Mazda CX-80 er den nye topmodel med syv sæder
CX-80 er det nye flagskib fra Mazda til det europæiske marked. Den 5 meter lange SUV har syv sæder som standard og kommer til Danmark som plug-in hybrid med 327 hk til priser fra 562.000 kr.
Af: Ebbe Sommerlund / d. 7. juli 2018
De vildeste sleepere er toptunede biler med store motorombygninger, som får din synsmand til at ringe 112.
Men der findes også standard-biler, som kan karakteriseres som sleepere. Altså biler der ser helt fredelig ud, men som alligevel ydmyger de fleste andre ved lyskrydset. Dem har vi fundet et par herlige eksemplarer på herunder.
LÆS OGSÅ: Årets brugtbil 2018: Her er de fem finalister
Måske husker du Mazda 3 MPS som en arrig børste, som fik flere motorjournalister til at skrive, at man godt kunne få for mange hestekræfter. Det er naturligvis noget vrøvl, men man kan godt få svært ved at sende 260 hk ned i asfalten, når man kun må bruge forhjulene. Det kan give udpræget momentstyr, hvor forhjulene sender bilen skiftevis til højere og til venstre – især når vejen er kold eller fugtig.
>>Søg Mazda 3 MPS på Bilbasen<<
Under alle omstændigheder er Mazda 3 en rigtig sleeper, når du piller MPS-skiltet af. Det er desuden vigtigt, at du finder modellen før 2010, hvor sleeper-stilen i den grad blev ødelagt af et scoop/hul i motorhjelmen, der leder kold luft ned i den topmonterede intercooler. Modellen fra 2010 og frem er i det hele taget mere aggressiv i sin styling, hvor denne model lige så godt kunne have haft 75 hk.
HK/Nm 260 hk / 380 Nm
0 – 100 km/t 6,2 sek
Tophastighed 250 km/t
Km/l 10,3 km/l
Hvis du piller skiltet af sådan en fætter her, så er der ingen, der opdager, at du ikke kører en 1,6 diesel A3. Altså lige indtil du lukker op for hanen og de seks cylindre synger. Accelerationen fra 0 til 100 km/t sker på 6,3 sekunder, og topfarten er 250 km/t. Det er godkendt!
>> Søg Audi A3 3,2 på Bilbasen<<
Drivlinjen, altså motor og gearkasse, er identisk med det du finder i Golf R32, som med sin markante styling er alt andet end en sleeper. På samme måde er det for de fleste nemt at se, at en Audi S3 er noget særligt, men lige netop 3,2 Quattro er en rigtig ulv i fåreklæder
HK/Nm 250 hk / 320 Nm
0 – 100 km/t 6,3 sek
Tophastighed 250 km/t
Km/l 10,4 km/l
Hvis du synes det her er en mærkelig bil på listen, så har jeg lige bevist min pointe. BMW i3 er vanvittigt hurtig på de første 100 meter. Den tager de første 30 km/t på samme tid som en BMW M3. Hemmeligheden er at den lille elbil har baghjulstræk og motoren liggende lige over baghjulene. Kombineret med elmotorens moment fra 0 o/min, så er det helt raket.
Almindelige dødelige fedter stadig med koblingen, når du er over lyskrydset. Det eneste der truer dens sleeper-status er at en i3 er lige så anonym, at se på, som en elefant uden grønne sokker i et jordbærbed. Nåh ja, og så er topfarten 150 km/t – indsæt selv facepalm-smiley.
HK/Nm 170 hk / 250 Nm
0 – 100 km/t 7,2 sek
Tophastighed 150 km/t
Du får lige en bonus-bil, for dette er noget af det ondeste, jeg har set. En Toyota Camry. Eller rettere en Toyota Camry karosse, der gemmer en rørramme-racerbil med 700 hk. Det er dælme ondskab på et helt andet niveau end de andre her på siden. Men den kommer nok ikke lige på danske skiver.
CX-80 er det nye flagskib fra Mazda til det europæiske marked. Den 5 meter lange SUV har syv sæder som standard og kommer til Danmark som plug-in hybrid med 327 hk til priser fra 562.000 kr.
Citroën C3 Aircross har fået vokseværk og er nu så stor som Nissan Qashqai. Den franske crossover med helt nyt design gemmer på både syv sæder og mulighed for el.
Qashqai er stadig Nissans vigtigste model i Europa, men Nissan tager chancen og giver den et markant og modigt frontdesign. Faceliftet bringer samtidig Google og bedre materialekvalitet ind i Qashqai.
De konstante prisfald, der har stået på lige siden september 2022 ser ud til langt om længe at stagnere. Prisen på elbiler påvirkes også.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.