Tal fra 2024: Her bor Danmarks værste bilister
Hvor i Danmark bor de værste (eller mest uheldige) bilister? En ny undersøgelse viser, at de danske bilister får flere skader, og nogle områder er meget hårdere ramt end andre.
Ja, vi tænker ikke på preservativer, selvom det naturligvis også kan være smart at huske på ferien. Men nu er det her Bilbasen, og vi tænker bare mest på biler.
Der er dele på bilen, der er lettere at overse end andre på bilen. Nogle af de ting, der med garanti ikke får megen opmærksomhed er lavet af gummi. Vi tænker primært på dækkene og viskerbladene, men egentlig også på bøsningerne i undervognen.
Dækkene er vel nærmest det vigtigste udstyr på bilen. Der er trods alt det eneste af din bil, der rører vejen. Så gode dæk med nok mønster – over 3 mm – er et must, hvis du drager på langfart. Især hvis du kører på Autobahn med høje hastigheder. Mønsterdybden betyder alt for dækkets evne til at dræne vand, så du undgår lettere aquaplaning, når du har masser af mønster.
Dæktrykket er også vigtigt. Hvis du kører motorvej, skal trykket typisk hæves lidt. Det kan du se i instruktionsbogen eller på bilen – normalt sidder oversigten i dørfalsen eller bag tankdækslet. Husk at trykket måles på kolde dæk – trykket stiger, når du kører. Det rette tryk er ikke bare godt for sikkerheden, det er også godt for brændstoføkonomien.
Se vores guide til dæktryk her.
Et andet vigtigt gummielement er viskerbladene. Hvis de er slidte skal de naturligvis skiftes til nogle nye i god kvalitet, men er de dårlige uden at være slidte, så kan en rengøring faktisk ofte gøre underværker. Tag en mikrofiberklud med sæbevand og træk med to fingre på begge sider af den tynde del af viskerbladet. Gør dette indtil kluden ikke bliver beskidt, når du trækker kluden over bladet.
God ferie.
Hvor i Danmark bor de værste (eller mest uheldige) bilister? En ny undersøgelse viser, at de danske bilister får flere skader, og nogle områder er meget hårdere ramt end andre.
CX-80 er det nye flagskib fra Mazda til det europæiske marked. Den 5 meter lange SUV har syv sæder som standard og kommer til Danmark som plug-in hybrid med 327 hk til priser fra 562.000 kr.
Citroën C3 Aircross har fået vokseværk og er nu så stor som Nissan Qashqai. Den franske crossover med helt nyt design gemmer på både syv sæder og mulighed for el.
Qashqai er stadig Nissans vigtigste model i Europa, men Nissan tager chancen og giver den et markant og modigt frontdesign. Faceliftet bringer samtidig Google og bedre materialekvalitet ind i Qashqai.
Den nye udgave af Lexus’ luksus-SUV har fedt design, tonsvis af udstyr og en attraktiv pris. Men affjedringen og drivlinjen i plug-in hybriden hænger ikke sammen.
Elbiler er kommet for at blive! Det vælter ind med nye modeller på markedet i Danmark, og vi har lavet en liste med alle elbiler i Danmark i 2024 – inklusive priser og rækkevidde på de forskellige modeller.