Fem cylindrede motorer har vundet en plads i manges hjerter. Egentlig lidt paradoksalt for mens rækkeseksere er balanceret på grund af en cylinder-antænding for hver 120 grader, så er en rækkefemmer lidt skæv med en antænding for hver 144 graders rotation.
Det lyder måske lidt nørdet, men det er det, der giver den særegne fem-cylindrede lyd, som de fleste bil-entusiaster foretrækker over en firecylindret motors lyd.
Ur-Quattro med fem propper
Den fem-cylindrede benzinmotor fik nærmest legendestatus fra sin brug i Audis ur-Quattro rallybil og netop Audi’s motor er yderst populær, på europæiske dragracing-baner. Typisk trimmet til at køre på det ætanol-baserede E85.
Andre legendariske biler med række-femmer er Volvo’s 850 T5R, Ford Focus ST og RS samt Fiat Coupé Turbo 20V. Volvo har netop sagt farvel til deres fem-cylindrede motorer, og Ford har gjort det samme. Audi holder ved opskriften – i hvert fald lidt endnu. Men på brugtmarkedet er udvalget lidt større.
Vi har fundet et lille potpurri af fem-cylindrede brumbasser på Bilbasen:
Audi RS3

Hvis du synes, at Audi er kedelig, så kan det være fordi, du aldrig har prøvet en RS. Det er måske lidt svært at begribe før man har prøvet forskellen, men mens en Audi med S-skilt er sporty og hurtig, så er der i RS en helt anden aggressivitet. RS3 er ikke undtaget – her er fem cylindre i en bil, der i størrelse ikke afviger vildt meget fra ur-Quattroen. 367 hk og 465 Nm siger virkelig goddaw i så lille en bil. Og lyden fra den fem-cylindrede er bare så meget mere rå end den du får i en S3.
Specifikationer Audi RS3
HK/Nm 367 hk / 465 Nm
0 – 100 km/t 4,3 sek
Tophastighed 280 km/t
Km/l 12,3 km/l