Langtidstest: Renault Scenic E-Tech – Introduktion
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Salgsbilleder
Hvad er en muskelbil? Hvis du tænker noget amerikansk og noget V8, er du ikke helt galt på den. Den oprindelige betegnelse er nemlig noget i retning af: En amerikansk produceret sportscoupé med to døre og en kraftfuld motor.
I denne artikel finder jeg tre muskelbiler, der er tro mod den traditionelle betegnelse, og som er noget af de vildeste, de forenede stater producerer på fire hjul. Her snakker vi V8-motorer på mindst 5 liter, der er tvangsfodret af kompressorer, og som yder mindst 650 hk på baghjulene alene.
Jeg giver dig med andre ord et kortvarigt helle fra litiumbatterier, spændingskurver og kilowatt. I stedet får du tre biler, der forvandler benzin til larm, røg og fart, og som kører 8 km/l på en god dag med vind i ryggen.
Ja, skarpe læser. Jeg ved godt, at en Mustang GT med sin 5-liters V8’er yder 421 hk fra fabrikken. Selvom det er meget, og selvom det er 421 vellydende heste, er det ikke nok, når nu jeg har lovet biler med mere end 650 hk.
Og det har denne denne Ford Mustang GT heldigvis. Det er lidt af en bastard, der har været i særdeles kyndige hænder, siden den forlod fabrikken i Michigan i 2018. Derfor yder den nu 731 hk og 760 Nm, som den står her hos privatsælger til 580.000 kr.
Motor: V8 benzin, 4.951 cm3
Ydelse: 731 hk / 760 Nm
0-100 km/t: <4 sek.
Tophastighed: –
Forbrug: <8,3 km/l
Mål (L/B/H): 478/191/138 cm
Køreklar vægt: 1.784 kg
Bagagerumsvolumen: 408 liter
Pris: 580.000 kr.
Det er ikke en Mr. Hvem-som-helst, der har mast flere kræfter ud af denne Mustang. Under hjelmen gemmer sig nemlig en Stage 1-tuning af amerikanske Whipple, der excellerer i at bygge kompressorer til i forvejen vilde muskelbiler.
Foruden kompressoren er Mustangen her smidt på en lavere Eibach-undervogn og monteret med Cervini-udstødning med afgangsrør i siderne.
LÆS OGSÅ | 3x chefbiler, der er megadyre at køre i
731 hk er selvsagt ganske voldsomt, og selvom der ikke eksisterer nogle officielle accelerationstider, findes flere videoer på Youtube, hvor Whipple-tunede Mustanger løber fra Hellcats. Hvis man får alle kræfterne i asfalten uden spin, kan man godt regne med en acceleration fra 0 til 100 km/t på under 4 sek.
Med sine 659 hk er denne Chevrolet Camaro ZL1 klart den svageste muskelbil i denne artikel. Alligevel er det også den hurtigste. For hvor de to øvrige muskelbiler er dygtige til at køre ligeud meget hurtigt, kan denne Camaro rent faktisk køre om hjørner.
Det er en stående joke i bilkredse, at muskelbiler kun rigtigt duer til at køre hurtigt i lige linje. Dét har Chevrolet efter alt at dømme ønsket at modbevise. For udover at skohorne en Corvette-motor ned i deres Camaro, er de også gået seriøst til værks, når det kommer til svingegenskaber i ZL1.
Motor: V8 benzin, 6.162 cm3
Ydelse: 659 hk / 868 Nm
0-100 km/t: 3,5 sek.
Tophastighed: 318 km/t
Forbrug: 7,1 km/l
Mål (L/B/H): 478/189/133 cm
Køreklar vægt: 1.789 kg
Bagagerumsvolumen: 257 liter
Pris: 4.542 kr. pr. måned privat flexleasing
Muskelbiler har lidt et ry for at være larm og show uden ægte pondus. Alt, man ser på Camaro ZL1 er dog ganske ægte: Fra de aggressive splitters, gæller og vinger, der tjener aerodynamiske formål, til de brede skærme, der giver plads til ekstra brede sutter.
Ved lanceringen i 2017 kunne Chevrolet bruge nok så lang tid på at dokumentere arbejdet på den banefokuserede ZL1 – europæerne ville stadig grine. Derfor besluttede de sig for at bevise det på europæernes hjemmebane.
LÆS OGSÅ | 3x V8 til under 100.000 kr.
Chevrolet Camaro ZL1 kørte om Nurburgring Nordschleife i tiden 07:29:60. Det var hurtigere end Porsche 911 GT3 og Cayman GT4, BMW M4 Competition og Audi R8. Det er med andre ord banejern og muskelbil i én bil med Camaro ZL1, som du kan se her.
Jeg havde nok fået ørene i maskinen, hvis ikke jeg havde inddraget denne Dodge Challenger Hellcat i en artikel om moderne muskelbiler til salg på Bilbasen. Den er nærmest synonymet for en moderne muskelbil og har givet den amerikanske V8’er en renæssance.
Hellcat er betegnelsen for motoren, der ligger under hjelmen – navngivet efter et amerikansk kampfly fra anden verdenskrig. Det er en bulderbasse på 6,2 liter med kompressor, der yder svimlende 707 hk, hvilket gjorde den til den mest kraftfulde motor i Chrysler-koncernens historie ved lanceringen i 2015.
Motor: V8 benzin, 6.166 cm3
Ydelse: 707 hk / 881 Nm
0-100 km/t: 3,6 sek.
Tophastighed: 326 km/t
Forbrug: 8 km/l
Mål (L/B/H): 501/192/141 cm
Køreklar vægt: 2.021 kg
Bagagerumsvolumen: 459 liter
Pris: 599.900 kr. uden afgift
Den enorme motor fik selvsagt masser af opmærksomhed ved lanceringen. Ikke kun på grund af monstrøsiteten, men også fordi Dodge Challenger Hellcat kørte de gyldne 402 meter (quarter mile) på 11,6 sekunder på standarddæk, samt fra 0 til 100 km/t på 3,6 sek.
Den etablerede verden af dragracers tabte kæben og øjnede selvfølgelig yderligere potentiale. Med blot et sæt slicks og en elektronisk optimering kunne man presse Hellcat ned i 402-tider, der normalt kræver grundige ombygninger.
LÆS OGSÅ | 3x japanske biler med legendariske motorer
Et moderne muskelbilsikon blev født, og det er en bølge, som Dodge har forstået at ride. Siden er motoren smidt i fem andre Dodge-modeller som Durango og Ram. Hellcat-motoren kan også købes i løssalg og proppes ned i ældre amerikanerbiler. Se den vilde Challenger Hellcat til salg lige her.
En af årets mest interessante elbiler er Renault Scenic E-Tech. Nu har vi fået den til test i nogle måneder for at finde ud af, om den er et godt køb.
Hyundai Ioniq 9 er både stor i størrelsen og stor på rækkevidde. Den nye syvsæders elbil fra Hyundai er over fem meter lang og har en rækkevidde op til 620 kilometer.
En god gammeldags shitstorm har ramt det britiske bilmærke Jaguar, der i en moderne og nærmest woke genfødsel af brandet har fået det forenede internet på nakken.
BMW har brug for en ny iX3 her og nu, men produktionen af den nye elektriske SUV starter først i slutningen af 2025 på fabrikken i Ungarn – og den eksisterende iX3 udgår nu af produktion i Kina.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.