSÅ | 3x Alpina fra tre årtier
Teknikken er inspireret af hyperbilen Mclaren P1 og allerede der ved man, at det kun kan være godt. Topfarten ligger på 329 km/t og accelerationen fra 0 til 200 km/t klares på blot 8,2 sekunder, hvilket næsten lige så hurtigt som en VW Golf IV GTI… til 100 km/t.
Motor: V8, benzin, 3.799 cm3
Ydelse: 650 hk / 678 Nm
0-100 km/t: 3,0 sek.
Tophastighed: 329 km/t
Forbrug: 8,5 km/l
Mål (L/B/H): 451/190/120 cm
Køreklar vægt: 1.370 kg
Hvor de to andre udvalgte har lidt mere fokus på rene linjer, smukke detaljer og design features, så er der hos McLaren mere fokus på downforce, aerodynamik og vægtoptimering.
LÆS OGSÅ | 3x elbiler til under 150.000 kr.
Så er man mere til racerbane end strandvejen, mere til kulfiber end læder, mere til skålsæder end elektronisk justerbare, så er Mclaren 650S Spider et oplagt bud for dig. Den står lige nu udbudt ved CF Biler, hvor den kan leases for 11.909 kr/mdr og har den din interesse, er den at finde lige her.
Cabrioleter til salg på Bilbasen:
Find flere cabrioleter til salg på Bilbasen her.
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.