ElbilerNyheder

7 syrede elbiler fra biludstillingen i München

Okay, de er ikke helt klar til produktion alle sammen – men her er 7 spændende elektriske bilnyheder, som du bør glæde dig til at se i den virkelige verden.

Tekst: Nikolaj Karlshøj / Foto: PR / d. 23. september 2021

1. Audi Grandsphere

Hvis du drømmer om en privatjet inklusive pilot i din indkørsel, så er Audi Grandsphere din nye drøm. Den seneste konceptbil fra mærket lokker nemlig med en grandios førsteklasseskabine med et instrumentbord, der i virkeligheden er én stor skærm, samt et rat, som forsvinder, når du beder bilen om at køre selv. Grandsphere er nemlig på fjerde niveau af automatisering, hvilket praktisk talt betyder, at du kan tage en lur eller se en film og lade bilen klare kørslen.

Interiøret er i klimaets tegn naturligvis fremstillet af genanvendte materialer, og forruden går i ét med det transparente tag, så du kan kigge på stjerner, mens du lader dig transportere. Grandsphere er gigantisk med sine 5,3 meter i længden (altså en tand længere end en Bentley Flying Spur) og med op til 720 hestekræfter skal du nok komme flyvende frem. Fasten your seatbelts, please.

Cupra Urban Rebel

Cupra var engang den frække udgave af en Seat, men er i dag et selvstændigt mærke, og i Danmark har den sportslige crossover Formentor solgt med stor succes. Spanierne har dog et erklæret mål om at være fuldt elektriske i 2030, og Urban Rebel skal forsikre Cupra-fans om, at det bestemt ikke bliver kedeligt. Her er nemlig tale om en gaderæser på størrelse med en Volkswagen Polo, udstyret med wrap-around-forrude, hækvinge, som kan skræmme livet af en Formel 1-racer, samt et batteri og en elmotor med op til 435 hk, hvilket sender dig fra 0-100 km/t på 3,2 sekunder.

Den dårlige nyhed er, at UrbanRebel formentligt aldrig bliver virkelighed, men blot varmer op for den mere civile variant af en elektrisk kompakt Cupra, som lanceres i 2025. Om der så kommer en hardcore variant med ekstra lir og power, må tiden vise. Man har som altid lov at håbe.

BMW i Vision Circular

Hvis du vil vide, hvordan en BMW ser ud i 2040, så skulle i Vision Circular være et bud fra mærket selv. Ingen tvivl om, at hardcore fans af klassiske benzinbrændere fra Bayerische Motoren Werke vil tage sig til hovedet, men klimaforkæmpere vil elske den, for den kompakte elbil, som giver associationer til den nuværende i3, er skabt i 100 procent genanvendelige materialer. Hele bilen kan genbruges, med andre ord – deraf navnet Circular.

Designerne har desuden fundet på pudsige idéer for at reducere mængden af materialer – for eksempel er logoer og emblemer laserskåret ind i komponenterne, ligesom nyrerne på fronten er en digital overflade, som også rummer forlygterne. Kabinen er indrettet som en lille, lækker lounge med en tykt polstret sofa bagerst, mens det krystallignende infotainmentanlæg, som reagerer på håndbevægelser, er 3D-printet. Åh, ja – og så er trærattet naturligvis skåret ud af genbrugstømmer.

Mercedes EQG

Det måtte jo komme. G-Klassen har aldrig været nogen engel i Mercedes-Benz-fabrikkens miljøregnskab, men den ikoniske model har til gengæld en enorm betydning for mærkets identitet. Løsningen er åbenlys, og EQG er således den fuldt elektriske variant af den eksklusive offroader. Det kan være blasfemi for dem, som mener, at en G-Klasse er lig med V8 og bulder, men omvendt har ingeniørerne sørget for at bevare alt andet. EGQ bygger nemlig på en hårdfør chassisramme, akkurat som G-Klassen har gjort siden lanceringen i 1979, og den slipper heller ikke for at blive testet i Schöckl-bjergene i østrigske Graz, hvor en 5,6 meter lang offroad-rute med stigninger på op til 60 grader er den ultimative eksamen for en G-Klasse.

Designmæssigt er det meste ved det gamle, men EQG adskiller sig alligevel med en fancy front, hvor grillen er erstattet af et animeret LED-panel, ligesom de karakteristiske tykke gummilister langs siden er oplyste. Bagpå er reservehjulet byttet ud med en wallbox-lignende beholder til ladekablet, hvilket faktisk er en enormt praktisk idé. En elmotor på hvert hjul sørger for fremdrift, og der er desuden en gearkasse med reduktionsgear, når der for alvor skal trækkes.

Volkswagen ID.Life

ID.Life er Volkswagens bud på en tjekket elektrisk mini-crossover bygget på samme platform som Cupra UrbanRebel, men med et ganske anderledes design. Bilen, som introduceres i 2025 under navnet ID.2, byder udover sine tjekkede former også på et interiør med pudsige løsninger. Eksempelvis er instrumentbordet renset for knapper, da du i stedet skal styre bilens funktioner med din smartphone, og det targa-lignende tag er produceret af genbrugsplast og kan pilles af og rulles sammen. Sæderne kan lægges ned, så kabinen bliver til én stor seng, og op fra instrumentbordet rejser sig en skærm, så du kan ligge og se Netflix under stjernehimlen.

Skulle du alligevel have lyst til at tage fat det Tesla-lignende rat og køre en tur i bilen, kan du glæde dig over, at de 234 hk giver den præstationer som en Polo GTI – og en rækkevidde på omkring 400 km. Endelig siger tyskerne, at produktionsudgaven af ID.Life vil sendes på markedet til priser fra 20.000 euro, hvilket er to tredjedele af prisen på en ID.3.

Mercedes-Maybach Concept EQS

EQS er den seneste spydspids i den elektriske magtdemonstration fra Mercedes-Benz, og den strømførende variant af S-Klassen imponerer selvfølgelig både på power, rækkevidde og tekniske innovationer. Men det kan naturligvis blive endnu vildere. Mercedes-Maybach Concept EQS er således det tyske über-luksusmærkes bud på en elbil, som slet ikke mangler noget.

Og føler du dig godt tilpas på en superyacht eller på førsteklasses flykabine, vil du bestemt også gøre det i den lydløse og ultra-komfortable Concept EQS, der er skabt som en stor SUV fremfor en traditionel limousine. Her får du døre, som automatisk åbner sig, to separate bagsæder med alskens massage og komfort, en vase til blomsterne, et gulvtæppe af syntetisk pels, 24-tommer fælge og meget andet. Den elektriske Mercedes-Maybach lanceres imidlertid i første omgang under Mercedes-Benz-mærket – og som en SUV-udgave af den nuværende EQS.

Smart Concept #1

Kan du huske Smart? Det var den dér smarte mikrobil, som blev udviklet og produceret af et selskab ejet af Mercedes-Benz, og som i en kort årrække faktisk også solgte ganske fint i Danmark. Siden er det dog gået ned ad bakke med salget, men nu har mærket indgået et joint venture med kinesiske Geely, og deres seneste elektriske koncept skal sætte fut i produktionen. En mikrobil kan man dog ikke længere kalde den, for Smart Concept #1 er større end nogen anden Smart nogensinde og slår sig netop på rummelighed. Tænk Ford Puma og Opel Mokka, og du er på rette vej.

Det elektriske Smart-koncept gemmer på mange detaljer, men den mest geniale er den manglende B-stolpe, som kombineret med baghængslede bagdøre giver prægtige adgangsforhold til den store kabine med det helt flade gulv og lysende stiklinger i sæderne. Det er Mercedes-Benz’ chefdesigner, Gorden Wagener, som står bag formerne og de gyldne nuancer i interiøret, men rent teknisk vil den nye Smart imidlertid bygge på en Geely-udviklet platform, som også underbygger modeller fra Polestar og Volvo.

Spørg redaktionen

Vores dygtige journalister vil nødig kaldes eksperter, for på mange måder er de jo bare en håndfuld bilglade tosser som så mange andre. Men utallige års erfaringer med test af biler har trods alt kastet lidt viden af sig, og den deler de meget gerne ud af.

Har du et spørgsmål til redaktionen, kan du sende det ind, ved at trykke herunder. Så vil de efter bedste evne forsøge at give et svar, du kan bruge til noget.

Stil dit spørgsmål til redaktionen