Video: Kæmpe prisfald på elbiler i luksusklassen
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
TEKST Zacharias Lund FOTO Salgsbilleder
I denne uges 3x sætter jeg fokus på nogle af de voldsomme Volvoer, der er at finde på Bilbasen.
Der er blandt andet noget så atypisk som en Volvo med en V8-motor, en Volvo med en 6-cylindret motor og sidst men ikke mindst en vaskeægte klassiker i form af en 5-cylindret stationcar!
De har alle over 300 hk og koster samtidigt under 200.000 kr.. Læs med og bliv inspireret til dit (måske) næste bilkøb. Det kunne være du endte ud med de fire V’er: Villa, Voldsom Volvo og Vovse.
Det er sjældent man hører om en Volvo med en V8-motor, men den er altså god nok. Under kølerhjelmen finder man en 4.4-liters benzin V8-motor, der yder 315 hk og giver et vellydende brøl, når den suser til 100 km/t på 6,5 sekunder.
LÆS OGSÅ | 3x hot hatches med over 250 hk til under 300.000 kr.
Det var tilbage i 2005, at Volvo for første gang eksperimenterede med en V8-motor i deres biler. Modellerne XC90 og S80 blev forsøgskaninerne og fik monteret V8-motoren for at se, om det var noget, Volvo skulle rode med selv. Motoren blev udviklet i samarbejde med Yamaha, der nok mest af alt er kendt for sine motorcykler, instrumenter og bådmotorer.
Netop det sidste er sjovt, da motoren senere blev ombygget og brugt i motorbåde, efter Volvo trak den af programmet efter 5 år.
Motor: V8 benzin, 4.414 cm3
Ydelse: 315 hk / 440 Nm
0-100 km/t: 6,5 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 8,4 km/l
Mål (L/B/H): 485/186/149 cm
Køreklar vægt: 1.717 kg
Bagagerumsvolumen: 480 liter
Nypris: 1.136.696 kr.
Det kan godt være, at motoren ikke var i produktion længe, men ikke desto mindre er der kommet et par yderst potente Volvoer ud af det.
Kombineret med god sikkerhed virker de amerikanske tilstande under kølerhjelmen meget passende. Her er raffinement kombineret med pondus. Det klæder det store flagskib fra 00’erne at få lidt spark i.
Mangler du nogle V’er for at fuldende treenigheden af Villa, Volvo og Vovse, kan du med denne S80 erstatte Vovse med V8 og gøre treenigheden lidt mere interessant. Den kan blive din for 170.000 kr. og du kan opleve den lige her.
Hvis 8-cylindre er lige i overkanten, kan man droppe to af dem og gå med en lidt mere økonomisk Volvo som denne V60 T6. Der er fortsat rigeligt med pondus, mens det i stedet er lyden af turbo og 6-cylindre, der præger lydbilledet.
LÆS OGSÅ | 3x ministerslæder til under 350.000 kr.
Et gennemgående tema alle tre biler er selvfølgelig sikkerheden, og denne kommer med et hav af sikkerhedsfunktioner. Af udstyr er der blandt andet kolitionsbremse, blindvinkelassistent, træthedsalarm og adaptiv fartpilot.
Udover gode sikkerhedsfunktioner får man også firehjulstræk og en fræk cognac-farvet læderkabine.
Motor: R6 benzin, 2.953 cm3
Ydelse: 304 hk / 440 Nm
0-100 km/t: 6,6 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 9,8 km/l
Mål (L/B/H): 463/187/148 cm
Køreklar vægt: 1.713 kg
Bagagerumsvolumen: 692 liter
Nypris: 687.000 kr.
Man går aldrig helt galt med en Volvo stationcar, og denne V60 T6 har med sine 304 hk flere gode aspekter. Der er først og fremmest noget power, når man træder speederen ned. Endnu vigtigere er, at der er god plads til familien såvel som til oppakning i det 692 liter store bagagerum.
LÆS OGSÅ | 3x hurtige tyske stationcars fra 00’erne
Prisen er heller ikke til at klage over. Du kan erhverve dig denne ganske fine Volvo V60 3.0 T6 for 135.000 kr. For den pris får man altså en kvik Volvo, der pryder villaindkørslen og har plads til både familie og vovse. Se den her.
For det utrænede øje ligner dette bare en helt normal Volvo V70. Kendere ved dog præcist hvilke detaljer, der afslører, at der er tale om en ret speciel V70R.
Her er det særligt de specialdesignede R-fælge, hækvingen og det lille “R” i køleren, der springer i øjnene. Også inde i kabinen finder man små indikationer på, at der ikke er tale om en normal V70’er. Det er blandt andet tydeligt ved “R” på rattet og den særlige blå instrumentering.
LÆS OGSÅ | 3x atypisk Citroën til under 125.000 kr.
Selvom den ikke ser specielt hurtig ud, er den klart den hurtigste i feltet af disse tre voldsomme Volvoer. Accelerationen til 100 km/t klares på blot 5,9 sekunder, hvilket vel er nok til at kategorisere den som en sleeper.
Motor: R5 benzin, 2.521 cm3
Ydelse: 300 hk / 400 Nm
0-100 km/t: 5,9 sek.
Tophastighed: 250 km/t
Forbrug: 9,2 km/l
Mål (L/B/H): 471/180/148 cm
Køreklar vægt: 1.650 kg
Bagagerumsvolumen: 485 liter
Nypris: 1.148.660 kr.
Det er værd at bemærke, at denne V70 R er udstyret med en manuel gearkasse. Det gør den lidt mere speciel, da flest blev produceret med automatgearkassen.
Forgængeren, den legendariske Volvo 850 T5R, efterlod en tung arv. Volvo var i 90’erne kendt for sikre og ‘kedelige’ biler, men det lavede 850 T5R om på i 1995, efterfulgt af 850 R i 1996. Her var en Volvo, der hurtig, sjov og havde gode køreegenskaber – ikke i følge mig men den gode Jeremy Clarkson.
Med V70R skulle der laves en velkørende bil, som kunne fortsætte det ‘nye Volvo’. Hvorvidt V70R har løst den opgave er op til en selv, men 300 hk og en acceleration på 5,9 sekunder til 100 km/t er en god start.
Står du med en drøm om at eje en Volvo, der byder på fart, gode køreegenskaber og er alt andet end kedelig, så er her en god mulighed for netop at få de to ting. Du kan opleve den lige her.
Find flere Volvo på Bilbasen her:
1.000.000 kroner. Så meget har du sparet, hvis du ventede med at købe en særlig udgave af elbilen Mercedes EQS.
Leder du efter firehjulstræk til vinterens sne og slud? Med ugens fund her får selv nybagte lotto-vindere brug for en ekstra tænkepause, før de hiver tegnebogen frem.
Den kompakte Cupra Born VZ har 326 hestekræfter, baghjulstræk og elektronisk styret undervogn – og lang rækkevidde. Er den bare hurtig eller også sjov?
Den store Kia EV9 bliver nu hurtigere og sjovere. Med cirka 509 hestekræfter, adaptiv undervogn og kunstige gearskift kan den blive den sjoveste store elbil.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.