Honda Civic Type-r
Nyheder
21. februar 2017

5x GTI på billigt budget

Bilbasen

GTI-begrebet er i dag så fasttømret, at ingen rigtig tænker over, at forkortelsen er lidt noget vrøvl. En GT er nemlig en kapabel rejsevogn – en Grand Tourer eller Gran Turismo på italiensk. Som regel en 2-dørs coupe til to personer eller måske en 2+2 med masser af hestekræfter.

Læg et bogstav mere på i form af et i for Indsprøjtning og du har en mindre bil med stor bagklap, der er bygget til at tage sving i en hulens fart og med en motor med lidt mere epo end standardmodellerne.

GT= rejsebil i coupeform med mange hestekræfter. GTI= mindre bil med mange hestekræfter. På engelsk kaldet hot hatches, der lidt løst oversat betyder hurtige og lækre hatchbacks. (Har du en bedre oversættelse, så tager vi gerne imod den i kommentarerne)

Nå men det var en omvej til pointen, der er, at GTI’erne er den billigste vej til noget der ligner sportsvognssjov. Bilerne er bygget af opgraderede standarddele, hvilket holder omkostningerne nede. Motorerne er i dag så disciplinerede, at de kan køre langt på brændstoffet, hvis du da kan holde højre fod i ro. Det koster med andre ord ikke voldsomt meget mere, at løbe med den lækre og frække søster til standardversionen – især ikke som brugt. Eneste ulempe er at forsikringen kan være dyr.

Ikke mange vedkender sig GTI-navnet længere. Faktisk er det VW, der primært bruger navnet, men det har de også gjort siden slutningen af 1970’erne. I dag har Golf GTI en storebror kaldet R og Ford bruger navnene ST og RS, hvor RS er den virkeligt rå. Opel siger OPC (Opel Performance Center). Renault siger RS (Renault Sport). Peugeot siger GTI. Honda kalder sin hot hatch for Type-R og Audi siger S og RS. Alfa Romeo bruger endelsen QV og BMW har M og Mercedes-Benz får efternavnet AMG. Peugeot er dog gået tilbage til GTI med nogle frække varianter.

Vi har fundet fem fede GTI på et fornuftigt budget – under 150.000 kr., hvilket vil sige, at man uden problemer kan låne med en ydelse mellem 2.000-2.500 kr. om måneden. Værre ser det ud med forsikring – den skal du stadig have styr på inden du kaster dig ud i et GTI-eventyr.

Opel Astra OPC – fra ca 110.000 kr.

Opel Astra OPC

Opel var blandt de første der hoppede på turbo-trenden i GTI-verdenen. Her er 240 villige heste og fast undervogn. Bilen er kendt for at være temmelig solid, og præstationerne er bestemt acceptable. Kabinen er ikke helt så gejlet, som i de senere versioner, men her er da læderrat og andre små detaljer. OPC er lidt underspillet, når den ikke lige er OPC-blå, men tag ikke fejl – den har sammen med Seat Leon Cupra flest hestekræfter i dette felt.

>> Søg Opel Astra OPC på BilbasenSøg Honda Civic Type R på BilbasenSøg Seat Leon Cupra på BilbasenSøg Ford Fiesta ST på BilbasenSøg VW Golf V GTI på Bilbasen

Samlino logo
9 ud af 10 kan i gennemsnit spare 3.000 kr. på deres bilforsikring.
Indtast din nummerplade og se din pris på 30 sekunder - gratis!
Jeg kan ikke nummerpladen