Kategorier
3X

3x sprøde sedaner til spotpris

Her er 3 biler med meget til fælles. De er alle sprøde sedaner, som man ikke ser til hverdag, er alle udstyret med V6-motor, og så koster de alle under 35.000 kr. Hvilken vil du køre vinteren i møde i?

Tekst: Simon Hallenslev
Foto: Salgsbilleder

Kalenderen skriver oktober, og sommerbilerne er dermed på vej af vejene. Inden længe puttes de i lune garager, hvor de kan stå i trygt i hi til temperaturerne igen er på vej opad.

Det er nu, et vigtigt spørgsmål melder sig: Hvilken bil skal stå for vinterbefordringen? Hvis man går bare lidt op i biler, tyer man næppe til en slatten mikrobil uden sjæl eller pondus.

Bilen må gerne stadig kunne noget. Dét kan de 3 biler, jeg udvælger til dig her! De er sprøde sedaner med seks cylindre, der har kant og karakter til under 35.000 kr. Faktisk kan de så meget, at de måske endda fortjener en fast plads i garagen året rundt?

Japansk ministerslæde: Nissan Maxima QX

I starten af 90’erne begynder de japanske biler at slippe ud af deres halvsløje ry. Den japanske økonomi brager derudaf, og dét giver bilproducenterne større dristighed og vilje til at tage kampen op mod særligt de tyske luksusbiler.

Lexus rykker bukserne af S-Klasse med deres LS-model i 1990, og det giver andre blod på tanden – inklusive Nissan. I 1994 præsenterer de deres fjerde generation Maxima, som teknisk adskiller sig markant fra forgængeren.

Foruden en mere avanceret undervogn, der sikrer høj komfort, får Maxima også en vis V6-høvl under hjelmen fra Nissans såkaldte VQ-motorserie. En motorserie, der fra lanceringen af fjerde generation Maxima i 1994 og 18 år frem får en fast placering på den prominente liste ‘Ward’s 10 Best Engines’.


Nissan Maxima QX

Motor: V6 benzin, 2.988 cm3
Ydelse: 193 hk / 255 Nm
0-100 km/t: 9,6 sek.
Tophastighed: 210 km/t
Forbrug: 9,9 km/l
Mål (L/B/H): 
477/177/142 cm
Køreklar vægt: 
1.395 kg
Bagagerumsvolumen: 440 liter
Nypris i ’97: Ca. 440.000 kr.


Sælgeren af denne Nissan Maxima beskriver bilen som en Yakuza-vogn med reference til Japans hårdkogte underverden. Med lidt fantasi forstår man, hvor han vil hen. Med det underspillede flyderdesign, de tykke lædersæder og den smidige V6-motor kan man godt forestille sig bilen trille op til ramen-restauranten med fire jakkesætklædte herrer i.

Det japanske mafioso-look er stort set, som det er tiltænkt fra fabrikken. Pånær Borbet-fælge, kølerornament og den moderne radio i kabinen står den helt originalt – og velholdt! Den er undervognsbehandlet med nye klodser og skiver, og alligevel skal du kun slippe 35.000 kr. Se bilen her, hvis ikke den er solgt.

Det tysk-amerikanske vidunder: Ford Mondeo ST200

Et vidunder til 24.999 kr. – ah, hvad? Den er god nok! Ford Mondeo ST200 er lidt af et vidunder, og du behøver ikke tage mit ord for det. Tag i stedet gutterne fra The Grand Tour; Jeremy Clarkson, James May og Richard Hammond, på ordet.

I en nylig udgave af deres evigt populære automobile udskejelser på skærmen taler de om, hvor få biler de reelt kan blive enige om er fantastiske. Bag rattet af en Ford Mondeo ST200 bliver de enige om, at den må være en af de eneste.

Det har da også været Fords absolutte målsætning at skabe et vidunder. Da Mondeo tager over fra Ford Sierra i 1992, har Ford brugt seks millarder dollars på udviklingen(!). Dét gør Mondeo-projektet til en af de dyreste nybilslanceringer i Fords lange, stolte historie.


Ford Mondeo ST200

Motor: V6 benzin, 2.495 cm3
Ydelse: 205 hk / 235 Nm
0-100 km/t: 7,9 sek.
Tophastighed: 228 km/t
Forbrug: 10,2 km/l
Mål (L/B/H): 
456/175/137 cm
Køreklar vægt: 
1.337 kg
Bagagerumsvolumen: 460 liter
Nypris i ’01: Ca. 410.000 kr.


I 2021 melder Ford ud, at den legendariske Mondeo-model må lade livet for nutidens crossover-besættelse. Det var også derfor, at The Grand Tour mente, den fortjente en sidste hyldest, som altså drejede sig om den sportslige ST200. En variant, der er sportslig og potent, men samtidigt raffineret og komfortabel – igen, deres ord, ikke mine.

Ford Mondeo ST200 er intet hverdagssyn på de danske veje. Dette eksemplar er tilmed renoveret i 2019 og står komplet med de luksusgoder, den blev produceret med. Det inkluderer ting som Recaro-stole, klimaanlæg, opvarmet forrude og sportsudstødning, der får V6’eren til at spinde. En genialitet til under 25.000 kr. er ikke hverdagskost, og du kan se den her, hvis ikke den er solgt.

Den sidste brite: MG ZT

Denne MG ZT markerer enden på en æra for britisk bilproduktion. Den er fra 2005, og hvis du er ferm i din bilhistorie, vil du vide, at det er samme år, som britiske MG Rover kaster kortene på bordet og erklærer sig endeligt konkurs.

Tro endelig ikke at det betyder, at MG ZT derfor er en sløj sidste udvej. ZT-modellen er tværtimod MG Rovers sidste mulighed for at vende skuden efter et kuldsejlet BMW-samarbejde. Selvom den er baseret på forgængeren Rover 75, bliver kompetente kræfter hevet ind for at stramme modellen op.

Undervogn, bremser og motor opgraderes til MG ZT, ligesom man også sætter en vis Peter Stevens på opgaven om at fikse et nyt design. Du ved, manden der også var ansvarlig for design og styling af den vanvittige McLaren F1.


MG ZT

Motor: V6 benzin, 2.497 cm3
Ydelse: 190 hk / 245 Nm
0-100 km/t: 7,7 sek.
Tophastighed: 227 km/t
Forbrug: 10,1 km/l
Mål (L/B/H): 
474/178/143 cm
Køreklar vægt: 
1.460 kg
Bagagerumsvolumen: 432 liter
Nypris i ’04: Ca. 550.000 kr.


MG ZT går i produktion i 2001 og får i 2004 et facelift, der kan kendes på de opdelte ‘tvillingeforlygter’ på snuden. Lige lidt hjælper det. ZT er ikke nok til at vende en storskrantende økonomi. Produktionen stopper i 2005, hvilket altså gør denne MG ZT til en af de sidste, ægte briter fra MG, før kineserne tager over – hvilket de allerede gør senere i 2005.

Der er ingen stor variation i udstyrsniveau i MG ZT fra 2001 til 2005, hvorfor denne MG ZT står med alt, hvad remmer og tøj kan holde. Der er fartpilot, dellæderkabine og selvfølgelig både klimaanlæg og sædevarme, hvis bilen skal bruges som vintervogn. Den beskrives af forhandleren EZ Biler som én-ejers med sine 237.000 km på klokken. Den kan blive din her for 34.900 kr. hvis ikke den er solgt.

Af Simon Petry Hallenslev

Artikler om gamle såvel som nye biler, de seneste nyheder til bilentusiaster og afsendelse af Bilbasens nyhedsbrev er det, som Simon roder med.

I sit arbejde på Bilbasen kombinerer Simon en brændende passion for biler med sin viden fra Copenhagen Business School. Når artiklerne forfattes, er det derfor ikke kun med en dybtliggende interesse for biler, men også med omtanke for ting som SEO-optimering og korrekt markedskommunikation.