Årets BilKlummeNyheder

Årets bil 2020 – Ebbes favoritter

Af i Årets Bil, Klumme, Nyheder
Finalisterne er fundet, men hvad siger Ebbe Sommerlund til bilerne fra Årets Bil 2020?

Af: Ebbe Sommerlund / d. 17. oktober 2019

Den indledende runde af Årets Bil er slut og vinderen finder vi – juryen  fra Danske Motorjournalister – den 27. november i København.

I indledende runde havde vi 50 varianter af 25 modeller til test på og omkring Jyllandsringen. Finalisterne blev i alfabetisk rækkefølge: BMW 1-serie, BMW 3-serie, Kia Xceed, Peugeot 208 og Tesla Model 3.

Tre af bilerne havde jeg selv stemt på, mens to af dem ikke fik min stemme.

Mine favoritter var:

BMW 3-serie

3-serien er blevet mere skarp på både former og køreegenskaber. Foto: Lars Krogsgaard

Den kører bare hamrende godt. Styretøjet i den nye 3-serie er løftet et niveau, og 3-serien har i modsætning til 1-serien stadig baghjulstræk. Jamen er det ikke ligemeget? Tjoh, det er det givetvis for nogen, men det giver alligevel noget specielt til køreoplevelsen, at du kan mærke en bedre balance i bilen.

Jeg bliver også nødt til at støtte den eneste familiebil i kåringen som kan fås med seks cylindre. Endda i min yndlingskonstellation, hvor de sidder på række. Det giver en helt speciel vibrationsfri motorgang. Nogle steder virker kabinen ikke 100 pct. premium – for eksempel har gearvælgeren en lidt billig udførelse.

>> Søg BMW 3-serie på Bilbasen<<

Tesla Model 3

Den ligner lidt en glat krympet udgave af Model S. Foto: Lars Krogsgaard

Det er svært ikke at blive imponeret over en Tesla Model 3. Den har en god rækkevidde på op til km. Den kører under de fleste forhold glimrende. Og så er den lynende hurtig.

Man må også tage hatten af for Telsa, som bare bliver ved med at indbygge mærkelige, men sjove features i bilen – fx computerspil og karaoke. Ned trækker det, at Model 3 er en sedan – det er så dumt, at den ikke er med fem døre.

>> Søg Tesla Model 3 på Bilbasen<<

Peugeot 208

Peugeot kan noget med design for tiden. Foto: Lars Krogsgaard

Den er supercharmerende. Kabinen har fået en stor overhaling og er udstyret med i-cockpit. Sæderne er lidt for små til store mænd som mig, men alt i alt er kabinen virkelig lækker. Samtidig er de ydre linjer tillokkende.

Peugeot fortsætter dermed stimen af billige biler, som ser lækre ud. Motoren på 100 hk giver et fint kraftoverskud, og Peugeot holder samtidig fast i diesel, som kan give mening hvis du vil pendle langt til færrest mulig penge.

På plussiden tæller også at 208 kommer med elektrisk drivlinje til næste år.

>>Søg Peugeot 208 (gammel model) på Bilbasen<<

Skoda Kamiq

Designet kan diskuteres, men Kamiq stiller med en overbevisende kvalitetsfornemmelse og voksne køreegenskaber. Foto: Lars Krogsgaard

Den er bygget på same platform som Skoda Scala, men det var bare som om at Kamiq er en mere komplet bil. Den er rummelig og den kører som en større bil. Interiøret er desuden langt mere lækker end søsterbilen T-Cross fra Volkswagen.

Alt i alt er det bare en overbevisende pakke, som Skoda stiller med i Kamiq. Mens jeg skriver artiklen findes Skoda Kamiq ikke til salg på Bilbasen. Til gangæld havde vi Esben i Basel, for at teste Kamiq da den blev lanceret. Læs udfaldet af testen herunder.

>>Test af ny Skoda Kamiq<<

Toyota Supra

Klart flottest forfra, men den kører knivskarpt den nyeste Supra. Foto: Lars Krogsgaard

Jeg havde fire sikre og fornuftige biler og min femte er helt uden for skiven. Den genopståede Supra er bare forbandet sjovt – og den har min yndlingsmotorkonstruktion – nemlig rækkesekseren. Ja, det er en Toyota-ficeret BMW Z4, men det er altså ikke det værste udgangspunkt. Her er power nok for de fleste.

Her er også power nok til at overmande baghjulene og lave powerslides – det er dejligt befriende i en tid, hvor biler bliver kedeligere og kedeligere.

>>Søg Toyota Supra til salg på Bilbasen (Alle årgange)<<

Finalister som jeg ikke stemte på:

Kia Xceed

Kia Xceed slipper godt afsted, men de moderne bløde crossoverformer. Foto: Lars Krogsgaard

Den er egentlig en superflot bil. Den står lidt højere end en standard Ceed, hvilket for nogen er en fordel og for andre en ulempe. Den er direkte konkurrent til Ford Focus Active.

Dieselmotoren er ret støjende, men det er nok også benzin der løber med salget. En fin bil men de flotte ydre linjer bakkes desværre ikke op af køreegenskaberne. Støjniveauet føltes også lidt højt i de testede modeller.

>> Søg Kia Xceed på Bilbasen<<

BMW 1-serie

Forhjulstræk, store nyrer og ingen sekscylindrede motorer - hvad sker der, BMW? Foto: Lars Krogsgaard

90 procent af kunderne er sikker ligeglade. Men BMW har skrottet det eneste unikke ved deres 1-serie, som skal konkurrere mod Mercedes-Benz A-klasse og Audi A3. Det er nemlig slut med ikke bare baghjulstræk, men også seks-cylindrede motorer.

Det er en trist dag for BMW-entusiaster. Ja, 1-serien er lækker og den kører også fint. Men den har mistet sin sjæl og sin forskellighed til konkurrenterne. Derfor kan jeg ikke stemme på den.

> Søg BMW 1-serie på Bilbasen<<

LÆS OGSÅ:Årets Brugtbil 2019: Se de 5 finalister

Om forfatteren

Ebbe Sommerlund

Nye biler kan være fine, men Ebbe Sommerlund sværger til de brugte af slagsen. Han vil nødig kaldes ekspert, men hans enorme viden er ikke til at tage fejl af, hvorfor han også er den primære drivkraft bag Bilbasens brevkasse.