Ja, vi tænker ikke på preservativer, selvom det naturligvis også kan være smart at huske på ferien. Men nu er det her Bilbasen, og vi tænker bare mest på biler.
Der er dele på bilen, der er lettere at overse end andre på bilen. Nogle af de ting, der med garanti ikke får megen opmærksomhed er lavet af gummi. Vi tænker primært på dækkene og viskerbladene, men egentlig også på bøsningerne i undervognen.
Dæktrykket er vigtigt for økonomien
Dækkene er vel nærmest det vigtigste udstyr på bilen. Der er trods alt det eneste af din bil, der rører vejen. Så gode dæk med nok mønster – over 3 mm – er et must, hvis du drager på langfart. Især hvis du kører på Autobahn med høje hastigheder. Mønsterdybden betyder alt for dækkets evne til at dræne vand, så du undgår lettere aquaplaning, når du har masser af mønster.
Dæktrykket er også vigtigt. Hvis du kører motorvej, skal trykket typisk hæves lidt. Det kan du se i instruktionsbogen eller på bilen – normalt sidder oversigten i dørfalsen eller bag tankdækslet. Husk at trykket måles på kolde dæk – trykket stiger, når du kører. Det rette tryk er ikke bare godt for sikkerheden, det er også godt for brændstoføkonomien.
Se vores guide til dæktryk her.
Husk at tjekke viskerbladene
Et andet vigtigt gummielement er viskerbladene. Hvis de er slidte skal de naturligvis skiftes til nogle nye i god kvalitet, men er de dårlige uden at være slidte, så kan en rengøring faktisk ofte gøre underværker. Tag en mikrofiberklud med sæbevand og træk med to fingre på begge sider af den tynde del af viskerbladet. Gør dette indtil kluden ikke bliver beskidt, når du trækker kluden over bladet.
God ferie.